• Anonym (S)

    Är det verkligen rimligt att SOC bara kan omhänderta barn hur som helst?

    En av de tragiska sanningarna idag är varje kommun får den socialtjänst som man är beredd att betala för...
    För socialtjänsten är ju inte EN myndighet utan 290...som alla styrs av hur mycket pengar som politikerna tycker att det ska få kosta...och ojojoj vad de fungerar olika bra.

    Jag har jobbar som socionom i olika tjänster och kommuner i 25 år (både inom socialtjänst och utanför) och sett verkligen svart på vitt kommuner där det är katastrofalt och det blir på många håll bara sämre och sämre när kommunerna ska spara....
    För många ärenden per handläggare, hög personalomsättning både bland handläggare och chefer,  oerfarna chefer som tillåts klättra alldeles för tidigt och oerfarna handläggare som lämnas med tuffa utredningar och alldeles för lite resurser för bra insatser tidigt och för förebyggande arbete och för lite stöd och vidareutveckling för att kunna göra bra utreningar och hitta goda insatser.
    Att inte kunna utföra det arbete som man utbildats till urholkar socialarbetarsjälen och många lämnar yrket, går in i väggen eller blir cyniska. 

    Sen har jag även sett kommuner där det fungerar väldigt väl men när det gäller socialtjänsten tiger hälsan verkligen still...väldigt få som berättar om goda berättelser...

    Många väljer boendekommun utifrån skolor men väldigt få checkar in hur väl socialtjänsten fungerar i kommunen de flyttar till/väljer att skaffa barn i för att de inte tror att det rör deras liv...
    Mitt råd är att göra det. 
    För vem som helst kan behöva stöd och vem som helst kan bli orosanmäld....och då vet jag iallafall jag några kommuner som jag INTE skulle vilja ha stöd från eller bli utredd av.
    Tro inte att en rik kommun är lika med en bra socialtjänst. Inte sällan är det tvärtom tyvärr...politikerna vill inte kännas vid eller ens ha de invånarna som är i behov av stöd utan på glassiga fina parker, kommunhus och företagsutveckling...

    Ställ krav på era lokalpolitiker inför nästa val....

  • Anonym (S)
    Tow2Mater skrev 2024-06-25 23:50:42 följande:
    Var och hur checkar man det? Och kan man verkligen lita på svaren man får? Skolor har ju iallafall betyg och nationella prov. Vad har socialtjänsten man kan jämföra?
    När jag kollar in om en skola/skolkommun är bra så är det inte via betyg. För mig säger det väldigt lite. Finns många exempel på privata skolor som ger glädjebetyg men där elever som behöver stöd i princip jagas bort för att de kostar pengar.
    Jag kollar istället hur deras elevhälsa, fritidsverksamhet och lärartäthet ser ut. Hur ser omsättningen på personal ut. Hur jobbar man med systematiskt kvalitetsarbete, med trygghet och likabehandling
    Hur ser stödet ut för elever med särskilda behov ut.

    Samma med socialtjänsten.
    Hur många ärenden per handläggare. Jobbar man själv eller i team (mer rättsäkra bedömningar). Hur stor omsättning/hur många sjukskrivningar.
    Hur ser det förebyggande arbetet ut. Som: finns det föräldrastöd, familjerådgivare, omfattade fältarbete och samarbete med polis och skola/förskola.
    Hur ser stödet ut vid separation som parrådgivning, samarbetssamtal etc
    Hur ser arbetet med våld i nära relation ut, finns det stöd för alla parter (offer/förövare och inblandade barn)

    Hur mycket satsar man på sin socialtjänst helt enkelt.

    Att mäta hur många anmälningar som leder till LvU är ju helt oviktigt. Säger ingenting.
    LvU beslutas ju i domstol och är en nödvändighet men får aldrig bli målet.
    Även ointressant att egentligen mäta hur många anmälningar som leder till insatser...säger ju väldigt lite om socialtjänst faktiska kvalitet...det flesta insatser är ju frivilliga...
    En god utredning ska ju visa på om behovet av stöd finns men vad för stöd finns det att erbjuda blir ju här väldigt intressant...

    Idag sker ungefär 3600 LvU-placeringar/år i hela Sverige och  sammanlagt får kommunerna numera in ungefär 420 000 anmälningar.
    Anmälningar har ökat markant de senaste åren samtidigt som stödet till kommunernas socialtjänster minskat.
    Socialtjänsten har fått ett ökat ansvar för att jobba med gängkrimininella men är många gånger väldigt dåligt rustade för det. Både gällande insatser och kunskaper.
    Många stödfunktioner dras in/tas också bort, samtidigt som vallöften om att jobba just mot krimininalitet....

    Mäta nöjda föräldrar är ju också en konstig parameter. De flesta vill ju inte ha kontakt och en del har låg insikt om sitt behov av stöd. De kommer aldrig att uttrycka nöjdhet. Det ligger i myndighetsutövningen natur.
    Samtidigt som det absolut i flera fall finns fog för missnöjdheten. Man måste vara forskare för att kunna utröna skillnaderna mellan de som alltid skulle vara missnöjda och de som är det på grund av bristande kvalitet....
  • Anonym (S)
    Anonym (Kritisk förälder) skrev 2024-06-26 18:17:11 följande:
    Mycket av den där statistiken är väl inte officiell, men vissa siffror är intressanta. Exempelvis den att av 420.000 utredningar leder bara 3600 till LVU. Intressant att veta är hur många av de 420.000 utredningarna som leder till tillfälligt omhändertagande, barnför m.m. Det lär ju garanterat vara betydligt fler än 3600, men givetvis färre än 420.000. 
    Jag tycker det är intressant, eftersom det ger en indikation på vad som så säga görs i onödan. 
    De är väldigt offentliga.
    Finns på socislstyrelsen. Tämligen säker på att siffran 3600 inkluderar även omedelbara omhändertaganden.
    Barnförhör vet jag inte. 

    Nu förstår jag inte vad du menar med i onödan. Vi ser nog olika på vad en orosanmälan syftar till. Tänker du att målet att alla orosanmälningar ska leda till LVUn? 
    För det tänker inte jag och är inte heller socialtjänstens främsta uppgift.
    LvU är undantaget. 
    Socialtjänsten beslutar till största del frivilliga insatser,  utifrån anmälningar och även från ansökningar från familjerna själva.
    Många gånger kan utredarna se att det finns omsorgsbrist men inte i tillräcklig utsträckning för att motivera tvång. De brukar då erbjuda en frivillig insats. Tackar föräldrarna nej så blir det ingen insats och utredningen läggs ner. Många känner skam att behöva stöd från samhället i sin föräldraroll.
    Och det är här det viktiga förebyggande arbetet kommer in. Kan man nå föräldrarna innan orosanmälan görs och få dem att se att behöva stöd inte är lika med att vara dåliga föräldrar så vinner alla på det.

    Jag ser en stor skillnad på de kommuner som har mycket frivilligt stöd till föräldrar, som föräldrarna själva lätt kan få kontakt med för att få hjälp och som kan tipsas om redan från skola och förskola.
    Som socialtjänst light liksom. 
    Mindre stigmatiserat men väldigt värdefullt.
    Men dessa insatser är ju dessvärre de första som ryker vid sparkrav...
  • Anonym (S)
    Anonym (Kritisk förälder) skrev 2024-06-26 19:50:12 följande:
    Men omedelbara omhändertaganden, menar du då fall då socialtjänsten och polisen hämtar barn i skolan och kör dem till barnahus för förhör? Vårdnaden upphävs ju samma stund som det sker. 

    Om det sker en orosanmälan, socialtjänsten genomför en utredning som sedan läggs ned utan åtgärd. Gjordes då inte anmälan i onödan?

    Om det hålls ett barnför som inte leder till åtal, gjordes då inte barnförhöret i onödan? Upphävdes inte vårdnaden i onödan? 
    Nja.
    Här håller jag inte med dig.

    Dels för att det i många fall faktiskt finns fog för oron (omsorgsbrist/svikt) men där det räcker med samtal.
    Jag har suttit med så många föräldrar som fått wake-up calls kring exempelvis sin ilska som vi inte behövt göra något vidare med. Var det i onödan om de barnen fick med sig föräldrar hem som blivit medvetandegjorda?

    Ungdomar som snattat (genererar alltid en orosanmälan) som får ett samtal med socialtjänsten, vilket sätter tonen hur allvarligt det är, är det också onödigt?
    Det leder sällan till utredning men ger många gånger god effekt.
    Sen finns det som sagt gruppen som tackar nej trots uppenbart behov men där rekvisiten för LvU inte är uppfyllda. Och de är de svåraste. De ser (som du) att en nerlagd utredning är lika med bevis på att oron var obefogad, för att det inte ledde till tvång. Och så fortsätter omsorgsbristen...

    Och dels för att den som anmäler inte vet om oron är befogad. Tror ingen vill att lärare, förskollärare, fritidspersonal, läkare etc ska agera som utredare. Hur skulle det bli tänker du?
    Här kan fältet dock göra väldigt mycket.
    Jag har jobbat som skolkurator i många år och vi startar alltid alla föräldramöten på hösten med information om skolans anmälningsplikt, som rektor och jag hållit i. Där det tydligt framkommit i vilka fall som skolan absolut inte ska berätta för föräldrarna om anmälan.
    I den bästa kommunen som jag jobbat i hade vi med oss representant från socialtjänsten som kan berätta om sitt uppdrag och svara på frågor. Blev på ett neutralt sätt istället för i en laddad situation som vid en faktiskt anmälan.
    Och gjorde faktiskt att fler föräldrar vågade ta egen kontakt med socialtjänsten och fick stöd.

    Oro som inte gäller våld/sexuella övergrepp brukar jag alltid informera om. Ofta vet föräldrarna och skäms. Jag erbjuder alltid en möjlighet att ringa tillsammans och söka stöd och vara med på anmälningsmöte.
    Jag vill poängtera att dessa fall är de flesta. Missbruk, psykisk ohälsa, svårigheter att möta barnens behov, kommunikationssvårigjeter och konflikter, hög skolfrånvaro etc etc etc.

    Det är en hel i samhället som görs som i de flesta fall inte leder till worst case scenario.
    De flesta tester som görs hos läkare visar sig ju vara ofarliga saker Ska detta inte göras?
    Remisser som skickas till specialister, ska läkare låta bli om de inte är 100% säkra...och varför ska vi då ha specialister?

    LvU-ansökningar och tvångshämta barn är en extremt liten del av socialtjänstens arbete.
    Extremt liten.
    Så varför enbart fokusera på den delen?

    Jag är precis som du kritisk till en hel del av det arbete som bedrivs ute i kommunerna. Vissa handläggare  är verkligen inte lämpliga men för många handlar det faktiskt om urusla förutsättningar. När någon anses erfaren och gammal i gården efter att ha jobbat 1-2 år på samma ställe då är det något som är galet! Så var det inte när jag började 
    Men jag skulle önska att en del av kritiken skulle riktas till de som sätter ramarna, dvs på politiker och höga chefer. 
  • Anonym (S)
    Anonym (Kritisk förälder) skrev 2024-06-26 22:34:38 följande:
    Du skriver mycket och en hel del intressanta saker. Gillar dina inlägg.
    "Medvetandegjord". Tror de flesta vet att man inte får slå sina barn. Något jag också vet är att barn kan uppfatta saker på andra sätt än vuxna. Exempelvis att sära på två syskon som bråkar. Det betyder inte att man blivit slagen. Om två personer under lek springer ihop med varandra och krockar kan barn göra sig illa. Det betyder inte att det ena barnet slog det andra, även om barnet skadar sig och blir ledsen. När sådana saker inträffar och barnet ska återberätta vad som hänt är det inte alltid som orden hamnar rätt. Det kan ge en del konsekvenser rörande det vi talar om.

    Rörande snatteri. Ja, jag tror också att de barn som blir anmälda pga det blir lite mjuka. I vart fall ett tag. Det ligger nog i sakens natur att visa ånger i samtal med socialtjänsten då. 

    En del fall kan bli rätt sjuka, för att återknyta till första stycket. Barnet säger till någon personal på skolan att det blivit slaget hemma. Orosanmälan görs. Barnet hämtas utan vårdnadshavares vetskap till polisen. Barnet börjar förstå allvaret i situationen, men håller fast vid versionen att denna blir slagen hemma, för nu går det ju inte att ångra sig och förlora ansiktet. Det blir ju konstigt. Något medvetandegörande om vad det ställer barn och föräldrar i för situation informeras naturligtvis inte om från vare sig socialtjänst eller polis. Barnet ska ju "skyddas" och "tryggas". Förälder kallas till förhör. Förälder som givetvis är helt chockad, eftersom denne på riktigt aldrig krökt så mycket som ett hårstrå på sina barn blir anklagad för att slå sina barn. Ord står helt plötsligt mot ord. Åtalet läggs ned, eftersom det inte finns några bevis. De finns heller inga fysiska tecken på misshandel och barnet kan inte svara på när det skulle skett. Socialtjänstens misstankar kvarstår dock och föräldern erbjuds någon form av stöd i form av familjebehandling för att "tygla sin ilska". Eftersom barnet blir hämtat i skolan av personal från soc och polis förstår då övriga i klassen att något har inträffat. Barnet frågas ut av övriga barn, som då svarar att det förhörts av polisen.
    Nästa steg blir att socialtjänsten börjar förhöra sig med personal på andra förskolor och skolor där syskon går. Har de märkt på de andra barnen att de blir misshandlade? Personalen där börjar fundera på varför de ska svara på de frågorna och börjar tänka efter om de noterat några blåmärken..., kanske blir de även något mer reserverade i sin kontakt med barnens föräldrar?
    Det blir rätt absurt eller hur? Är det ett lyckat exempel? Tror inte det är speciellt ovanligt heller. Efteråt utvecklar den drabbade vårdnadshavaren posttraumatiskt stressyndrom, drabbas av koncentrationssvårigheter och barnet förlorar sin tillit till vuxenvärlden och börjar få hög skolfrånvaro och sluter sig alltmer.  Men utredningen är nedlagd. Man har skapat problem som inte fanns.  Vad finns det för handlingsplan där? 
    Socialtjänsten kan ju omöjligen vara ovetande om vad som händer efteråt, eller hur? De kan ju inte på allvar tro att när de stänger utredningen så är det klart. Har man väl öppnat Pandoras ask så är den ju öppen. Då bör man ha beredskap för att kunna hantera sådant som kan flyga ur asken. Min erfarenhet är att den beredskapen är noll. Så många har likartade upplevelser. 

    Att jämföra detta med någon form av cancerscreening hos en läkare för att utesluta det värsta är inte riktigt jämförbart. För det första görs det inte med tvångsmedel. För det andra är det inte brottsligt. För det tredje drabbar de inte tredje part och det finns inga former av förtäckta hot.

    Det är möjligt att soc förutsättningar är urusla och det gnälls ofta på bristande resurser, men är verkligen metoderna ändamålsenliga? Väger man risk och nytta?  Hur ser man på nedsidan?  Att leva med hotet av att förlora sina barn och känna en vanmakt över att man blir misstänkliggjord och inte trodd på kan nog knäcka en hel del. 
    Du fastnar vid våld, som om det är den enda omsorgsbristen och enda skäl till orosanmälningar.
    Det är det ju inte. Finns väldigt många annat.
    Oförmåga att sätta adekvata gränser är en väldigt vanlig. Oförmåga att hantera egna känslor och känsloyttringar  en annan. En tredje en oförmåga att kunna se vad ett barn behöver. Föräldern saknar förmåga att läsa barnets signaler. Föräldern kan inte avgöra vad som ska handlas in eller glömmer att handla så det finns bara mat ibland. Saknar förmåga att prioritera i ekonomin, köper leksaker och resor istället för hyra och mat.
    Barn som inte kommer i tunn liten jacka vid minusgrader, uppenbart obytta blöjor, ofta är smutsiga med oklippta naglar eller inte får stöd att hantera det som är tufft såsom skolarbete etc. Barn som skäms att ta hem kompisar för att det stökigt eller att föräldern ska vara full eller ska bli onödigt arg eller känslosam.
    Allt detta vet vi är skadligt för barn och där många barn tar över föräldrarollen.
    Om du inte läst Mig äger ingen så är det ett tips. 
    Författaren är djupt kritisk att ingen såg hur hon hade det.
    Och det är det vanligaste med barn som växer upp med bristande omsorg. De undrar varför ingen såg och hur det kommer sig att de som såg faktiskt inte gjorde något.

    Sen är ju våld i hemmet ett reelt stort problem. 10% beräknas ha upplevt det minst en gång och 5% ofta.
    Var 10e barn. För mig är det en alarmerande siffra.
    I en klass minst 3 stycken och av dem 1-2 som utsätts ofta. 
    Att bli slagen av den som ska skydda en. Vad sätter inte det för spår i ett barn...
    Du skriver att alla föräldrar VET att de inte ska slå och ändå är det så vanligt....
    Tyvärr är det många som inte vet var gränserna för gränssättning och våld går. 

    Att vara förälder är inte enkelt. Det är svårt och man är oerhört sårbar i den rollen. För vi har någon slags konstig syn på föräldraskap som något som bara trillar ner i skallen på oss. Och i detta blir många föräldrar väldigt ensamma. Jag har djup förståelse för hur obehagligt det är att bli orosanmäld. Men jag skulle verkligen önska att det inte var så.

    Jag skulle önska att vi kunde avstigmatisera att söka hjälp, att öppna upp för att föräldrar ska veta att de kan både vara bra föräldrar OCH behöva hjälp.
    Jag skulle önska att det i alla kommuner skulle finnas lätt-tillgängligt stöd för föräldrar. Och resurser för de handläggare som jobbar med utredningar.

    Som jag har skrivit så är jag absolut kritisk till en hel del av det arbete som bedrivs.
    Många handläggare förstår inte den makt de har bara genom sin titel. En förälder är alltid i underläge. Det tillhör myndighetsutövningen, det kommer vi inte ifrån. Och det sätter stort ansvar på oss som jobbar. En insikt i att hur allt görs påverkar den andre i hög grad. Hur många vi är och hur vi väljer att sätta oss i rummet påverkar. Hur vi kontaktar, vid vilken tidpunkt
    Jag upplever att den insikten inte alltid finns och det finns alldeles för lite tid och resurser att skapa den insikten. Och helst i början av yrket. När jag utexades för 25 år sedan ansågs man ny ganska länge och fick tid på sig att lära sig hantverket.
    Idag är du erfaren efter bara något år och många klättrar uppåt som chefer med bara några år i bagaget.
    Helt galet!

    I kommuner där det är bristande resurser och ledarskap, hög personalomsättning eller för hög arbetsbelastning, lite tid för handledning och reflektion så fostras dåliga handläggare och dåliga socialarbetare.
    Och det är katastrofalt för alla.

    Men att blunda för att många barn faktiskt växer upp i omsorgsbrist är också att svika barnen.
  • Anonym (S)
    Anonym (S) skrev 2024-06-27 05:50:16 följande:
    Du fastnar vid våld, som om det är den enda omsorgsbristen och enda skäl till orosanmälningar.
    Det är det ju inte. Finns väldigt många annat.
    Oförmåga att sätta adekvata gränser är en väldigt vanlig. Oförmåga att hantera egna känslor och känsloyttringar  en annan. En tredje en oförmåga att kunna se vad ett barn behöver. Föräldern saknar förmåga att läsa barnets signaler. Föräldern kan inte avgöra vad som ska handlas in eller glömmer att handla så det finns bara mat ibland. Saknar förmåga att prioritera i ekonomin, köper leksaker och resor istället för hyra och mat.
    Barn som inte kommer i tunn liten jacka vid minusgrader, uppenbart obytta blöjor, ofta är smutsiga med oklippta naglar eller inte får stöd att hantera det som är tufft såsom skolarbete etc. Barn som skäms att ta hem kompisar för att det stökigt eller att föräldern ska vara full eller ska bli onödigt arg eller känslosam.
    Allt detta vet vi är skadligt för barn och där många barn tar över föräldrarollen.
    Om du inte läst Mig äger ingen så är det ett tips. 
    Författaren är djupt kritisk att ingen såg hur hon hade det.
    Och det är det vanligaste med barn som växer upp med bristande omsorg. De undrar varför ingen såg och hur det kommer sig att de som såg faktiskt inte gjorde något.

    Sen är ju våld i hemmet ett reelt stort problem. 10% beräknas ha upplevt det minst en gång och 5% ofta.
    Var 10e barn. För mig är det en alarmerande siffra.
    I en klass minst 3 stycken och av dem 1-2 som utsätts ofta. 
    Att bli slagen av den som ska skydda en. Vad sätter inte det för spår i ett barn...
    Du skriver att alla föräldrar VET att de inte ska slå och ändå är det så vanligt....
    Tyvärr är det många som inte vet var gränserna för gränssättning och våld går. 

    Att vara förälder är inte enkelt. Det är svårt och man är oerhört sårbar i den rollen. För vi har någon slags konstig syn på föräldraskap som något som bara trillar ner i skallen på oss. Och i detta blir många föräldrar väldigt ensamma. Jag har djup förståelse för hur obehagligt det är att bli orosanmäld. Men jag skulle verkligen önska att det inte var så.

    Jag skulle önska att vi kunde avstigmatisera att söka hjälp, att öppna upp för att föräldrar ska veta att de kan både vara bra föräldrar OCH behöva hjälp.
    Jag skulle önska att det i alla kommuner skulle finnas lätt-tillgängligt stöd för föräldrar. Och resurser för de handläggare som jobbar med utredningar.

    Som jag har skrivit så är jag absolut kritisk till en hel del av det arbete som bedrivs.
    Många handläggare förstår inte den makt de har bara genom sin titel. En förälder är alltid i underläge. Det tillhör myndighetsutövningen, det kommer vi inte ifrån. Och det sätter stort ansvar på oss som jobbar. En insikt i att hur allt görs påverkar den andre i hög grad. Hur många vi är och hur vi väljer att sätta oss i rummet påverkar. Hur vi kontaktar, vid vilken tidpunkt
    Jag upplever att den insikten inte alltid finns och det finns alldeles för lite tid och resurser att skapa den insikten. Och helst i början av yrket. När jag utexades för 25 år sedan ansågs man ny ganska länge och fick tid på sig att lära sig hantverket.
    Idag är du erfaren efter bara något år och många klättrar uppåt som chefer med bara några år i bagaget.
    Helt galet!

    I kommuner där det är bristande resurser och ledarskap, hög personalomsättning eller för hög arbetsbelastning, lite tid för handledning och reflektion så fostras dåliga handläggare och dåliga socialarbetare.
    Och det är katastrofalt för alla.

    Men att blunda för att många barn faktiskt växer upp i omsorgsbrist är också att svika barnen.
    Ett tillägg.
    Att upptäcka omsorgsbrist i en utredning är inte detsamma som att sedan sträva för ett omhändertagande.
    DET är aldrig målet.
    En förälder kan vara fantastisk och kärleksfull på väldigt många sätt men brista på något annat sätt och behöva stöd kring just den biten.
    Samtalet kring orosanmälningar och stöd behöver nyanseras. 
    Det är därför boken Mig äger ingen är så bra. Den är inte svartvit. Hon beskriver en uppväxt med stor omsorgsbrist och ändå mycket kärlek. 
    De flesta föräldrar gör så gott de kan och utifrån sina förutsättningar. Det är viktigt att komma ihåg. 
    Åsa Linderborg hade en mamma som hon flyttade till när tillvaron hos pappa blev ohanterlig.
    Alla barn har ju dock inte det....

    Varje utredning som leder fram till att rekvisiten för ett LvU är uppfyllda är en sorg. Så har det iallafall varit för mig. Jag ser aldrig LvU/omedelbart omhändertagande som ett bra alternativ men ibland som det minst sämsta alternativet utifrån de förutsättningar och den information som föreligger.

    Men de värsta fallen är de där man ser omsorgsbristen men inte kan göra något och vet att det finns stor risk att barnet kommer att återkomma och eventuellt behöva placeras i framtiden, fast på det egna beteendet. 

    Det är viktigt att komma ihåg att en handläggare kan aldrig VETA exakt hur det är och förväntas ändå jobba ilsnabbt. Att hitta den gyllene balansen mellan att inte göra för mycket och inte göra för lite. När är är läget akut och när kan man avvakta....när hjälper det man gör och när själper det...
    Otroligt svårt men otroligt viktigt att få tid att reflektera kring.

    Och för detta behövs det erfarna, duktiga socialarbetare stöttade av erfarna chefer och en strukturerad och fungerande organisation.
    Och för detta behövs det politiker som ser hur allt hänger ihop och tillsätter rätt slags resurser och i sin tur väljare som ser dessa frågor som viktiga och som röstar på dessa politiker...
  • Anonym (S)
    Anonym (Tyra) skrev 2024-06-27 07:22:39 följande:

    Nu säger jag inte att just din släkting är en av de dåliga socialsekreterarna. Hon kan säkert vara bra. Jag vill framhålla att jag tror att de bra verkligen finns! Men ser jag till vårt fall så tror Soc fortfarande att vi är just en sån familj som du skriver om. Hade de fört sån statistik hade vi hamnat i kolumnen med inkompetenta föräldrar som de tyvärr inte kunde tvinga till något mer. Och om någon forskare tittar på deras rapport kommer hen också att få det intrycket, eftersom Soc inte nämner där hur illa barnen for av deras åtgärder. De totalmörkar sitt misslyckande. 


    Det som i själva verket finns är en familj där barnen drabbats av sjukdom/ohälsa och som nu, sedan vi äntligen fått återgå till våra kontakter med vården, mår allt bättre. 


    Att Soc är överbelastade och otillräckligt utbildade innebär tyvärr både att barn som borde få hjälp inte får det och att barn tas hur som helst. Och bestämmer sig Soc för något kan varken föräldrar, släkt, vård eller skola stoppa dem, även om samtliga ser att barnet skadas av det Soc gör. 


    Hej
    De flesta handläggare, precis som föräldrar gör så gott de kan. Ibland är det inte tillräckligt.
    Det är väldigt tråkigt att höra att ni alla farit illa 

    Socialtjänsten är inte en myndighet utan 290 och i socialtjänstens olika verksamheter jobbar över 275 000 personer. 
    Förutsättningarna och kvaliteten på dessa 290 myndigheter är extremt olika. 
    Att säga att soc gör och soc gör inte blir därför lite knepigt och väldigt onyanserat.
    Socialtjänsten är inte en enhetlig myndighet även de styrs av samma lagar. Det ligger på varje kommun att organisera sin sociala omsorg på det sätt som anses passa kommunen bäst.
    Och det ser extremt olika ut. 
    Och det är djupt olyckligt....

    Jag har faktiskt haft kommunens sociala omsorg som kriterium när jag och maken valde kommun att bygga bo och jag engagerar mig i det politiska livet. Inte som politiker utan som kritisk väljare...
    För även om jag är utbildad socionom med 25 års erfarenhet eller kanske just för att jag är det så vet jag att alla kan hamna i ett läge där man behöver stöd.
    Och då är det ju av yttersta vikt att det är bra stöd...
  • Anonym (S)
    Anonym (Kritisk förälder) skrev 2024-06-27 07:58:27 följande:
    Tack för utförligt och bra inlägg. Vet inte hur fördelningen ser ut mellan de upplevda omsorgsbristerna, men misstänker att misstänkt våld mot barnen är vanligare än att barnen dyker upp med lite för långa naglar?
    Finns det någon statistik runt andelen? Alltså vilka angivna omsorgsbrister som givit upphov till orosanmälningen? 

    En fråga. Tycker du BBIC är bra? Jag menar, läser man den bokstavligt tror jag knappt det finns ett enda föräldrapar som inte uppvisar omsorgsbrister. Finns många gummiskrivningar. Tag känslomässig tillgänglighet exempelvis. Vad är det? Hur tillgänglig behöver man vara? Är det i överhuvudtaget möjligt med egentid utan att vara känslomässigt otillgänglig? 
    Boende och ekonomi? Bör alla som inte har ett rum till varje barn eller saknar arbete, eller är lågavlönad få sina barn omhändertagna? Kanske spetsar jag till det hela en smula, men vad finns det för guidelines? Eller är det tänkt att den enskilda handläggaren fritt ska tolka? En familj som inte har råd med fritidsaktiviteter "som alla andra". Räknas det också som en omsorgsbrist? 

    Sedan det här med gränssättning. Jag tror det har blivit ett problem, för vad är det egentligen? Hur sätter du egentligen gränser för barn med NPF diagnoser? Tror du att en 23-årig nyexad socialsekreterare som jobbar med att checka alla punkter i BBIC och som blir satta att utreda huruvida ett barn med uppenbart NPF problematik förstår sammanhangen, speciellt när det inte finns en diagnos? Hur ska de veta? 

    Sedan det här med att söka hjälp. Jag vet att många som söker hjälp upplever att den hjälp som finns är dålig och teoretisk. Personer som säger helt självklara saker helt frikopplad från verklighet och vardag. Satt och lyssnade på vad en "närvarostrateg" tyckte att man skulle göra med barn som inte vill gå till skolan. Rådet var i princip att det är viktigt med rutiner och att barnet går och lägger sig i tid. No shit liksom. Det hade ju ingen förälder kunnat lista ut. Det var säkert värt en timme av din tid för att få lyssna till....

    Själv tycker jag mig ha märkt att mycket kommer med ålder och mognad. En speciallärare som arbetat i 25 år har en helt annan erfarenhet och trygghet i sin relation till barnen. Något helt annat än den ängslighet och rädsla för att göra fel som ofta återfinns hos många yngre. 

    Angående upplevd stigmatisering. Skulle det kunna vara så att en person som på eget initiativ söker stöd riskerar att fångas i nätet eftersom man då ger ett kvitto på att det finns brister? Säg en förälder som kontaktar psykiatrin eller söker hjälp för sin alkholkonsumtion. Motparten har anmälningsplikt och när de får höra att patienten har en 3-åring hemma. Hade du själv sökt hjälp då? Jag tror många skulle dra sig. Det hade jag själv gjort. 

    Kanske lite off topic, men känner till att det finns många äldre som inte ens vill besöka en VC eftersom de är rädda att de då skulle förlora körkortet eftersom de börjat bli glömska. Läkaren har ju anmälningsplikt...
    Finns säkert massa statistik men i och med att många orosanmälningar innehåller många olika oro så blir det svårt. Det kan även vara sådant som upptäcks under utredningstiden.

    BBIC är bra på många sätt och främst för sitt barncentrerade  fokus . Det ger även enhetlighet över landet och en struktur. Men jag tror det finns en fara i att tro att ett verktyg kan frälsa hela barn och familjeomsorgen...Det finns andra verktyg som också är bra och i många situationer faktiskt bättre. Men jag upplever att på många arbetsplatser låser sig fast vid BBIC och att detta är inlagt i datasystemet så då blir det lätt att ingen reflektion om BBICs användbarhet.

    Det krävs alltid proffesionellt omdöme och det är något som utarbetas över tid. Men idag så finns det alldeles för många socialsekreterare som inte tar eller får tid att skaffa detta omdöme. Och detta ser jag i många branscher (såsom förskolan och skolan)
    Vad hände med att skapa relation och pedagogisk takt?

    Ett verktyg har alltid sina begränsningar och jag upplever kanske BBIC som enögt mot barnet i centrum där helhetssynen tappas.
    Som med alla utredningsverktyg så finns det risk för både över och under-utredning, onödiga frågor ställs och där vissa viktiga frågor inte ställs.

    Jag var själv med om en intervju där chefen hade en frågemanual och ställde frågorna i absurdum trots att de var uppenbart onödiga...Jag erbjöds jobbet men tackade nej...om inte ens chefen har eget omdöme hur ska hen kunna stötta medarbetarna till det???
    Och jag kan tänka mig att föräldrar tappar förtroendet direkt för en handläggare som gör så.
    BBIC kräver även god samverkan med föräldrarna. Och för god samverkan behövs goda relationer....och det finns dessvärre inte alltid....

    Jo jag tror att stigmatiseringen gör att färre söker hjälp.
    Och det är katastrofalt.
    Därför är det viktigt att skapa ett samhälle där det inte är lika skamligt att behöva hjälp. 
    Och där hjälpen finns lätt-tillgängligt och självklart.
    Jag har själv jobbat inom en sådan verksamhet. En form av familjestöd som börjar med telefonsamtal, anonymt. Sen erbjuds föräldrarna möjlighet till 5 enskilda samtal kring det som föräldrarna vill ha stöd kring. Orosanmälningarna från oss var faktiskt väldigt få....Föräldrarna registrerades överhuvudtaget inte.
    Vi hade även handledning med skol och förskolepersonal.
    Det är också socialtjänst men inte så som folk tänker det...
  • Anonym (S)
    Anonym (Kritisk förälder) skrev 2024-06-27 14:06:37 följande:
    Jag tror också at socialtjänsten skulle behöva göras om i grunden. Både organisatoriskt och vad gäller arbetsmetoder, liksom kompetenskrav på de som arbetar inom myndigheten. För som det är nu är det alltför många som har alltför dålig erfarenhet av deras tjänster. Det blir väldigt ofta fel och de gånger när det blir rätt, så tycks det ändå bli fel. I vart fall i förlängningen. När barn som "räddas" drabbas av psykisk ohälsa och tar livet av sig efter att ha blivit LVU-ade borde många ta sig en ordentlig funderare. 
    Jag är kritisk mot mycket.
    Vi har en förskola med så högt satta mål men med urusla resurser och brist på personal att genomföra dem. Trots att all forskning visar att en förskola med god kvalitet kan ge efterverkningar ända upp 
    Vi har skola som bränner ut våra barn och lärarkåren med en läroplan som i sin utformning gör att vissa barn aldrig kommer att lyckas och lärarna aldrig räcka till.
    Den psykiska ohälsan hos barn och unga skenar medan vi har en vårdapparat som erbjuder mindre och mindre som stöd, och blir mer och mer nischad och mer och mer stängd.
    Föräldrar blir mer och vilsna och lämnade med en diagnos i handen och väldigt lite stöd för hur de ska hantera sin vardag och stötta sina barn.
    Arbetsmarknaden stänger ut en alldeles för stor del av vår befolkning och arbetsförmedlingens stöd är närmast obefintlig. Förr fanns det många enklare jobb och en variation men inte idag. 
    Vi har en bostadsmarknad i vilken ungdomar inte har en chans att ta sig in på, i alla fall inte om de saknar medel att köpa en lägenhet. Och har man en gång åkt ur systemet är det i princip omöjligt att ta sig in.

     Och i detta har vi socialtjänsten som blir mer och mer och mer urholkad. Det yttersta skyddsnätet, pyttsan.
    Det saknas insatser inom alla områden och det saknas samordning.
    Vi har barn som växer upp i ett rum på vandrarhem för att saknas lägenheter, vi har funktionsnedsatta som vill ha stöd i vardagen men som ger upp för att utredarna kräver så mycket underlag, vi har missbrukare som behöver kunna motivera sig själva för att kunna få hjälp och vi har en ökad ungdomskriminalitet kring vilken socialsekreterare både saknar kunskaper och resurser att kunna stötta familjer kring.
    Och hela socialtjänsten är förlamad av dokumentation och gömmer sig bakom fina utredningsinstrument när vi med vår utbildning VET att relationen och mötet med den enskilde är det avgörande och det viktiga.
    Jag har alltid undrat för vem vi skriver alla snygga utredningar för....

    Nu får vi ny socialtjänstlagen nästa år...ska bli spännande att se vad den innebär. Intentionen är att det ska bli mer förebyggande och tidiga insatser och mer kunskapsbaserat....

    Jag tror dock socionomutbildningen i grunden med sitt systemteoretiska och relationella fokus är en bra utbildning och alldeles rätt för arbete inom socialtjänst.
    Kunskapen att kunna se helheten, vara spindeln i nätet och bedriva förändringsarbete.
    Men då måste man få resurserna att göra sitt jobb och socialarbetarna måste börja fightas för sitt perspektiv och sin kunskap. Och samverkan måste bli samverkan på riktigt. 
    Vi är tyvärr en loj arbetarkår just nu.

    Nu fick ni mitt brandtal...lol...
  • Anonym (S)
    Anonym (Tyra) skrev 2024-06-27 13:07:03 följande:

    De ska väl ha det egentligen men det funkade inte i vårt fall. Vid något tillfälle hade Soc helt missuppfattat vad vården sagt, om en jätteviktig sak. När vi påtalade det blev de bara skitsura. 


    Jag tror att vi har ett par personer på Soc hos oss som är väldigt olämpliga för sina jobb. En av dem är nog chefen. Jag har bekanta som kommer i kontakt med Soc genom sina jobb som tyvärr inte var förvånade när vi berättade om det som hänt. 


    Vi ska IVO-anmäla vårt ärende men man skulle nog behöva en översyn av hela organisationen. Hur gör man det (S)? 


    Lämna in klagomål till din kommun först och främst om ni inte redan gjort det.

    Sen är det IVO och JO som ni kan lämna in anmälan till.
    IVO är tillsynsmyndighet för vård och omsorg och JO är det allmänt för myndigheter. Båda utför tillsyn av socialtjänst.
Svar på tråden Är det verkligen rimligt att SOC bara kan omhänderta barn hur som helst?