• Tow2Mater

Är det verkligen rimligt att SOC bara kan omhänderta barn hur som helst?

Anonym (S) skrev 2024-06-25 21:57:07 följande:

En av de tragiska sanningarna idag är varje kommun får den socialtjänst som man är beredd att betala för...
    För socialtjänsten är ju inte EN myndighet utan 290...som alla styrs av hur mycket pengar som politikerna tycker att det ska få kosta...och ojojoj vad de fungerar olika bra.

Jag har jobbar som socionom i olika tjänster och kommuner i 25 år (både inom socialtjänst och utanför) och sett verkligen svart på vitt kommuner där det är katastrofalt och det blir på många håll bara sämre och sämre när kommunerna ska spara....
    För många ärenden per handläggare, hög personalomsättning både bland handläggare och chefer,  oerfarna chefer som tillåts klättra alldeles för tidigt och oerfarna handläggare som lämnas med tuffa utredningar och alldeles för lite resurser för bra insatser tidigt och för förebyggande arbete och för lite stöd och vidareutveckling för att kunna göra bra utreningar och hitta goda insatser.
    Att inte kunna utföra det arbete som man utbildats till urholkar socialarbetarsjälen och många lämnar yrket, går in i väggen eller blir cyniska. 

Sen har jag även sett kommuner där det fungerar väldigt väl men när det gäller socialtjänsten tiger hälsan verkligen still...väldigt få som berättar om goda berättelser...

Många väljer boendekommun utifrån skolor men väldigt få checkar in hur väl socialtjänsten fungerar i kommunen de flyttar till/väljer att skaffa barn i för att de inte tror att det rör deras liv...
    Mitt råd är att göra det. 
    För vem som helst kan behöva stöd och vem som helst kan bli orosanmäld....och då vet jag iallafall jag några kommuner som jag INTE skulle vilja ha stöd från eller bli utredd av.
    Tro inte att en rik kommun är lika med en bra socialtjänst. Inte sällan är det tvärtom tyvärr...politikerna vill inte kännas vid eller ens ha de invånarna som är i behov av stöd utan på glassiga fina parker, kommunhus och företagsutveckling...

Ställ krav på era lokalpolitiker inför nästa val....

Var och hur checkar man det? Och kan man verkligen lita på svaren man får? Skolor har ju iallafall betyg och nationella prov. Vad har socialtjänsten man kan jämföra?
  • Tow2Mater
    Anonym (Kritisk förälder) skrev 2024-06-26 00:01:33 följande:
    Antal LVU-placeringar per tusen invånare? 
    Vet inte hur det skulle visa hur väl socialtjänsten fungerar. Ar det bra med många placeringar i en jämforelse (visar det att de har tid och resurser), eller är det dåligt (kanske andra bättre insatser finns)?
  • Tow2Mater
    Anonym (S) skrev 2024-06-26 02:38:14 följande:
    När jag kollar in om en skola/skolkommun är bra så är det inte via betyg. För mig säger det väldigt lite. Finns många exempel på privata skolor som ger glädjebetyg men där elever som behöver stöd i princip jagas bort för att de kostar pengar.
    Jag kollar istället hur deras elevhälsa, fritidsverksamhet och lärartäthet ser ut. Hur ser omsättningen på personal ut. Hur jobbar man med systematiskt kvalitetsarbete, med trygghet och likabehandling
    Hur ser stödet ut för elever med särskilda behov ut.

Samma med socialtjänsten.
    Hur många ärenden per handläggare. Jobbar man själv eller i team (mer rättsäkra bedömningar). Hur stor omsättning/hur många sjukskrivningar.
    Hur ser det förebyggande arbetet ut. Som: finns det föräldrastöd, familjerådgivare, omfattade fältarbete och samarbete med polis och skola/förskola.
    Hur ser stödet ut vid separation som parrådgivning, samarbetssamtal etc
    Hur ser arbetet med våld i nära relation ut, finns det stöd för alla parter (offer/förövare och inblandade barn)

Hur mycket satsar man på sin socialtjänst helt enkelt.

Att mäta hur många anmälningar som leder till LvU är ju helt oviktigt. Säger ingenting.
    LvU beslutas ju i domstol och är en nödvändighet men får aldrig bli målet.
    Även ointressant att egentligen mäta hur många anmälningar som leder till insatser...säger ju väldigt lite om socialtjänst faktiska kvalitet...det flesta insatser är ju frivilliga...
    En god utredning ska ju visa på om behovet av stöd finns men vad för stöd finns det att erbjuda blir ju här väldigt intressant...

Idag sker ungefär 3600 LvU-placeringar/år i hela Sverige och  sammanlagt får kommunerna numera in ungefär 420 000 anmälningar.
    Anmälningar har ökat markant de senaste åren samtidigt som stödet till kommunernas socialtjänster minskat.
    Socialtjänsten har fått ett ökat ansvar för att jobba med gängkrimininella men är många gånger väldigt dåligt rustade för det. Både gällande insatser och kunskaper.
    Många stödfunktioner dras in/tas också bort, samtidigt som vallöften om att jobba just mot krimininalitet....

Mäta nöjda föräldrar är ju också en konstig parameter. De flesta vill ju inte ha kontakt och en del har låg insikt om sitt behov av stöd. De kommer aldrig att uttrycka nöjdhet. Det ligger i myndighetsutövningen natur.
    Samtidigt som det absolut i flera fall finns fog för missnöjdheten. Man måste vara forskare för att kunna utröna skillnaderna mellan de som alltid skulle vara missnöjda och de som är det på grund av bristande kvalitet....
    Var hittar man detta? eller vem fragar man som lamnar ut all denna info?
Svar på tråden Är det verkligen rimligt att SOC bara kan omhänderta barn hur som helst?