Är det verkligen rimligt att SOC bara kan omhänderta barn hur som helst?
En av de tragiska sanningarna idag är varje kommun får den socialtjänst som man är beredd att betala för...
För socialtjänsten är ju inte EN myndighet utan 290...som alla styrs av hur mycket pengar som politikerna tycker att det ska få kosta...och ojojoj vad de fungerar olika bra.
Jag har jobbar som socionom i olika tjänster och kommuner i 25 år (både inom socialtjänst och utanför) och sett verkligen svart på vitt kommuner där det är katastrofalt och det blir på många håll bara sämre och sämre när kommunerna ska spara....
För många ärenden per handläggare, hög personalomsättning både bland handläggare och chefer, oerfarna chefer som tillåts klättra alldeles för tidigt och oerfarna handläggare som lämnas med tuffa utredningar och alldeles för lite resurser för bra insatser tidigt och för förebyggande arbete och för lite stöd och vidareutveckling för att kunna göra bra utreningar och hitta goda insatser.
Att inte kunna utföra det arbete som man utbildats till urholkar socialarbetarsjälen och många lämnar yrket, går in i väggen eller blir cyniska.
Sen har jag även sett kommuner där det fungerar väldigt väl men när det gäller socialtjänsten tiger hälsan verkligen still...väldigt få som berättar om goda berättelser...
Många väljer boendekommun utifrån skolor men väldigt få checkar in hur väl socialtjänsten fungerar i kommunen de flyttar till/väljer att skaffa barn i för att de inte tror att det rör deras liv...
Mitt råd är att göra det.
För vem som helst kan behöva stöd och vem som helst kan bli orosanmäld....och då vet jag iallafall jag några kommuner som jag INTE skulle vilja ha stöd från eller bli utredd av.
Tro inte att en rik kommun är lika med en bra socialtjänst. Inte sällan är det tvärtom tyvärr...politikerna vill inte kännas vid eller ens ha de invånarna som är i behov av stöd utan på glassiga fina parker, kommunhus och företagsutveckling...
Ställ krav på era lokalpolitiker inför nästa val....