Anonym (Vad nu?) skrev 2024-05-31 12:44:29 följande:
Men herregud, även om "ungen" levt på bidrag eller CSN. Hade man väl hjälpt till med att betala hyran. Eller maten eller något. Det här är ju pappans fel. Han har skapat ett monster.
Jag är pensionär, måste säga att jag upplever att det är mycket svårare för många just nu i Sverige. Inte minst ungdomar. Men har man ett heltidsjobb, varför flyttar man inte? Förutsatt att man inte har skulder, eller sjukdom eller något handikapp. Jag förstår inte riktigt många unga vuxna idag. Han får ställa ett ultimatum. Antingen betalar hon sin del av hyran. Sin egen mat. För heltidsjobb finns. Annars skulle jag be henne flytta omgående.
Dessutom är jag fattig pensionär, och blir oerhört provocerad av människor som inte förstår det här med ekonomisk utsatthet .Dom uttalar sig utan någon fakta tycker jag.
Min vänninan har en son som är 43. Han bor hemma. Har mycket skulder, pga av sjukdom och olycka. Med mycket mediciner och sjukhusvistelse. När han blev sjuk. Var han långtidsarbetslös. Han håller fortfarande på att betalar av dessa skulder. Men han sköter sig i alla fall. Betalar hyran till sin mor, lagar, tvättar städar själv. I den månen han orkar. Det är inte optimalt. Men ibland kanske man inte har något val.
Vad är alternativ att dessa människor
ska bo på gatan? Är svårt för många människor att få hyra. Någon nämnde vardagslyx. Antar att människan tror att dessa äter oxfile och dricker champagne. Det handlar ju oftast om människor som har det dåligt ekonomiskt. Så det argumentet är märkligt. Men människor uttalar sig ibland om saker det inte vet något om.
"Trött och fattig pensionär "
Väldigt förvirrat inlägg, svårt att förstå vad du ens menar.
Varför är du fattigpensionär? Oerhört provocerande att folk inte skaffar en bättre försörjning så att de klarar dig på ålderns höst.