• Anonym (Frustrerad)

Till vilken ålder bor vuxna barn hemma?

Jag har ett bonusbarn som är 21,5 år, som jobbar heltid och inte har en tanke på att flytta hemifrån inom det närmsta. Detta är frustrerande för mig, eftersom vi inte gillar varandra. Pappan har försökt fråga lite diskret till dottern om hon kan tänka sig att flytta till eget boende, men då får hon ett utbrott och känner sig pressad. Hon vill bo hemma, kunna resa och slippa ta vuxna beslut. Jag känner att det inte är normalt att man inte betalar någonting för sig efter 2 år som fullt arbetande vuxen. Men det är såklart mellan pappan och barnet. 

Är det normalt att vuxna barn bor hemma så länge nuförtiden?

• Svar på tråden Till vilken ålder bor vuxna barn hemma?
  • Anonym (Eh)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2024-06-14 11:20:19 följande:
    Nej det är han som klänger sig fast och får panik när jag vill lämna och lovar att dottern snart kommer försvinna och flytta. Jag vill bara ha ärlighet och vet exkakt vad jag ska göra om det visar sig om hon ska bo kvar ett år till och det vet han. Därför är han rädd att säga något.
    Det är han som jagar mig och väljer mig före dottern om han måste välja. Det är dottern som är igeln som etsat sig fast vid pappan när hon borde vara självtändig och ha en egen pojkvän som hon mår bra av.
    Han försöker få ut henne skrev du något om förut. Eeeeh, vadå försöker? En vuxen man som äger sitt boende talar om för sitt barn att nu lilla prinsessan får du stå på egna ben (med snällare ord så klart). Man undrar vem som bestämmer av de där två... Nej, hon kommer inte försvinna och flytta snart. Det finns inte ens ett datum. Såvitt jag förstår så är det inte ens överenskommet mellan dem att hon ska göra det. Dessutom kan hon vägra. Vad ska han göra, skicka KF på sin egen dotter för handräckning och slänga ut henne...? Nej du, om hon flyttar eller inte är helt upp till henne skulle jag säga.
  • Xenia
    Anonym (Frustrerad) skrev 2024-05-31 11:07:38 följande:
    Som jag skrev, detta är inget storstad, utan man kan hitta boenden på 1 månad om man vill, eftersom dottern jobbar i en liten by och vill ha nära dit. Detta är ren bekvämlighet och hon lever ett gott liv som hon inte vill ändra på, medan jag och min särbo har precis så att vi klarar oss varje månad, därav försöker han sälja sitt hus. Det går inte runt för honom. Han har ett par tusen över varje månad och måste jobba extra, medan hon bor där gratis och tjänar mer. Och jag har det knapert eftersom jag bor en större stad och betalar dyr hyra. Vi vill båda bo ihop för att vi älskar varandra och för det ekonomiska. Men detta vuxna barn sätter käppar i hjulet år efter år.

Jag hade flyttat in i huset OM det inte var till försäljning och om hon hade sagt att hon kanske flyttar inom 6 månader då hon blir 22 år. Men hon säger att hon vill bo hemma minst tills hon är 23 och helst längre. Det är ohållbart.
    Men det gör hon för att han låter henne göra det. Du vill bara att hon ska försvinna och ser allt som hennes fel. Men det är ju han (och ev mamman också) som är onormal och därigenom låtit henne bli onormal.

En orsak till att hon inte vill flytta är förstås för att hon bor bra nu och helt gratis.

Fråga honom varför hon inte behöver betala hyra? Det påverkar ju hans ekonomi och er framtid. Ger han efter bara för att hon börjar skrika och gråta så är han en svag man och en dålig far. Att vara en god föförälder betyder inte att alltid ge barnen vad de vill ha utan vad de behöver.

Säg att du inte orkar mer och föreslå parterapi (annars gör du slut här och nu). I bästa fall får han då höra från något annan att det inte är snällt att inte hjälpa sitt barn att bli vuxet.
  • Hermis123
    Anonym (Frustrerad) skrev 2024-06-14 11:20:19 följande:
    Nej det är han som klänger sig fast och får panik när jag vill lämna och lovar att dottern snart kommer försvinna och flytta. Jag vill bara ha ärlighet och vet exkakt vad jag ska göra om det visar sig om hon ska bo kvar ett år till och det vet han. Därför är han rädd att säga något.
    Det är han som jagar mig och väljer mig före dottern om han måste välja. Det är dottern som är igeln som etsat sig fast vid pappan när hon borde vara självtändig och ha en egen pojkvän som hon mår bra av.
    Alltså nu tror jag att du har fel verklighetsuppfattning.
    Du säger att han väljer dig före sin dotter om han måste
    välja, men hittills har han valt sin dotter före dig alla dagar veckan, vilket är det rätta, man är förälder även När barnen är vuxna och man ska stötta dom så länge dom behöver det. En ålder är en siffra och avgör inte dom individuella behov varje människa har. Dotterns kanske behöver honom just nu mer än vad du vet ? Kanske kan han inte berätta varför hon fortfarande måste bo hemma? 
    så kom ner på jorden och se verkligheten en stund Och se verkligheten.
  • Anonym (Frustrerad)

Tack alla!
    vad jag menar att han väljer mig före är för att under alla år valde mig före dottern och därför sa hon till slut ifrån och skyllde sina psykiska problem på mig och pappan för att han står på minnesgoda och prioriterade mig!

jag gjorde henne en tjänst när jag flyttade ut och skaffade egen lägenhet bakom hans rygg, för att jag ville hjälpa henne att få bättre kontakt med sin pappa!
    pappan blev vansinnig när jag berättade att jag hittat en längenhet bakom hans rygg och krävde att jag skulle komma tillbaks. När dottern fick veta att han hellre tog mig tillbaka än att hon flyttade så flyttade hon till sin mamma ett tag. Så det är det jag menar att han tagit mig före. Sedan har hon visat tydligt att hon verkligen inte vill att han ska vara med mig, men han lyssnar inte på henne utan är med mig ändå. Sedan sa han till dottern för ett år sedan att inte höra av sig eller dyka upp på mammans helg när jag är där. och nu kämpar han allt han kan för att jag ska flytta in till dem igen!
    sedan har han försökt ta upp med henne ett flertal gånger vad Hon har för planer och om hon har tankar på att flytta! Klart han vill att hon ska bli självständig men han är livrädd att hon ska skylla sitt psykiska mående på hobom IGEN! För det gör hon varje gång. Han står mellan 2 stolar hela tiden!

däremot vågar han inte be henne flytta eller betala hyra, för det behöver hon inte göra hos sin mamma!

• Anonym (Frustrerad)

Ställde krav denna i fredags att antingen dottern eller jag!! Att om vi skaffar ett gemensamt boende, en lägenhet, så ska inte hon ha ett eget rum, utan det ska vara ett gästrum till alla våra barn.Han vägrar svara!

Jag sa även att om huset inte blir sålt till efter denna sommar, så måste vi ju ta ett beslut hur vi ska göra! Jag vill inte vara särbo längre. Han säger att jag är välkommen tillbaka till huset, men jag får rysningar bara jag tänker på hur det var att bo i det huset med dem 2. Det var deras hus och deras möbler och deras allt....Han säger att jag kan få bo in mig och ändra hur mycket jag vill. Men det är ett stort projekt för mig att flytta utanför stan igen, skaffa bil och vara inneboende.

Jag är helt förvirrad och vet inte längre vad jag ska göra. Det känns som att allting är emot oss. Om han inte säljer huset så är hon kvar och om han säljer huset och vi skaffar en lägenhet så är hon också kvar i eget rum. Jag är totalt körd och måste nog acceptera att han inte kommer att välja bort dottern igen

Då jag har fobi för separationer, så är just ett avslut det svåraste jag vet, eftersom jag sedan ångrar mig och börjar leta fel på mig själv och mitt eget handlande.

1) Tänker jag fel eller rätt här om jag gör slut med honom nu pga att dottern på 21,5 år vill bo hemma??

2) Ska jag flytta in till huset med dem, så kanske hon till slut flyttar ut eftersom hon avskyr mig?

3) Ska jag bara ge upp och lämna NU?! Dottern kommer aldrig ge sig.

• Anonym (Igen)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2024-06-17 08:56:11 följande:

Ställde krav denna i fredags att antingen dottern eller jag!! Att om vi skaffar ett gemensamt boende, en lägenhet, så ska inte hon ha ett eget rum, utan det ska vara ett gästrum till alla våra barn.Han vägrar svara!

Jag sa även att om huset inte blir sålt till efter denna sommar, så måste vi ju ta ett beslut hur vi ska göra! Jag vill inte vara särbo längre. Han säger att jag är välkommen tillbaka till huset, men jag får rysningar bara jag tänker på hur det var att bo i det huset med dem 2. Det var deras hus och deras möbler och deras allt....Han säger att jag kan få bo in mig och ändra hur mycket jag vill. Men det är ett stort projekt för mig att flytta utanför stan igen, skaffa bil och vara inneboende.

Jag är helt förvirrad och vet inte längre vad jag ska göra. Det känns som att allting är emot oss. Om han inte säljer huset så är hon kvar och om han säljer huset och vi skaffar en lägenhet så är hon också kvar i eget rum. Jag är totalt körd och måste nog acceptera att han inte kommer att välja bort dottern igen

Då jag har fobi för separationer, så är just ett avslut det svåraste jag vet, eftersom jag sedan ångrar mig och börjar leta fel på mig själv och mitt eget handlande.

1) Tänker jag fel eller rätt här om jag gör slut med honom nu pga att dottern på 21,5 år vill bo hemma??

2) Ska jag flytta in till huset med dem, så kanske hon till slut flyttar ut eftersom hon avskyr mig?

3) Ska jag bara ge upp och lämna NU?! Dottern kommer aldrig ge sig.

Du var tydlig "Ställde krav denna i fredags att antingen dottern eller jag!!"

Han valde dottern. Alltså försvinner du!

Gör du inte det kommer du vara hans dörrmatta resten av livet
  • Anonym (Eh)

Självklart ska du inte bo i huset! Men man kan inte heller vifta med en trollstav och få det sålt så då blir ni särbos till dess. Så frågan är om du verkligen kan kräva att dottern flyttar ut innan.

Hur länge har huset legat ute till försäljning? Är det rimligt att tänka sig att det blir sålt i år...? För längre än så skulle jag absolut inte vänta, och då med 100 % löfte att dottern inte har ett rum hos er sedan!

• Anonym (Frustrerad)
    Anonym (Eh) skrev 2024-06-17 09:07:01 följande:

Självklart ska du inte bo i huset! Men man kan inte heller vifta med en trollstav och få det sålt så då blir ni särbos till dess. Så frågan är om du verkligen kan kräva att dottern flyttar ut innan.

Hur länge har huset legat ute till försäljning? Är det rimligt att tänka sig att det blir sålt i år...? För längre än så skulle jag absolut inte vänta, och då med 100 % löfte att dottern inte har ett rum hos er sedan!

Huset har legat ute till försäljning sedan mars 2023, dvs 1 år och 3 månader. Katastrof!!

Han kan inte lova eller garantera att dottern inte flyttar med och får eget rum i den nya lägenheten. Han säger att hon bor hos honom varannan vecka och han tänker IINTE kasta ut sin egen dotter för att jag är egoist!!

Så där fick jag svaret!

Däremot så kanske hon själv inser att det inte är så roligt att bo ihop med oss 2 på en trång yta när hon är van vid ett stort lyxhus nu.
  • Anonym (Igen)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2024-06-17 09:10:13 följande:
    Huset har legat ute till försäljning sedan mars 2023, dvs 1 år och 3 månader. Katastrof!!

Han kan inte lova eller garantera att dottern inte flyttar med och får eget rum i den nya lägenheten. Han säger att hon bor hos honom varannan vecka och han tänker IINTE kasta ut sin egen dotter för att jag är egoist!!

Så där fick jag svaret!

Däremot så kanske hon själv inser att det inte är så roligt att bo ihop med oss 2 på en trång yta när hon är van vid ett stort lyxhus nu.
    Ska du vara sann mot dig själv så är det dags att rycka av plåstret, inse hans prio och gå vidare med ditt liv.
  • Anonym (Eh)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2024-06-17 09:10:13 följande:

Så där fick jag svaret!

Ja marknaden har varit illa, något bättre nu.

Nej men ok - då har du ditt svar!! För mig är det solklart att med det svaret, inga garantier, då är det faktiskt slut. Tyvärr. Är det du eller han som säger att du är egoist...? För det är du inte! Det är helt normalt att vilja bo själva tillsammans utan att ha en vuxen dotter boende där också!

Nej ts, hon kommer inte inse särskilt mycket tror jag. Räkna verkligen inte med det! Och oavsett, vill du vara med en man som håller på så här...?
Svar på tråden Till vilken ålder bor vuxna barn hemma?