Anonym (Frustrerad) skrev 2024-05-31 11:07:38 följande:
Som jag skrev, detta är inget storstad, utan man kan hitta boenden på 1 månad om man vill, eftersom dottern jobbar i en liten by och vill ha nära dit. Detta är ren bekvämlighet och hon lever ett gott liv som hon inte vill ändra på, medan jag och min särbo har precis så att vi klarar oss varje månad, därav försöker han sälja sitt hus. Det går inte runt för honom. Han har ett par tusen över varje månad och måste jobba extra, medan hon bor där gratis och tjänar mer. Och jag har det knapert eftersom jag bor en större stad och betalar dyr hyra. Vi vill båda bo ihop för att vi älskar varandra och för det ekonomiska.
Men detta vuxna barn sätter käppar i hjulet år efter år.
Jag hade flyttat in i huset OM det inte var till försäljning och om hon hade sagt att hon kanske flyttar inom 6 månader då hon blir 22 år. Men hon säger att hon vill bo hemma minst tills hon är 23 och helst längre. Det är ohållbart.
Men det gör hon för att han låter henne göra det. Du vill bara att hon ska försvinna och ser allt som hennes fel. Men det är ju han (och ev mamman också) som är onormal och därigenom låtit henne bli onormal.
En orsak till att hon inte vill flytta är förstås för att hon bor bra nu och helt gratis.
Fråga honom varför hon inte behöver betala hyra? Det påverkar ju hans ekonomi och er framtid. Ger han efter bara för att hon börjar skrika och gråta så är han en svag man och en dålig far. Att vara en god föförälder betyder inte att alltid ge barnen vad de vill ha utan vad de behöver.
Säg att du inte orkar mer och föreslå parterapi (annars gör du slut här och nu). I bästa fall får han då höra från något annan att det inte är snällt att inte hjälpa sitt barn att bli vuxet.