• Anonym (Frustrerad)

Till vilken ålder bor vuxna barn hemma?

Jag har ett bonusbarn som är 21,5 år, som jobbar heltid och inte har en tanke på att flytta hemifrån inom det närmsta. Detta är frustrerande för mig, eftersom vi inte gillar varandra. Pappan har försökt fråga lite diskret till dottern om hon kan tänka sig att flytta till eget boende, men då får hon ett utbrott och känner sig pressad. Hon vill bo hemma, kunna resa och slippa ta vuxna beslut. Jag känner att det inte är normalt att man inte betalar någonting för sig efter 2 år som fullt arbetande vuxen. Men det är såklart mellan pappan och barnet. 

Är det normalt att vuxna barn bor hemma så länge nuförtiden?

• Svar på tråden Till vilken ålder bor vuxna barn hemma?
  • Pixxel

Att bo hemma länge idag i städerna är inte ett dugg konstigt. Minst tio års kötid för en hyreslägenhet eller en rejäl insats + fet lön för att kunna köpa en lägenhet.

• Xenia
    Anonym (Frustrerad) skrev 2024-06-05 14:58:11 följande:
    Hon har aldrig flyttat så vet inte vad du menar?
    Det var ju DU som fick flytta, det är poängen. Hon stannade kvar i huset med sin pappa, även efter att blivit myndig och fått jobb.

Det kommer att bli likadant i lägenheten. Det blir DU som får flytta när det blir outhärdligt. Han kommer inte att kasta ut sin dotter.

Alltså bör du inte släppa din lägenhet, då riskerar du att bli bostadslös.
  • Xenia
    Pixxel skrev 2024-06-06 07:55:00 följande:

Att bo hemma länge idag i städerna är inte ett dugg konstigt. Minst tio års kötid för en hyreslägenhet eller en rejäl insats + fet lön för att kunna köpa en lägenhet.

Jo,  i detta fall. Du har inte läst tråden. De bor inte i Stockholm. Det finns gott om lägenheter där de bor.
  • Anonym (Hmmm ...., ,)
    Xenia skrev 2024-06-06 12:59:04 följande:
    Jo,  i detta fall. Du har inte läst tråden. De bor inte i Stockholm. Det finns gott om lägenheter där de bor.
    Förmodligen är det så. Men faktum kvarstår, mannen VILL inte bo med ts och har nog aldrig velat.  Han avskyr att dottern och ts verkligen hatar varandra och har gjort sen dag ett.

Med all rätt stöttar han sin egen dotter före en ny kvinna. Det gick snett från början och den där "relationen"  kommer aldrig fungera!
  • Anonym (Frustrerad)

Dottern bor alltid lite mer hos pappan än hos mamman, för hon verkar lite fäst vid själva huset på något sätt. Hon vägrar släppa taget om huset och kanske pappan med. När hon eventuellt har rest max en gång och nu andra gången i sitt liv så planerar hon alltid in resorna så att de infaller på mammans vecka, för att slippa missa något på pappans vecka. Det är så uträknat.

Pappan sa nu att han vill att jag flyttar in i huset på riktigt, även om det är till försäljning. Han skiter i vad hon säger eller tycker om det. Är bara rädd att det inte kommer att fungera så länge hon bor där och det är DERAS hus. Samtidigt så kanske det ger en liten "kick" till att hon kanske flyttar snabbare. Jag vet inte.

Vill ju helst ha något gemensamt, men det går ju inte så länge huset inte blir sålt.

• Batikhäxa

Allt snack om lång kötid och fet insats gör mig fundersam. Måste man prompt flytta till en bostadsrätt eller förstahandskontrakt direkt, i helt rätt område? Man får väl börja någonstans och acceptera att det kanske inte blir det man helst av allt vill ha. Den som anstränger sig tillräckligt kan säkerligen hitta andrahandskontrakt eller till och med förstahandskontrakt utanför kösystemen och allmännyttan. Viss pendling kanske man får acceptera. Är det verkligen så svårt eller är folk för bekväma? 

• Anonym (Lilly less)
    Batikhäxa skrev 2024-06-11 11:23:40 följande:

Allt snack om lång kötid och fet insats gör mig fundersam. Måste man prompt flytta till en bostadsrätt eller förstahandskontrakt direkt, i helt rätt område? Man får väl börja någonstans och acceptera att det kanske inte blir det man helst av allt vill ha. Den som anstränger sig tillräckligt kan säkerligen hitta andrahandskontrakt eller till och med förstahandskontrakt utanför kösystemen och allmännyttan. Viss pendling kanske man får acceptera. Är det verkligen så svårt eller är folk för bekväma? 

Är inte andrahandskontrakt väldigt dyra? 
  • Anonym (Skuggan)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2024-05-29 10:39:23 följande:
    Till vilken ålder bor vuxna barn hemma?

Jag har ett bonusbarn som är 21,5 år, som jobbar heltid och inte har en tanke på att flytta hemifrån inom det närmsta. Detta är frustrerande för mig, eftersom vi inte gillar varandra. Pappan har försökt fråga lite diskret till dottern om hon kan tänka sig att flytta till eget boende, men då får hon ett utbrott och känner sig pressad. Hon vill bo hemma, kunna resa och slippa ta vuxna beslut. Jag känner att det inte är normalt att man inte betalar någonting för sig efter 2 år som fullt arbetande vuxen. Men det är såklart mellan pappan och barnet. 

Är det normalt att vuxna barn bor hemma så länge nuförtiden?

Ja det är normalt, enligt statistiken så flyttar de flesta hemifrån när dom är 20 21 år gamla.

Dock så tror jag inte det är normalt att man känner sig pressad och få utbrott av en sådan fråga.

Vad gäller om att betala för sitt uppehälle hemma så är det nog väldigt varierande. Har du och din sambo pratat om det?
  • Batikhäxa
    Anonym (Lilly less) skrev 2024-06-11 13:57:39 följande:
    Är inte andrahandskontrakt väldigt dyra? 
    Det kan säkert variera beroende på var man letar. Man får väl acceptera att man inte har råd med exakt det man vill ha. Det är väl inte alla som är hutlöst dyra utan beror på standard, vilket område, storlek på lägenhet etc. 

Men ja, ska man äga sitt boende eller direkt hamna exakt där man vill direkt, då får man nog bo hemma ett tag. Likaså om man inte kan acceptera att man får leta nytt ett tag. Personligen tycker jag det väger över att bo själv och stå på egna ben. Det är väl en jättebra lärdom att man får kämpa lite och klara sig själv.
  • Anonym (Hmmm ...., ,)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2024-06-11 11:14:09 följande:

Dottern bor alltid lite mer hos pappan än hos mamman, för hon verkar lite fäst vid själva huset på något sätt. Hon vägrar släppa taget om huset och kanske pappan med. När hon eventuellt har rest max en gång och nu andra gången i sitt liv så planerar hon alltid in resorna så att de infaller på mammans vecka, för att slippa missa något på pappans vecka. Det är så uträknat.

Pappan sa nu att han vill att jag flyttar in i huset på riktigt, även om det är till försäljning. Han skiter i vad hon säger eller tycker om det. Är bara rädd att det inte kommer att fungera så länge hon bor där och det är DERAS hus. Samtidigt så kanske det ger en liten "kick" till att hon kanske flyttar snabbare. Jag vet inte.

Vill ju helst ha något gemensamt, men det går ju inte så länge huset inte blir sålt.

Är inte du också extremt fäst vid deras stora fina hus med pool och allt?

Tycker inte du ska flytta dit, kommer aldrig bli bra denna gång heller. 
Svar på tråden Till vilken ålder bor vuxna barn hemma?