• Anonym (Frustrerad)

Till vilken ålder bor vuxna barn hemma?

Jag har ett bonusbarn som är 21,5 år, som jobbar heltid och inte har en tanke på att flytta hemifrån inom det närmsta. Detta är frustrerande för mig, eftersom vi inte gillar varandra. Pappan har försökt fråga lite diskret till dottern om hon kan tänka sig att flytta till eget boende, men då får hon ett utbrott och känner sig pressad. Hon vill bo hemma, kunna resa och slippa ta vuxna beslut. Jag känner att det inte är normalt att man inte betalar någonting för sig efter 2 år som fullt arbetande vuxen. Men det är såklart mellan pappan och barnet. 

Är det normalt att vuxna barn bor hemma så länge nuförtiden?

• Svar på tråden Till vilken ålder bor vuxna barn hemma?
  • Anonym (Lilly less)
    Xenia skrev 2024-05-31 15:49:27 följande:
    Så du hade velat ha en pappa som daltade med dig, lät dig bo i huset utan att betala och t o m lät dig sova i hans säng? En pappa som gick miste om att få bo ihop med en partner för att ta hand om dig trots att du var vuxen och tjänade egna pengar?

"Bry sig om" betyder inte att offra sitt eget liv och inte låta barnet bli vuxet.
    Nä sova i pappans säng såg jag inte att det var med på listan? Det hade varit alldeles över gränsen för min del.
    Jag tycker även att vuxna barn som bor hemma (som arbetar) självklart ska betala hyra och hjälpa till i hemmet som övriga familjemedlemmar.
  • Anonym (Eh)
    Anonym (Tea) skrev 2024-05-31 18:04:20 följande:
    Men att gå och vara onöjd i ett decennium? Hur kär man än är, efter 10 år så borde de känslorna svalnat och att en sån här grej skulle få relationen att ta slut. 
    Inte för alla så klart, men vid det här laget med tanke på att mannen vägrar ordna situationen så verkar ts inte ha mycket till val än att gå vidare.
  • Xenia

Jag tycker alla tre gör konstiga val, tvärtemot sina egna intressen.

1. Dottern som klamrar sig fast vid sin pappa för att hon inte vill bo ensam. Ska hon bo med papsen (helt eller delvis) hela hans liv? Vad gör hon den dag pappa dör?

Med reservation för att dottern kan vara psykiskt sjuk eller funktionshindrad. Men då borde hon konsultera en terapeut. Kanske bo på något slags kollektvboende.

2. Pappan som inte vill låta dottern bli vuxen. Det minsta han borde gjort är att kräva att hon betalar för sig i stället för att låta henne leva på honom som en parasit eller ett litet barn. Hur ska hon någonsin bli vuxen och kunna få ett normalt förhållande? Ingen sambo kommer någonsin att skämma bort henne som pappan gör.

Samtidigt saboterar han sitt eget förhållande. Men hittills har han lyckats hålla kvar sin särbo med tomma löften.

3. TS som egentligen inser att hennes särbo aldrig kommer att prioritera deras förhållande. Även om mannen och hon flyttar ihop i en trea, så flyttar dottern med, antagligen behöver hon inte betala för hyra och mat då heller. Och då har TS ingen chans att fly till sitt eget; hon har inget eget.

Varför hänger TS kvar vid mannen, likt en älskarinna till en gift man som alltid lovar att lämna sin fru men aldrig gör det? Om 10 år så kommer inget att ha förändrats förutom att alla har blivit ännu äldre.

Jag vet inte vad denne man har för fantastiska egenskaper som får TS att hålla fast vid honom. Berätta att du hädanefter ser honom som en KK, och en KK behöver man inte vara trogen mot. Ut och dejta! Eller bor ni på en väldigt liten ort så urvalet av män är väldgt begränsat?

• Xenia

Den här frågan har TS redan fått svar på:

Är det normalt att vuxna barn bor hemma så länge nuförtiden?

Ja, det är normalt om man bor i en storstad där det är svårt att få bostad, om man studerar eller är arbetslös. Nej, det är inte normalt om man har jobb och det är lätt att få bostad.

• Anonym (….)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2024-05-31 11:07:38 följande:
    Som jag skrev, detta är inget storstad, utan man kan hitta boenden på 1 månad om man vill, eftersom dottern jobbar i en liten by och vill ha nära dit. Detta är ren bekvämlighet och hon lever ett gott liv som hon inte vill ändra på, medan jag och min särbo har precis så att vi klarar oss varje månad, därav försöker han sälja sitt hus. Det går inte runt för honom. Han har ett par tusen över varje månad och måste jobba extra, medan hon bor där gratis och tjänar mer. Och jag har det knapert eftersom jag bor en större stad och betalar dyr hyra. Vi vill båda bo ihop för att vi älskar varandra och för det ekonomiska. Men detta vuxna barn sätter käppar i hjulet år efter år.

Jag hade flyttat in i huset OM det inte var till försäljning och om hon hade sagt att hon kanske flyttar inom 6 månader då hon blir 22 år. Men hon säger att hon vill bo hemma minst tills hon är 23 och helst längre. Det är ohållbart.
    Om huset är till försäljning så kommer hon väll behöva flytta ändå.
    bara att säga att mannen skall flytta hem till dig.
  • Xenia
    Anonym (Lilly less) skrev 2024-05-31 18:31:38 följande:
    Nä sova i pappans säng såg jag inte att det var med på listan? Det hade varit alldeles över gränsen för min del.
    Jag tycker även att vuxna barn som bor hemma (som arbetar) självklart ska betala hyra och hjälpa till i hemmet som övriga familjemedlemmar.
    Nej, det står iofs inte att hon sover i pappans säng. Men hon vill hursomhelst inte sova ensam. Antingen sover de i samma säng, i samma rum eller i samma hus. Vilket betyder att om pappan flyttar ihop med TS, så flyttar dottern med eftersom hon vill sova i samma hus/lägenhet som pappan. Det är inte bara att hon är rädd att sova ensam i ett hus/lägenhet, det är absolut pappan som måste dela hus/lägenhet med henne. Hon vägrade att flytta ihop med sin pojkvän. Hon offrade alltså ett vuxet förhållande för att få fortsätta leva som ett barn.

"Hon vägrar sova ensam, så han kan aldrig sova över hos mig heller" 
  • Anonym (Old)
    Xenia skrev 2024-06-01 12:54:19 följande:
    Nej, det står iofs inte att hon sover i pappans säng. Men hon vill hursomhelst inte sova ensam. Antingen sover de i samma säng, i samma rum eller i samma hus. Vilket betyder att om pappan flyttar ihop med TS, så flyttar dottern med eftersom hon vill sova i samma hus/lägenhet som pappan. Det är inte bara att hon är rädd att sova ensam i ett hus/lägenhet, det är absolut pappan som måste dela hus/lägenhet med henne. Hon vägrade att flytta ihop med sin pojkvän. Hon offrade alltså ett vuxet förhållande för att få fortsätta leva som ett barn.

Jag tror dottern är psykiskt sjuk. Har skrivit det innan, men TS har inte kommenterat.
  • Anonym (ME)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2024-05-31 12:12:32 följande:
    Så svårt!!

Gör jag slut, så lär väl dottern flytta och han får huset sålt inom 3 månader. Och nästa tjej får allt det bästa, medan jag fick vänta helt förgäves.

Gör jag inte slut, så bor hon väl kvar hemma i 3 år till och huset blir inte sålt.

Inte lätt beslut alls, när man väntat i snart ett decennium på att ha något gemensamt med denne man.
    Din summering tyder på att det känns som att din särbo inte tycker att du är värd besväret vilket är tragiskt.

Ang. att betala hemma så är det många föräldrar som tar betalt av sina vuxna barn men sen väljer att spara deras del (om föräldrarna har råd med det) och sen stötta i en insats/möbler med motsvarande summa när de väl flyttar. Det gör att "barnet" ändå får ta del av vuxenlivet där man behöver betala för sig.

Annars är de svårt att ge råd. Men det känns rätt sjukt att skaffa en lägenhet där han betalar för ett rum som bara dottern ska ha första-chans på. Det känns inte som att det blir ditt hem då. Han kommer fortfarande sätta dottern först (vilket man ska på vissa sätt) men inte på det curlingsätt som han gör det.

Det låter ännu mer sjukt att han inte kan sova hos dig när hon faktiskt är vuxen.

Du får fråga dig om han faktiskt är värd dina uppoffringar. Så länge hon inte frigjort sig så kommer du alltid komma sist i alla sammanhang. Du kan aldrig känna dig trygg med att han prioriterar dig om dottern så bara piper om något (att han väljer dottern som är förkyld när du kanske är så sjuk så du behöver sjukhusvård). Nu ska man inte ställa hypotetiska frågor i en relation (det kan lätt bli väldigt fel) men på sättet som du beskrivit det så låter det som att du kommer att komma rätt långt ner en lång tid framöver.
  • Anonym (Lilly less)
    Xenia skrev 2024-06-01 12:54:19 följande:

Åh det hade jag tyvärr missat. Nej det låter inte alls bra.
    Jag menade mer att det är skönt att höra att det finns pappor som bryr sig och hjälper även vuxna barn ( dock inte ta bort deras självständighet). Det finns alldeles för många män som helt glömmer bort sina barn när de skaffar en ny kvinna. Det gjorde min pappa, och vi har ingen kontakt idag alls, för hon gillade inte det. 

Det bör finnas ett mellanting mellan att glömma bort helt, och att dalta med en vuxen som om den vore ett småbarn. Det minsta är att hon ska betala för sig hemma, och om hon har råd och möjlighet skaffa en egen lägenhet.

Rädsla för att vara ensam hos en tjej i den åldern låter konstigt . De flesta vill bort så fort som möjlig, men det är verkligen inte lika lätt idag som när jag var yngre. Jag flyttade när jag var 16 åring eftersom jag fick jobb på en fabrik. Nu är det både svårare att få jobb innan man studerat länge, och svårt att få lägenhet i närheten där de flesta jobben finns.

• Anonym (Frustrerad)
    Anonym (?.) skrev 2024-06-01 06:35:21 följande:
    Om huset är till försäljning så kommer hon väll behöva flytta ändå.
    bara att säga att mannen skall flytta hem till dig.
    Jag hoppades på det. Men han säger att om vi flyttar och har en lägenhet så ska hon ha ett rum. Jag trodde att vi då skulle börja om tillsammans han och jag utan henne. Han vill inte flytta in i min 2 rok, för han säger att då kommer hon inte kunna bo hos oss. Han vill försäkra sig om att hon ska bo i lägenheten. det betyder att det ändå aldrig kommer att ta slut, även om vi flyttar!! Sedan har ju jag vuxna barn som vill komma på besök, men om hon ockuperar det rummet, så kommer ju ingen annan kunna komma, utan hon kommer för evigt ha ett rum hos honom.
Svar på tråden Till vilken ålder bor vuxna barn hemma?