• Anonym (Frustrerad)

Till vilken ålder bor vuxna barn hemma?

Jag har ett bonusbarn som är 21,5 år, som jobbar heltid och inte har en tanke på att flytta hemifrån inom det närmsta. Detta är frustrerande för mig, eftersom vi inte gillar varandra. Pappan har försökt fråga lite diskret till dottern om hon kan tänka sig att flytta till eget boende, men då får hon ett utbrott och känner sig pressad. Hon vill bo hemma, kunna resa och slippa ta vuxna beslut. Jag känner att det inte är normalt att man inte betalar någonting för sig efter 2 år som fullt arbetande vuxen. Men det är såklart mellan pappan och barnet. 

Är det normalt att vuxna barn bor hemma så länge nuförtiden?

• Svar på tråden Till vilken ålder bor vuxna barn hemma?
  • Tukt
    Anonym (X) skrev 2024-05-29 22:56:17 följande:

Jag tycker det är något fel på unga vuxna som har arbete och kan försörja sig själv men inte vill flytta och leva vuxenliv.

Det är naturligt att barn vill lämna barndomshemmet och starta sitt eget liv. . 

Du kanske har missat att generationer inte alltid ser det på samma sätt. Det du gjorde är nödvändigtvis inte "normalt" för andra generationer.
  • Xenia

Min dotter flyttade hemfrån när hon var 18 år. Först till studentboende, sedan i olika tillfälliga lägenheter där flera andra ungdomar bodde.

Men så behövde hon inte stanna hemma för att hindra sin fars särbo att flytta in... Hon ville ut i världen och uppleva saker.

• Anonym (?)

Har en pojkfan på 19  som bor hemma , mest hos mig och inte hos morsan. Han kommer att sommarjobba och bo hos mig. Är arbetslös och har sagt att han bör bidra till mat under sommaren.
    Sedan lumpen ... funderar på att sälja huset, köpa lgh men .... tar emot.
    Hur hade ni gjort?

• Anonym (Maja)

TS, hur orkar du ens vara ihop med en sån mes till karl?
    En bortskämd, söndercurlad bonus som verkar sakna både moral och ansvar, och en pappa som inte vågar ställa krav utan låter sig utnyttjas totalt av sin vuxna dotter.
    Är det där en familjedynamik du vill vara del av och ser en framtid i?
    Det där hade jag inte ens försökt styra utan bara dragit mig ur. Deras val och deras problem.

• Tom Araya

Jag var nog 23, kanske 24 när jag flyttade hemifrån, trots att jag bara gick två år på gymnasium.

Men det var inte för att jag inte ville flytta, det ville jag.

Jag minns inte när jag ställde mig i bostadskö, kanske var det vid 18, kanske var det efter lumpen.

Men jag gick ut en yrkeslinje under en svår lågkonjunktur, så att finna jobb var inte lätt. Jag hade nog 3-4 olika jobb under tiden efter gymnasiet och fram till jag flyttade.

Det avgörande för mig var att skola och lumpen var avklarad och jag hade en fast heltidsanställning.

Jag betalade hemma från det att jag fick mitt första jobb, även om det inte var jättemycket (tror det var 2000-2500 kr/mån i början av 90-talet).

Idag är det 8-12 års köande för att få ett förstahandskontrakt på en hyresrätt i Stockholmsområdet, om du inte tar en svindyr lgh ur det nyproducerade.

• Anonym (d)
    Anonym (Öh) skrev 2024-05-29 22:44:13 följande:
    Jag skulle se det väldigt konstigt om jag skulle lägga mig i deras relation. 

Så jag hade helt enkelt sagt till mannen att jag vill bli sambo (utan några hemmaboende barn) och jag förväntar mig att vi blir det innan årets slut. Hur tänker du? 

Hade satt min limit där. Har inget hänt vid årets slut hade jag dumpat.
    Det är inte att lägga sig i när man ställer ett ulitmatum som innebär att mannen måste se till att få ut sin unge ur hemmet inom ett halvår?
  • Anonym (X)
    Tukt skrev 2024-05-29 23:06:09 följande:
    Du kanske har missat att generationer inte alltid ser det på samma sätt. Det du gjorde är nödvändigtvis inte "normalt" för andra generationer.

Och?

Jag uttryckte en åsikt. Jag vet att andra har andra åsikter. 

• Anonym (Old)
    Anonym (d) skrev 2024-05-30 05:40:31 följande:
    Det är inte att lägga sig i när man ställer ett ulitmatum som innebär att mannen måste se till att få ut sin unge ur hemmet inom ett halvår?
    Indirekt blir det väl det? Rent generellt så är det föräldrars sak att hantera sina barn, som de nu tycker det är lämpligt. Att som nytt sällskap ha synpunkter på föräldraskap, vilket det åtminstone indirekt blir om TS ställer ultimatum, blir väldigt konstigt.

TS och hennes sällskap har olika syn på föräldraskap där mannen verkar vara en curlande förälder. Kanske har de helt olika syn på familjerelationer generellt. En relation har bättre förutsättningar om man delar grundläggande värderingar. Kanske passar de inte alls ihop. TS kanske inte har barn. Då är det nog svårt att sätta sig in i situationen.

Ultimatum tror jag leder till bråk och osämja i den beskrivna situationen snarare än lösning. TS borde kanske överväga att dejta någon annan som hon passar bättre med.
  • Anonym (Maja)
    Tom Araya skrev 2024-05-30 00:14:13 följande:

Idag är det 8-12 års köande för att få ett förstahandskontrakt på en hyresrätt i Stockholmsområdet, om du inte tar en svindyr lgh ur det nyproducerade.

90 procent av Sveriges befolkning bor dock inte i Stockholm och detta fenomen verkar finnas överallt.
  • Anonym (Hej)

Jag förstår om man har en deal att inte bli sambo förrän barnen blivit stora och flyttat ut. Men nu är ju dottern en ung vuxen och inte en liten flicka längre. 
    Vill ni leva ihop så gör det? Flytta ihop och bete er som folk mot varandra, något man kan förvänta sig att både dottern och du bör kunna göra i här läget när båda är vuxna? Sen om han betalar för henne har ju inte du med att göra så länge inte din ekonomi påverkas av det. 

Svar på tråden Till vilken ålder bor vuxna barn hemma?