• Anonym (Frustrerad)

Till vilken ålder bor vuxna barn hemma?

Jag har ett bonusbarn som är 21,5 år, som jobbar heltid och inte har en tanke på att flytta hemifrån inom det närmsta. Detta är frustrerande för mig, eftersom vi inte gillar varandra. Pappan har försökt fråga lite diskret till dottern om hon kan tänka sig att flytta till eget boende, men då får hon ett utbrott och känner sig pressad. Hon vill bo hemma, kunna resa och slippa ta vuxna beslut. Jag känner att det inte är normalt att man inte betalar någonting för sig efter 2 år som fullt arbetande vuxen. Men det är såklart mellan pappan och barnet. 

Är det normalt att vuxna barn bor hemma så länge nuförtiden?

• Svar på tråden Till vilken ålder bor vuxna barn hemma?
  • felix le chat
    Anonym (...) skrev 2024-05-29 11:21:56 följande:
    Visst, men det är ändå en lyx att liksom kunna köpa bostad. Man kan också hyra lägenhet tills man har råd att köpa.
    Alla gör ju som de vill, men det är inte nödvändigt att bo hos sina föräldrar som vuxen, åtminstone inte i Sverige och framförallt inte om man har inkomst.

Tänk att det faktiskt finns de människor som aldrig kommer ha råd att köpa boende, utan får lov att hyra hela livet.
    vart i stockholm kan man hyra en lägenhet efter studenten ?

Du behöver stå i bostadskö minst 7-8 år innan du en får en chans.

• Anonym (d)

21,5? Det är högst vanligt att bo kvar hemma då.
    Det är inget konstigt alls.

Båda mina flyttade när de var 22, för att de själva ville. Jag hade lätt kunnat låta dem bo kvar några år till. Och ingen partner skulle kunna påverka det.

• Anonym (d)
    felix le chat skrev 2024-05-29 12:47:57 följande:
    vart i stockholm kan man hyra en lägenhet efter studenten ?

Du behöver stå i bostadskö minst 7-8 år innan du en får en chans.
    Var har ts skrivit att de bor i Stockholm?
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (hem)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2024-05-29 12:29:55 följande:

Exakt. Att hjälpa sina barn att bo hemma för att spara och om de är rädda för att vara ensamma, som detta barn verkar vara, är en sak. Men då måste man också ta lite betalt så de lär sig.

Vad rekommenderar ni mig att göra? Jag har väntat i alltför många år på att vi ska flytta ihop och det skjuts längre och längre fram i tiden. Det är de två som är sambor, medan jag står utifrån och ser på. Dels är det enklare ekonomiskt om han och jag blir sambor, plus att vi ju äskar varandra och vill vara tillsammans oftare än bara på helgerna.

Borde jag bara släppa detta, som aldrig tycks bli någon ändring på eller ? Hade ni stått ut med det att den andres barn bor hemma så länge utan att betala och ställer krav på att jag inte får bo där? Jag vill ju bara ha ett normalt liv i tvåsamhet.

Aha, är det du igen? Samma gamla visa med en man som egentligen inte vil ha dig, men där du desperat vill in och ersätta ungen som pappan har mage att behandla som en älskad familjemedlem. 

Du har väntat alltför länge, därför att du väntar förgäves. Den här mannen vill inte bo med dig.

Du borde släppa detta, för den här mannen vill inte bo med dig. 
  • Hjelm

En 21-åring "bör" i regel ha flyttat hemifrån. Men givetvis kan det finnas goda skäl till att man inte har det. En funktionsnedsättning och brist på tillgång till anpassad bostad, till exempel. Svår bostadsbrist eller arbetslöshet kan vara en annan. Det är tufft att klara sig ensam i dag.

Men i just detta fall låter det rätt sinnessjukt faktiskt. Har man normala förutsättningar att bo självständigt, ska man göra det. Att ungen inte ens bidrar till hushållsekonomin när hen har ett jobb, finns det inga ursäkter för.

• Anonym (råger)
    Anonym (hem) skrev 2024-05-29 12:56:44 följande:
    Styvbarn har inget hem. De kan vara på umgänge hos sina föräldrar, men det är inte deras hem. Så kör ut ungen nu snarast, så att du får ha ditt hem och din man för dig själv.

Det normala är att styvungar ska ut ur huset fortast möjligt. De räknas inte som familj, knappt ens som människor, har inget behov av föräldrastöd eller annat familjedravel. 
    Helt rätt !

Vår styvdotter bodde i en städskrubb under trappen när hon var på besök hos
    oss.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Frustrerad)
    Anonym (d) skrev 2024-05-29 12:51:01 följande:
    Var har ts skrivit att de bor i Stockholm?
    Vi bor inte i Stockholm, utan utanför en mindre stad där det finns gott om bostäder "om man vill"!
  • Anonym (Eh)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2024-05-29 11:06:25 följande:

Att man tillfälligt bor hemma pga separation eller studier, är i min värld inget konstigt, eller att man betalar för sig.

Men att arbeta heltid och ha fast jobb år efter år och inte ha några planer på att bli självständig eller betala för sig, är helt galet i min värld. Jag har svårt för att se på utifrån. Och pappan vägrar ta betalt, och säger att han aldrig kommer att kasta ut sitt barn. Det förstår jag, men man kanske kan lära sitt barn att det kostar att leva. Blir så frustrerad av detta. Vet inte hur länge jag ska stå ut. 

Sålänge detta barn bor hemma kan vi inte heller flytta ihop, eftersom det är så vi har bestämt. Det är ännu mer frustrerande.

Jag missade att ni inte bor ihop än, men då är läget som det är. Bara för dig att rycka på axlarna åt deras situation, men bara han vet att du inte kommer att flytta ihop innan hon flyttar ut så räcker det. Men i slutänden är det frågan om hur länge du vill vänta...
Svar på tråden Till vilken ålder bor vuxna barn hemma?