• Anonym (Frustrerad)

Till vilken ålder bor vuxna barn hemma?

Jag har ett bonusbarn som är 21,5 år, som jobbar heltid och inte har en tanke på att flytta hemifrån inom det närmsta. Detta är frustrerande för mig, eftersom vi inte gillar varandra. Pappan har försökt fråga lite diskret till dottern om hon kan tänka sig att flytta till eget boende, men då får hon ett utbrott och känner sig pressad. Hon vill bo hemma, kunna resa och slippa ta vuxna beslut. Jag känner att det inte är normalt att man inte betalar någonting för sig efter 2 år som fullt arbetande vuxen. Men det är såklart mellan pappan och barnet. 

Är det normalt att vuxna barn bor hemma så länge nuförtiden?

• Svar på tråden Till vilken ålder bor vuxna barn hemma?
  • Anonym (Eh)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2024-05-29 12:29:55 följande:

Exakt. Att hjälpa sina barn att bo hemma för att spara och om de är rädda för att vara ensamma, som detta barn verkar vara, är en sak. Men då måste man också ta lite betalt så de lär sig.

Vad rekommenderar ni mig att göra? Jag har väntat i alltför många år på att vi ska flytta ihop och det skjuts längre och längre fram i tiden. Det är de två som är sambor, medan jag står utifrån och ser på. Dels är det enklare ekonomiskt om han och jag blir sambor, plus att vi ju äskar varandra och vill vara tillsammans oftare än bara på helgerna.

Borde jag bara släppa detta, som aldrig tycks bli någon ändring på eller ? Hade ni stått ut med det att den andres barn bor hemma så länge utan att betala och ställer krav på att jag inte får bo där? Jag vill ju bara ha ett normalt liv i tvåsamhet.

Om du redan har väntat i flera år så nej, då är det bara att släppa, iaf tankarna på att flytta ihop, men kanske även hela relationen med tanke på hur karln resonerar. Och även om hon flyttar ut så lär han väl fortsätta curla henne ändå.
  • Anonym (Frustrerad)
    Anonym (Eh) skrev 2024-05-29 13:31:52 följande:
    Om du redan har väntat i flera år så nej, då är det bara att släppa, iaf tankarna på att flytta ihop, men kanske även hela relationen med tanke på hur karln resonerar. Och även om hon flyttar ut så lär han väl fortsätta curla henne ändå.
    Jag tror faktiskt som du, att det inte kommer ta slut även om hon skulle flytta, för då lär han väl köpa ett boende till henne, renovera det och springa där varje dag med mat och saker, för sån är han.
    Orkar jag det? Tror inte det.

Förstår inte vad det är med vissa män, lyckligtvis väldigt få, men att just jag råkar ut för en sådan man!?

Skulle jag lämna så flyttar hon väl eller hittar en pojkvän. Så man vet aldrig hur länge man ska vänta.
  • Anonym (Eh)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2024-05-29 13:40:19 följande:
    Jag tror faktiskt som du, att det inte kommer ta slut även om hon skulle flytta, för då lär han väl köpa ett boende till henne, renovera det och springa där varje dag med mat och saker, för sån är han.

Förstår inte vad det är med vissa män, lyckligtvis väldigt få, men att just jag råkar ut för en sådan man!?

Skulle jag lämna så flyttar hon väl eller hittar en pojkvän. Så man vet aldrig hur länge man ska vänta.
    Ja du kan ju inte sitta och vänta på ett "tänk om". Det finns inte ens på kartan just nu att hon ska flytta så räkna med att det inte kommer hända på ett bra tag.
  • Anonym (Frustrerad)
    Anonym (Eh) skrev 2024-05-29 13:44:26 följande:
    Ja du kan ju inte sitta och vänta på ett "tänk om". Det finns inte ens på kartan just nu att hon ska flytta så räkna med att det inte kommer hända på ett bra tag.
    Ja, sant. Har redan väntat alltför länge på ett mirakel med denna dotter, men det blir bara värre istället för bättre. Så jag väntar nog förgäves ja.
  • Anonym (Old)

Exakt. Att hjälpa sina barn att bo hemma för att spara och om de är rädda för att vara ensamma, som detta barn verkar vara, är en sak. Men då måste man också ta lite betalt så de lär sig.

Vad rekommenderar ni mig att göra? Jag har väntat i alltför många år på att vi ska flytta ihop och det skjuts längre och längre fram i tiden. Det är de två som är sambor, medan jag står utifrån och ser på. Dels är det enklare ekonomiskt om han och jag blir sambor, plus att vi ju äskar varandra och vill vara tillsammans oftare än bara på helgerna.

Borde jag bara släppa detta, som aldrig tycks bli någon ändring på eller ? Hade ni stått ut med det att den andres barn bor hemma så länge utan att betala och ställer krav på att jag inte får bo där? Jag vill ju bara ha ett normalt liv i tvåsamhet.

Kan ni inte vara särbo då? Kanske vara mera hos dig? Föräldrar gör ju väldigt olika i såna frågor och du och din särbo verkar ju tänka olika. Kanske acceptera det och fortsätta vara särbo. Eller bryta. Bråka hjälper nog inte.

För att svara på din fråga. I min hemstad, halvstor stad, flyttade de flesta vid ca 20 år. Själv flyttade jag till Stockholm vid 19, efter gymnasiet. I Stockholm bodde många hemma mycket längre, hade bekanta som bodde hemma vid både 28 och 30. 

Så det är nog väldigt olika.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Frustrerad) skrev 2024-05-29 13:40:19 följande:

Jag tycker det är fint att höra om män som bryr sig om sina barn.  
  • Anonym (d)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-05-29 17:18:42 följande:
    Jag tycker det är fint att höra om män som bryr sig om sina barn.  
    Det är inte att "bry sig om " att bedriva gratishotell för vuxna människor. 
    Fast skönt för damen i fråga med all inklusive...
  • Anonym (Öh)

Jag skulle se det väldigt konstigt om jag skulle lägga mig i deras relation. 

Så jag hade helt enkelt sagt till mannen att jag vill bli sambo (utan några hemmaboende barn) och jag förväntar mig att vi blir det innan årets slut. Hur tänker du? 

Hade satt min limit där. Har inget hänt vid årets slut hade jag dumpat.
  • Anonym (X)

Jag tycker det är något fel på unga vuxna som har arbete och kan försörja sig själv men inte vill flytta och leva vuxenliv.

Det är naturligt att barn vill lämna barndomshemmet och starta sitt eget liv. . 

• Xenia
    Anonym (Wzq) skrev 2024-05-29 11:15:14 följande:
    ?men man kanske kan lära sitt barn att det kostad att leva? Behöver du betala för henne? Om inte så rör det inte dig om han väljer att betala för henne eller inte. Det har du liksom inte med att göra alls.
    Det har det visst det. Så länge dottern bor hemma så kan TS och mannen inte flytta ihop. Och eftersom dottern bor gratis så vill hon inte flytta. (Att hennes far inte kan flytta ihop med TS då är säkert en bonus.)

Säg till särbon att han gör henne en björntjänst. Hon blir aldrig vuxen på riktigt om han behandlar henne som ett litet barn som får bo gratis.

Det verkar inte heller som den mannen är så angelägen om att flytta ihop med TS när han inte vågar ställa några krav på dottern. 
Svar på tråden Till vilken ålder bor vuxna barn hemma?