• Anonym (Frustrerad)

Till vilken ålder bor vuxna barn hemma?

Jag har ett bonusbarn som är 21,5 år, som jobbar heltid och inte har en tanke på att flytta hemifrån inom det närmsta. Detta är frustrerande för mig, eftersom vi inte gillar varandra. Pappan har försökt fråga lite diskret till dottern om hon kan tänka sig att flytta till eget boende, men då får hon ett utbrott och känner sig pressad. Hon vill bo hemma, kunna resa och slippa ta vuxna beslut. Jag känner att det inte är normalt att man inte betalar någonting för sig efter 2 år som fullt arbetande vuxen. Men det är såklart mellan pappan och barnet. 

Är det normalt att vuxna barn bor hemma så länge nuförtiden?

• Svar på tråden Till vilken ålder bor vuxna barn hemma?
  • Xenia
    Anonym (Frustrerad) skrev 2024-09-18 13:54:53 följande:
    Men du vet ingenting om hur han kämpar för mig? Annars hade jag ju aldrig stannat kvar. Skulle aldrig kämpa och be en man att vara med mig, tvärtom så är det han som kämpar för att jag ska vara kvar, men han har svårt att ta bort sina barn och jag har svårt för att acceptera dem. Det är vad det handlar om. han är rädd för gemensamt boende då han tror att jag då kommer att förbjuda hans barn att komma. 
    För övrigt så ger han mig mer än någon annan man någonsitt gett mig i kärlek och omtanke. Så snälla säg inte att jag är ett klistermärke, när det är han som ber och bönar att jag ska stanna gång efter gång.
    Finns det flera hemmavarande barn? Och du kommer inte överens med något av dem?

Jag tycker inte det verkar som han kämpar så mycket för dig. Han kanske bönar och ber att du ska flytta tillbaka till honom, men han gör inget för att stötestenen (hans barn) ska flytta.

Och varför tror du allt ordnar sig bara han sålt huset? Han kräver ju att dottern ska flytta med honom i lägenheten. Det borde vara ännu värre om ni alla tre ska trängas i en lägenhet jämfört med i ett hus med trädgård.
  • Anonym (Hmmm ...., ,)
    Xenia skrev 2024-09-29 19:33:18 följande:

Jag tycker inte det verkar som han kämpar så mycket för dig. Han kanske bönar och ber att du ska flytta tillbaka till honom, men han gör inget för att stötestenen (hans barn) ska flytta.

Och varför tror du allt ordnar sig bara han sålt huset? Han kräver ju att dottern ska flytta med honom i lägenheten. Det borde vara ännu värre om ni alla tre ska trängas i en lägenhet jämfört med i ett hus med trädgård.
    Han har en yngre son som valde att bo hos sin mamma på heltid pga att han inte klarade av ts. Det är troligen en stor anledning att dottern inte flyttar. Hon försöker "rädda" sin pappa. Denna dysfunktionella relation borde varit slut för flera år sen. Men jag vill inte klandra ts, har samma diagnos och borde lämnat min partner för flera år sen. Kan inte...
  • Xenia
    Anonym (d) skrev 2024-09-28 13:18:36 följande:
    Exakt var finns denna magnifikt korta bostadskö om jag får fråga?
    I min småstad tar det minst tio år att få ens ett råttbo som förstahandskontrakt.
    I TS stad tydligen . Problemet är inte brist på bostäder:

"Hon vill inte flytta eftersom hon har det så bra i ett stort hus, betalar ingenting för varken mat eller boende, och inte orkar helt enkelt. Det är inte speciellt svårt att få tag i en bostad i området."

• Anonym (b)
    Anonym (Lilly less) skrev 2024-09-27 14:55:29 följande:

Nej, det är kanske sant. Men de flesta vill bli självständiga när de är vuxna.

Många vill ha någon form av socialt liv, vare sig det bara är vänner eller även en partner.

Vilket oerhört märkligt svar du har gett mig. 
    Du skrev:''Men de flesta vil bli självständiga när de är vuxna''.

Ja? Var har jag invänt mig mot det? Tvärtom, här i tråden säger jag att det inte är normalt att 22-åringar bor hemma hos sina föräldrar. 

Jag invände mig inte mot vänner, utan jag sa bara att alla inte vill ha barn eller partner.  
  • Anonym (d)
    Xenia skrev 2024-09-29 20:01:22 följande:
    I TS stad tydligen . Problemet är inte brist på bostäder:

"Hon vill inte flytta eftersom hon har det så bra i ett stort hus, betalar ingenting för varken mat eller boende, och inte orkar helt enkelt. Det är inte speciellt svårt att få tag i en bostad i området."
    Ok, det hade jag missat.
    Men undrar ändå, med bostadsbristen i landet.
  • Anonym (Frustrerad)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-09-29 19:43:42 följande:
    Han har en yngre son som valde att bo hos sin mamma på heltid pga att han inte klarade av ts. Det är troligen en stor anledning att dottern inte flyttar. Hon försöker "rädda" sin pappa. Denna dysfunktionella relation borde varit slut för flera år sen. Men jag vill inte klandra ts, har samma diagnos och borde lämnat min partner för flera år sen. Kan inte...
    Var har jag skrivit att han har en yngre son som valt att bo hos sin mamma?

Som svar på bostadsfrågan, så är det  så att om man har tillräckligt mycket pengar som hon har så kan man köpa en bostad hur lätt som helst. Hon behöver inte ens hyra någonting.

Känner du dottern, eftersom du skriver att hon bor kvar för att rädda pappan i denna dysfunktionella relation??

Du verkar veta mer än vad jag vet och då undrar man ju varför och hur?
  • Anonym (Frustrerad)
    Xenia skrev 2024-09-29 19:33:18 följande:

Du har rätt. Han vill bo med mig på alla sätt och vis och har kämpat för att bo med mig, men samtidigt vill han inte slänga ut sitt vuxna barn, även om han innerst inne hoppas på att hon själv ska inse att OM och när vi flyttar till gemensam bostad så blir det bäst om hon flyttar till eget. Alla föräldrar önskar att ens barn blir vuxna och självständiga, så även han. Men iom att dottern på något sätt är rädd och vill vara kvar hos honom så länge jag är kvar så kan han inte göra så mycket. Han förstår nog innerst inne att det kanske handlar om någon slags rädsla hos henne att förlora sin pappa, men hon är ju vuxen och en självständig individ nu, så därför varken jag, pappan eller någon annan förstår vad hon är kvar för.
  • Anonym (Tea)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2024-09-30 09:35:58 följande:
    Du har rätt. Han vill bo med mig på alla sätt och vis och har kämpat för att bo med mig, men samtidigt vill han inte slänga ut sitt vuxna barn, även om han innerst inne hoppas på att hon själv ska inse att OM och när vi flyttar till gemensam bostad så blir det bäst om hon flyttar till eget. Alla föräldrar önskar att ens barn blir vuxna och självständiga, så även han. Men iom att dottern på något sätt är rädd och vill vara kvar hos honom så länge jag är kvar så kan han inte göra så mycket. Han förstår nog innerst inne att det kanske handlar om någon slags rädsla hos henne att förlora sin pappa, men hon är ju vuxen och en självständig individ nu, så därför varken jag, pappan eller någon annan förstår vad hon är kvar för.
    Har du själv barn TS?
  • Anonym (Frustrerad)
    Anonym (Tea) skrev 2024-09-30 09:47:41 följande:
    Har du själv barn TS?
    JA!
  • Xenia
    Anonym (Frustrerad) skrev 2024-09-30 09:35:58 följande:
    I den åldern förväntas man vara eller iaf vilja vara vuxen och självständig och inte vilja bo kvar hos sin förälder om man har möjlighet att få en egen bostad. Men den dottern är inte vuxen och självständig och vill inte heller blir det, det är tydligt. Lika tydligt är att hennes far inte heller vill kräva det av henne. Han hoppas att hon på något magiskt sätt ska bli det av sig själv. Kanske om hon blev jätteförälskad i en kille och ville flytta ihop med honom. Men hur ska hon träffa någon kille om hon bara sitter hemma hos pappa?

Varken dottern eller hennes far kommer att få ändan ur vagnen. Och du väntar och hoppas. Medan åren går.

Du svarade inte på om mannen har fler barn.
  • Xenia

Jag funderade på varför jag tyckte situationen verkar bekant på något sätt. Nu kom jag på det!

Alla dessa trådar från älskarinnan som hoppas på att älskaren ska skiljas och flytta ihop med henne. Men först kan han inte för barnen är för små. Sedan kan han inte för frun har blivit arbetslös. Sen har hon blivit allvarligt sjuk så då passar det inte heller. Nu har hon blivit deprimerad och då kan han ju inte lämna henne.
    "Ska jag fortsätta att vänta?" Alla svarar NEJ!

• Anonym (Frustrerad)
    Xenia skrev 2024-09-30 11:21:48 följande:

Jag funderade på varför jag tyckte situationen verkar bekant på något sätt. Nu kom jag på det!

Alla dessa trådar från älskarinnan som hoppas på att älskaren ska skiljas och flytta ihop med henne. Men först kan han inte för barnen är för små. Sedan kan han inte för frun har blivit arbetslös. Sen har hon blivit allvarligt sjuk så då passar det inte heller. Nu har hon blivit deprimerad och då kan han ju inte lämna henne.
    "Ska jag fortsätta att vänta?" Alla svarar NEJ!

Detta är inte mina trådar. Är ingen älskarinna. Vi har varit ett oficiellt par i nästan ett decenium och bott ihop. 
  • Xenia

Nej, jag påstår inte att det är du som startat dessa trådar från "den andra kvinnan". Bara att problemet liknar deras. Mannen bedyrar och bedyrar, men kvinnan väntar förgäves på att han ska skiljas från sin fru. I detta fall på att han ska skiljas från sin dotter.

Svar på tråden Till vilken ålder bor vuxna barn hemma?