• Anonym (Frustrerad)

Till vilken ålder bor vuxna barn hemma?

Jag har ett bonusbarn som är 21,5 år, som jobbar heltid och inte har en tanke på att flytta hemifrån inom det närmsta. Detta är frustrerande för mig, eftersom vi inte gillar varandra. Pappan har försökt fråga lite diskret till dottern om hon kan tänka sig att flytta till eget boende, men då får hon ett utbrott och känner sig pressad. Hon vill bo hemma, kunna resa och slippa ta vuxna beslut. Jag känner att det inte är normalt att man inte betalar någonting för sig efter 2 år som fullt arbetande vuxen. Men det är såklart mellan pappan och barnet. 

Är det normalt att vuxna barn bor hemma så länge nuförtiden?

• Svar på tråden Till vilken ålder bor vuxna barn hemma?
  • Anonym (out)
    Anonym (hem) skrev 2024-09-25 11:15:03 följande:
    Vad får TS ut av att sitta på nätet och skriva sånt hon skriver om sin särbos dotter? Det är en mycket mer relevant fråga. 
    Fast nu frågade jag dig (och två till) vad du och ni får ut av att, i grupp med andra, fantisera ihop elakheter om en annan människa som skriver på ett forum.

Men den ville du inte svara på.
  • Anonym (out)
    Anonym (hem) skrev 2024-09-25 11:15:03 följande:
    Vad får TS ut av att sitta på nätet och skriva sånt hon skriver om sin särbos dotter? Det är en mycket mer relevant fråga. 
    Fast nu frågade jag dig (och två till) vad du och ni får ut av att, i grupp med andra, fantisera ihop elakheter om en annan människa som skriver på ett forum.

Men den ville du inte svara på.
  • Anonym (b)
    Anonym (hem) skrev 2024-09-25 12:08:45 följande:
    Du borde vara vuxen nog att se att det inte är en tävling och dar ingen av er ska vinna över den andra. Det låter inte som att du är vuxen nog för det, och det är ju där du ska jobba, inte på att få bort dottern ur pappans hus. 

Nej man kastar inte ut sina barn för en partner. I synnerhet inte en som inte ens själv kan bete sig som en vuxen. Och nej, att vara 22 år och bo hemma är inte för länge, det låter rimligt och vanligt. 

Vem som betalar vad i hans hus och hans familj har du inte med att göra. 
    Jo, att vara 22 år och bo hos sina föräldrar är för länge. 
    Jättemärkligt. Då har man varit myndig i fyra ÅR, och man kan inte ens kalla sig för tonåring längre. 

Förstår inte. Visst, det råder bostadsbrist, men har man verkligen letat lägenhet i hela landet? Andrahand? Inneboende? 

Förstår inte ens föräldrar som tillåter sina vuxna 22-åriga avkommor bo hemma. Mina gapade på mig för att jag bodde hos dem som 18-åring. 
  • Anonym (Hmmm ...., ,)
    Anonym (b) skrev 2024-09-26 18:10:03 följande:
    Jättemärkligt. Då har man varit myndig i fyra ÅR, och man kan inte ens kalla sig för tonåring längre. 

Förstår inte. Visst, det råder bostadsbrist, men har man verkligen letat lägenhet i hela landet? Andrahand? Inneboende? 

Förstår inte ens föräldrar som tillåter sina vuxna 22-åriga avkommor bo hemma. Mina gapade på mig för att jag bodde hos dem som 18-åring. 
    Pappan kanske är den som inte vill att dottern flyttar eftersom han inte vill bo med ts?
  • Hermis123

Vilket samhälle vi har skapat när människor anser att om ditt barn ska hellre bo inneboende hos okända än att vara kvar hemma med sin familj! 
    Nog är jag stolt över att jag aldrig kommer bli en sån!

• Anonym (b)
    Hermis123 skrev 2024-09-26 23:30:24 följande:

Vilket samhälle vi har skapat när människor anser att om ditt barn ska hellre bo inneboende hos okända än att vara kvar hemma med sin familj! 
    Nog är jag stolt över att jag aldrig kommer bli en sån!

Det är klart att man ska vara självständig, om man är vuxen.

Någon gång måste man klippa navelsträngen.
  • Hermis123
    Anonym (b) skrev 2024-09-27 00:27:10 följande:
    Det är klart att man ska vara självständig, om man är vuxen.

Någon gång måste man klippa navelsträngen.
    Det är inte självständighet att bo hos okända människor istället för sin familj! 
    Man är självständig när man jobbar,  vilket hon gör! 
    Men nog förstår jag varför så många hamnar på äldreboende som ingen besöker, när dom behandlar sina barn på det sättet! 
    Jag känner många som bodde hemma upp till 25, antingen jobbade som eller pluggade, men nu bor dom själva och är självständiga ändå, skaffar partners osv.
    Jag kommer aldrig låta mina barn betala ocker hyror till okänt folk som bara vill utnyttja dom bara för att karens på nätet tycker så! Eran åsikt Är inte allas åsikt!
    Vi ska inte leva vårt liv efter eran världsbild!
  • Anonym (silvia renate)

Inneboende är knappast idealiskt. Det beror väl ändå på var man bor i landet. Inte tusan är det lätt som 22-åring att hitta en egen lägenhet i Stockholmsområdet t ex. Stor skillnad om man kommer från en mindre stad där man kanske kan stå i kö 1-2 år för att få en dräglig lägenhet. 

Varför ska man flytta till en annan stad bara för att flytta hemifrån?

Mitt barn kommer få bo hemma så länge hen studerar och självklart bidra med en slant till sitt uppehälle. 
  • nihka
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-09-26 20:22:03 följande:
    Pappan kanske är den som inte vill att dottern flyttar eftersom han inte vill bo med ts?
    Knappast då pappan bett TS vara sambo med honom. Det är tydligt att han inte klarar av att hantera situationen med dottern som bor hemma snart 22 år gammal med egen inkomst, betalar noll kronor för sitt uppehälle, inga kompisar och ligger all sin vakna tid framför TV:n.

Pappan/föräldrarna behöver ta en kontakt med vården/vuxenspykiatrin för att reda i ångesten och vad som stoppar dottern från utveckling och en frigörelseprocess.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Frustrerad)
    Anonym (silvia renate) skrev 2024-09-27 08:55:28 följande:
    Inneboende är knappast idealiskt. Det beror väl ändå på var man bor i landet. Inte tusan är det lätt som 22-åring att hitta en egen lägenhet i Stockholmsområdet t ex. Stor skillnad om man kommer från en mindre stad där man kanske kan stå i kö 1-2 år för att få en dräglig lägenhet. 

Varför ska man flytta till en annan stad bara för att flytta hemifrån?

Mitt barn kommer få bo hemma så länge hen studerar och självklart bidra med en slant till sitt uppehälle. 
    Du verkar inte läsa!

Denna dotter VILL ha egentid och vara ensam i huset och tycker att vi är ivägen om vi är hemma i min partners eget hus. Hon har pengar för att köpa sig ett eget boende i området där hon bor och även för en större stad. Hon har fast jobb och betalar ingenting hemma, har aldrig städat eller tvättat eller tagit ut från diskmaskinen, vet inte ens hur man lagar mat, utan gör hon något så är det bara för sig själv i sin egoistiska lilla värld. Hon äter upp allt hon ser och struntar i att där inte blir över något till någon annan. 

Är det fortfarande synd om lilla 22 åringen tycker du? Går inte att skylla på att där inte finns bostäder att få tag på, för det finns i denna del av landet. Hon har pengar för att köpa eget boende och hon VILL vara själv utan någon i sin närhet. Vad är då problemet? Låt mig höra vad du nu ska hitta på för anledning?
Svar på tråden Till vilken ålder bor vuxna barn hemma?