• Anonym (Frustrerad)

Till vilken ålder bor vuxna barn hemma?

Jag har ett bonusbarn som är 21,5 år, som jobbar heltid och inte har en tanke på att flytta hemifrån inom det närmsta. Detta är frustrerande för mig, eftersom vi inte gillar varandra. Pappan har försökt fråga lite diskret till dottern om hon kan tänka sig att flytta till eget boende, men då får hon ett utbrott och känner sig pressad. Hon vill bo hemma, kunna resa och slippa ta vuxna beslut. Jag känner att det inte är normalt att man inte betalar någonting för sig efter 2 år som fullt arbetande vuxen. Men det är såklart mellan pappan och barnet. 

Är det normalt att vuxna barn bor hemma så länge nuförtiden?

• Svar på tråden Till vilken ålder bor vuxna barn hemma?
  • Anonym (d)
    Hermis123 skrev 2024-09-20 01:48:37 följande:
    Nog har du inte koll på det normala här i Sverige eller så lever du under en sten.
    Idag bor barn hos sina föräldrar allt längre upp i åldrarna, det är inflation och svårt att hitta bostad. 
    Tilläggas att dottern endast är 21 år gammal och inte 30!

Hennes pappa kommer inte flytta in på ett äldreboende nu om han Inte fick henne som 50 åring och är över 70 år gammal nu! Så lägg ner.

Dessutom är det pinsamt att medelålderskvinnor gnäller på 21 åriga ungdomar som fortfarande vill hitta sig själva får hjälp av sina föräldrar ekonomiskt när det är dom själva som vill vinna ekonomiskt på mannen.

TS är den som vill flytta in till den fina villan med pool och sänka sina kostnader genom ett samboskap trots att hon är en medelålderskvinna som borde klara sig själv men har mage att gnälla på en ungdom.
    Varför ska ska han göra livet lättare för en medelålderskvinna istället för sitt eget kött och blod ?
    Vart tror du att hans lojalitet tillhör ? 
    Tillåt mig att småle. Oskyldig

Vilka 70-åringar i dag bor på äldreboende, de är nog mycket få. Och sjukliga. Vilket dagens 70-åringar oftast inte är.

Det är nog faktiskt mer pinsamt att som vuxen klänga sig fast vid pappsen som ett småbarn, än som vuxen vilja leva med sin kärlek. Utan andra vuxna i hasorna.

Du verkar väldigt omogen, gissar att du är i dotterns ålder och bortskämd. Kanske gillar lilla pappsens pengar också?
  • En glad tjej
    Anonym (Frustrerad) skrev 2024-05-29 10:39:23 följande:
    Till vilken ålder bor vuxna barn hemma?

Jag har ett bonusbarn som är 21,5 år, som jobbar heltid och inte har en tanke på att flytta hemifrån inom det närmsta. Detta är frustrerande för mig, eftersom vi inte gillar varandra. Pappan har försökt fråga lite diskret till dottern om hon kan tänka sig att flytta till eget boende, men då får hon ett utbrott och känner sig pressad. Hon vill bo hemma, kunna resa och slippa ta vuxna beslut. Jag känner att det inte är normalt att man inte betalar någonting för sig efter 2 år som fullt arbetande vuxen. Men det är såklart mellan pappan och barnet. 

Är det normalt att vuxna barn bor hemma så länge nuförtiden?

Jag var 21 när jag flyttade hemifrån. Kan du inte försöka jobba på relationen istället? Och flytta in hos din särbo även om hans dotter bor hemma? Hans dotter kommer ju vara en del av ert liv även om hon inte bor hemma.
  • Anonym (P)
    Anonym (d) skrev 2024-09-20 05:22:43 följande:
    Tillåt mig att småle. Oskyldig

Vilka 70-åringar i dag bor på äldreboende, de är nog mycket få. Och sjukliga. Vilket dagens 70-åringar oftast inte är.

Det är nog faktiskt mer pinsamt att som vuxen klänga sig fast vid pappsen som ett småbarn, än som vuxen vilja leva med sin kärlek. Utan andra vuxna i hasorna.

Du verkar väldigt omogen, gissar att du är i dotterns ålder och bortskämd. Kanske gillar lilla pappsens pengar också?

Av allt det som ts berättat i alla sina trådar, är det ju väldigt tydligt att dottern inte riktigt fungerar som andra och behöver mer stöd än andra. Normala 21-åringar klarar av att vara ensamma ett tag till exempel, men det har inte den här dottern gjort. Att tro att människor med speciella behov, ska kunna agera som alla andra är ju oerhört naivt. Nu visar det sig att TS själv är bipolär och inte klarar av separationer, vilket till viss del kan förklara det skeva fokuset. 

Någonstans får man också som utomstående acceptera situationen man ger sig in i. Man kan tycka att den är helfel, galen och supertokig, men man kan inte förvänta sig att andra ska ändra sig utefter en utomståendes önskemål. Att år efter år starta tråd efter tråd om särbons dumma, dumma ocuh konstiga barn, är ungefär lika konstruktivt som att slicka på en glasruta och tro att det reder upp situationen.

• Anonym (Frustrerad)
    Xenia skrev 2024-09-19 16:45:07 följande:
    Antingen så är hon söndercurlad av sin far och det bästa vore om han slutade att curla henne. T ex börja med att kräva att hon betalar för sig. Men han VILL inte att hon flyttar hemifrån, han verkar lika osunt bunden till henne som hon till honom.

Eller så är det verkligen något "fel", dvs hon har ett osynligt funktionshinder. Då borde han känna till det eller försöka få dottern att söka läkare. Och inte heller då är det bästa att dottern bor kvar hos pappa tills han är är så gammal att han flyttar till ett äldreboende. Det finns grupphem för funktionshindrade som inte klarar av att bo ensamma. Eller egen bostad med stöd i hemmet.
    Ja hon har någon slags psykisk störning, eftersom hon beter sig som hon gör, men jag har ingen aning om vad det är, förutom att hon har ständig ångest för något och går till psykolog. Men det betyder inte att man ska bo hemma tills man är 30 år gammal tycker jag. 
    En glad tjej skrev 2024-09-20 06:04:37 följande:
    Jag var 21 när jag flyttade hemifrån. Kan du inte försöka jobba på relationen istället? Och flytta in hos din särbo även om hans dotter bor hemma? Hans dotter kommer ju vara en del av ert liv även om hon inte bor hemma.
    Ja, det är ju hans dröm att jag ska kunna bo där och inte ha några problem med att hon också är där. Men svårt när hon och jag är som hund och katt. Hade aldrig haft problem om det handlade om ett "barn" men att trängas med en vuxen kvinna som ständigt vill vara hemma är svårare att ta, för vem som helst.
  • Xenia
    Hermis123 skrev 2024-09-20 01:48:37 följande:
    Nog har du inte koll på det normala här i Sverige eller så lever du under en sten.
    Idag bor barn hos sina föräldrar allt längre upp i åldrarna, det är inflation och svårt att hitta bostad. 
    Tilläggas att dottern endast är 21 år gammal och inte 30!
    Hennes pappa kommer inte flytta in på ett äldreboende nu om han Inte fick henne som 50 åring och är över 70 år gammal nu! Så lägg ner.
    Dessutom är det pinsamt att medelålderskvinnor gnäller på 21 åriga ungdomar som fortfarande vill hitta sig själva får hjälp av sina föräldrar ekonomiskt när det är dom själva som vill vinna ekonomiskt på mannen.
    TS är den som vill flytta in till den fina villan med pool och sänka sina kostnader genom ett samboskap trots att hon är en medelålderskvinna som borde klara sig själv men har mage att gnälla på en ungdom.
    Varför ska ska han göra livet lättare för en medelålderskvinna istället för sitt eget kött och blod ?
    Vart tror du att hans lojalitet tillhör ? 
    Det är nog du som lever under en sten eller så har du inte läst tråden ordentligt.

Det handlar inte om att dottern har svårt att hitta en bostad utan om att hon inte VILL flytta ifrån sin far (och han tycks inte vilja det heller även om han sagt så till TS).

Om en 30-40 år kommer pappan att behöva flytta in på ett äldreboende och då är dottern 50-60 år. Och har aldrig behövt leva självständigt eller ens behövt betala för sitt boende.

Även om man "vill hitta sig själv" kan man betala för sitt boende. Har du missat att dottern arbetar och får lön?

Varför misstänkliggör du TS motiv? Hon vill flytta ihop med mannen hon älskar utan att behöva flytta ihop med hans vuxna dotter också.

Så medelålders har ingen rätt att kritisera ungdomar, vad är detta för agesism?

Det är brukligt att vilja att ens barn blir självständiga, men det tycker tydligen inte du.
  • Xenia
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-09-20 01:53:27 följande:
    Fast det är exakt det ts vill. Att hon, dottern aldrig mer ska komma till det stora fina huset med pool och allt om ts lyckas flytta dit.
    Var har TS skrivit att hon ställt det som ett krav?

Det är skillnad på vuxna barn med eget boende som hälsar på ibland och på vuxna barn som fortfarande bor kvar hemma som eviga snyltgäster.
  • Anonym (Göran.)

Det är normalt att som ung vilja flytta hemifrån. Jag flyttade strax innan jag fyllde 20 år. 

Det är en svår fråga att lösa om barnen inte vill flytta hemifrån. Vad ska man göra som förälder. 

ett sätt är att flytta (om man bor i lägenhet). Man flyttar till en mindre lägenhet. 

men det är ju inte så enkelt att flytta idag. 

bor man hemma som ung vuxen ska man givetvis betala för sig. Tycker att ca 2,500-3,000kr är rimligt lite beroende på hur man bor. 

• Hermis123
    Xenia skrev 2024-09-22 01:30:05 följande:
    Det är nog du som lever under en sten eller så har du inte läst tråden ordentligt.

Det handlar inte om att dottern har svårt att hitta en bostad utan om att hon inte VILL flytta ifrån sin far (och han tycks inte vilja det heller även om han sagt så till TS).

Om en 30-40 år kommer pappan att behöva flytta in på ett äldreboende och då är dottern 50-60 år. Och har aldrig behövt leva självständigt eller ens behövt betala för sitt boende.

Även om man "vill hitta sig själv" kan man betala för sitt boende. Har du missat att dottern arbetar och får lön?

Varför misstänkliggör du TS motiv? Hon vill flytta ihop med mannen hon älskar utan att behöva flytta ihop med hans vuxna dotter också.

Så medelålders har ingen rätt att kritisera ungdomar, vad är detta för agesism?

Det är brukligt att vilja att ens barn blir självständiga, men det tycker tydligen inte du.

Men lugna ner dig!  om 40 år när pappan har flyttat in på boende så kommer dottern att vara Självständig, vem du är som 21 definierar inte ditt liv eller framtid! 
    Jag bodde hemma som 21 åring och idag är jag helt självständig! 
    Varför ska dottern flytta in till en lägenhet med ockerhyror bara för att en kärring vill flytta in i hennes hem och få lägre kostnader ? Varför ska mannen som i första hand har lojalitet mot sin dotter tvinga henne till andrahandsmarknaden eller till en bostadsrätt med galet hög ränta bara för att jag kärring som är över 50 klagar på det ? 
    Hon är 21, hon vill resa och leva sina unga dagar, inte spendera all sin lön på hyror eller ränta, det är inte att inte vara självständig ä, hon jobbar i slutet av dagen hon tittar inte på Tv hela dagen! 

Dessutom är tiden man har sina barn boendes hemma kort varför ha så bråttom? Snart blir hon kär skaffar barn och då har man inte samma tid till sin ursprungsfamilj, han vill ta vara på den tiden och inte förstöra det bara för att en ny flickvän som kan bytas när som helst vill det!

Och i slutet av dagen så är han och dottern nöjda och ni andra som har problem och åsikter om hur dom lever, så problemet sitter ändå inte hos dom utan er!

• Anonym (out)

Om de har jobb efter gymnasiet, säg vid ungefär 20 (max 21) så är det dags att hitta något eget.

Studerar de i samma stad och kan göra det utan att ta studielån om de får bo hemma - tills de har studerat klart. 

• Anonym (Tea)
    Hermis123 skrev 2024-09-23 12:26:25 följande:

Men lugna ner dig!  om 40 år när pappan har flyttat in på boende så kommer dottern att vara Självständig, vem du är som 21 definierar inte ditt liv eller framtid! 
    Jag bodde hemma som 21 åring och idag är jag helt självständig! 
    Varför ska dottern flytta in till en lägenhet med ockerhyror bara för att en kärring vill flytta in i hennes hem och få lägre kostnader ? Varför ska mannen som i första hand har lojalitet mot sin dotter tvinga henne till andrahandsmarknaden eller till en bostadsrätt med galet hög ränta bara för att jag kärring som är över 50 klagar på det ? 
    Hon är 21, hon vill resa och leva sina unga dagar, inte spendera all sin lön på hyror eller ränta, det är inte att inte vara självständig ä, hon jobbar i slutet av dagen hon tittar inte på Tv hela dagen! 

Dessutom är tiden man har sina barn boendes hemma kort varför ha så bråttom? Snart blir hon kär skaffar barn och då har man inte samma tid till sin ursprungsfamilj, han vill ta vara på den tiden och inte förstöra det bara för att en ny flickvän som kan bytas när som helst vill det!

Och i slutet av dagen så är han och dottern nöjda och ni andra som har problem och åsikter om hur dom lever, så problemet sitter ändå inte hos dom utan er!

Håller med. Självklart kommer hans dotter först, att det är så svårt för vissa att förstå att man inte är särskilt stor som 21 åring och att man gott och väl kan bo hemma några år till. Det är ingen stress direkt. Min dotter närmar sig myndig och inte tänker jag slänga ut henne när hon är 21 om hon inte själv vill. Man får njuta så länge man får ha dom hemma. Tids nog flyttar dom. Inte ens en karl skulle få mig att slänga ut henne. 
Svar på tråden Till vilken ålder bor vuxna barn hemma?