• Anonym (Frustrerad)

Till vilken ålder bor vuxna barn hemma?

Jag har ett bonusbarn som är 21,5 år, som jobbar heltid och inte har en tanke på att flytta hemifrån inom det närmsta. Detta är frustrerande för mig, eftersom vi inte gillar varandra. Pappan har försökt fråga lite diskret till dottern om hon kan tänka sig att flytta till eget boende, men då får hon ett utbrott och känner sig pressad. Hon vill bo hemma, kunna resa och slippa ta vuxna beslut. Jag känner att det inte är normalt att man inte betalar någonting för sig efter 2 år som fullt arbetande vuxen. Men det är såklart mellan pappan och barnet. 

Är det normalt att vuxna barn bor hemma så länge nuförtiden?

• Svar på tråden Till vilken ålder bor vuxna barn hemma?
  • Anonym (Fick min lght)

Min bonus bor i min gamla lägenhet. 50 meter bort från mig och hennes pappa. Hennes rum är ett gym nu :)

• Anonym (Frustrerad)
    Anonym (d) skrev 2024-09-18 16:30:50 följande:
    Jag hade gett ett ulitmatum.

Är ungen inte utflyttad inom ett år så är det slut.

Är det viktigt att han ska sälja huset, varför om du tycker det?
    Det viktigaste är väl att den gratisboende vuxna personen flyttar ut?

Jag har full förståelse för att du inte vill bo med den ungen.
    Tack för det! Dottern reser iväg för att finna sig själv men kommer atlltid tillbaka efter någon månad och jobbar ihop till ny resa. Detta kan ju fortgå år efter år om inte han säger ifrån att hon måste börja betala för sig någon gång. 

Jag tycker att ett år är väldigt lång tid med särboskap.
  • Anonym (Hmmm ...., ,)
    Anonym (fyllkassan) skrev 2024-09-18 14:14:14 följande:

Har visserligen ingen dålig relation med något av VÅRA 5 barn (hans+mina+våra=våra allihop). Men vi har varit tydliga med våra barn att vi inte slänger ut dem före 25 års ålder. Detta handlar om våra erfarenheter kring att flytta hemifrån tidigt och kämpa sig igenom ekonomiska problem under många år. Vårt upplägg har gynnat samtliga ekonomiskt då de kan få till ett rejält eget sparande (vi har också sparat åt dem i alla år). 

Vi har satt upp regler såhär:

Arbetande: 10% lönen betalas till oss som hushållsavgift. Minst 50% av lönen ska placeras i sparande. Resterande 40% används efter huvudets förnuft. 

Studerande: Bo kvar hemma gratis. Ta fullt studiemedel (bidrag + lån). Hela lånedelen placeras i sparande. Använd bidragsdelen efter huvudets förnuft. Billigare lån än studiemedel kan man inte få. 

Varje person har varsin matlagningsdag och varsin diskdag. Alla tvättar sin egen tvätt och städar sina egna rum. Vill man ha annan mat än den vi köper hem och som lagas vid gemensam middag så får man köpa det för egna pengar. 

Barn 1: 24 år, studerar på universitetet, färdig vid årsskiftet och har arbete klart. Bor hemma mestadels (hos partner ibland), ska köpa lägenhet tillsammans med partner så snart arbetsavtalet är påskrivet. Rejält sparande. 

Barn 2: 23 år, arbetar heltid sedan studenten. Ska flytta hemifrån under hösten, köpt lägenhet för sparade pengar. Har sparat cirka 70% av lönen under alla år. 

Barn 3: 22 år, studerar på universitet i 3 år till. Bor hemma för närvarande och sparar för fullt, men ska flytta ihop med partner i vår då denna börjar på högskola i samma stad. 

Barn 4: 19 år, studerar första året på universitetet. Bor hemma på heltid. 

Barn 5: 17 år, gymnasiestudent. Vill göra lumpen innan vidare högskolestudier. 

Gör era barn en tjänst och lär dom om ekonomi tidigt. 
    Underbart att läsa. Era barn har tur med så vettiga föräldrar {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Hmmm ...., ,)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2024-09-19 09:09:13 följande:
    Tack för det! Dottern reser iväg för att finna sig själv men kommer atlltid tillbaka efter någon månad och jobbar ihop till ny resa. Detta kan ju fortgå år efter år om inte han säger ifrån att hon måste börja betala för sig någon gång. 

Jag tycker att ett år är väldigt lång tid med särboskap.
    Är det? Ni har ju varit särbo i en himla massa år. Du har redan testat hot och ultimatum. Inget funkar och vet du varför? Han VILL inte! Så enkelt är det. Men du fortsätter kasta bort år efter år efter år. Detta kommer ALDRIG sluta lyckligt!
  • Anonym (Katarina)

Flyttade hemifrån när jag var 16. Cool

• Anonym (Hmmm ...., ,)
    Anonym (Fick min lght) skrev 2024-09-18 17:03:02 följande:

Min bonus bor i min gamla lägenhet. 50 meter bort från mig och hennes pappa. Hennes rum är ett gym nu :)

Kan detta vara nåt för er? Låta dottern bo i din lägenhet ensam? Hon kan ju fortfarande komma och bada i poolen samt träffa pappan ibland menar jag. 
  • Anonym (Frustrerad)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-09-19 09:36:06 följande:
    Kan detta vara nåt för er? Låta dottern bo i din lägenhet ensam? Hon kan ju fortfarande komma och bada i poolen samt träffa pappan ibland menar jag. 
    Lätt det bästa tipsen!! Men hon vill ju inte betala något, utan vill bo gratis, så där faller den bort. 

Hon gillar att bo på landet, hellre än i stan och gillar att bo med pappsen hellre än i egen fin lägenhet som jag har. 
  • Anonym (Hmmm ...., ,)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2024-09-19 10:23:44 följande:
    Lätt det bästa tipsen!! Men hon vill ju inte betala något, utan vill bo gratis, så där faller den bort. 

Hon gillar att bo på landet, hellre än i stan och gillar att bo med pappsen hellre än i egen fin lägenhet som jag har. 
    Om pappan betalar hyran? Hon borde ju älska att bo i stan i hennes ålder. Själv hade jag fått kraftig lappsjuka efter typ nån vecka på landet. Hua....
  • Anonym (Frustrerad)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-09-19 10:38:06 följande:
    Om pappan betalar hyran? Hon borde ju älska att bo i stan i hennes ålder. Själv hade jag fått kraftig lappsjuka efter typ nån vecka på landet. Hua....
    Pappan har inte råd att betala hennes hyra haha. Han är ingen rik man. Hyran är på 8000 kr/mån.

Nej, denna tjej är inte som andra tjejer, utan hon är kär i sin pappa och därför inte vill ha någon pojkvän.
  • Anonym
    Anonym (Frustrerad) skrev 2024-09-19 11:27:13 följande:
    Pappan har inte råd att betala hennes hyra haha. Han är ingen rik man. Hyran är på 8000 kr/mån.

Nej, denna tjej är inte som andra tjejer, utan hon är kär i sin pappa och därför inte vill ha någon pojkvän.
    Bara lämna, du kommer aldrig att vinna över den där bortskämda ungen.
    Det tär på dig och hon sitter förmodligen och gnuggar sina händer förnöjt över varje seger mot dig.

Pappan är en mes. Vad ska du med honom till helt ärligt?
Svar på tråden Till vilken ålder bor vuxna barn hemma?