• Anonym (Frustrerad)

Till vilken ålder bor vuxna barn hemma?

Jag har ett bonusbarn som är 21,5 år, som jobbar heltid och inte har en tanke på att flytta hemifrån inom det närmsta. Detta är frustrerande för mig, eftersom vi inte gillar varandra. Pappan har försökt fråga lite diskret till dottern om hon kan tänka sig att flytta till eget boende, men då får hon ett utbrott och känner sig pressad. Hon vill bo hemma, kunna resa och slippa ta vuxna beslut. Jag känner att det inte är normalt att man inte betalar någonting för sig efter 2 år som fullt arbetande vuxen. Men det är såklart mellan pappan och barnet. 

Är det normalt att vuxna barn bor hemma så länge nuförtiden?

• Svar på tråden Till vilken ålder bor vuxna barn hemma?
  • Anonym (Frustrerad)
    Hermis123 skrev 2024-09-23 12:26:25 följande:

Men lugna ner dig!  om 40 år när pappan har flyttat in på boende så kommer dottern att vara Självständig, vem du är som 21 definierar inte ditt liv eller framtid! 
    Jag bodde hemma som 21 åring och idag är jag helt självständig! 
    Varför ska dottern flytta in till en lägenhet med ockerhyror bara för att en kärring vill flytta in i hennes hem och få lägre kostnader ? Varför ska mannen som i första hand har lojalitet mot sin dotter tvinga henne till andrahandsmarknaden eller till en bostadsrätt med galet hög ränta bara för att jag kärring som är över 50 klagar på det ? 
    Hon är 21, hon vill resa och leva sina unga dagar, inte spendera all sin lön på hyror eller ränta, det är inte att inte vara självständig ä, hon jobbar i slutet av dagen hon tittar inte på Tv hela dagen! 

Dessutom är tiden man har sina barn boendes hemma kort varför ha så bråttom? Snart blir hon kär skaffar barn och då har man inte samma tid till sin ursprungsfamilj, han vill ta vara på den tiden och inte förstöra det bara för att en ny flickvän som kan bytas när som helst vill det!

Och i slutet av dagen så är han och dottern nöjda och ni andra som har problem och åsikter om hur dom lever, så problemet sitter ändå inte hos dom utan er!

Har jag sagt att jag är 50 år? Hur vet du att hon inte sitter och tittar på TV hela dagarna och kvällarna? För det är precis vad hon gör. Hon jobbar, men så fort hon kommer hem är hon varken med kompisar eller har någon pojkvän, utan då är det bara TV som gäller och att hänga i samma hus som oss. Lite roligare än så hade man väl ändå när man var 21 snart 22 ?

Sen VILL pappan att hon ska flytta men pga hennes så kallade ångest som hon säger att hon har så fort han nämner och frågar om hon inte vill skaffa något eget, så kan han inte förmå sig att kasta ut henne. Men såklart vill han ha en dotter som alla andra som pluggar i andra städer, flyttar till en storstad eller kanske hittar något man trivs med. Denna dotter vet inte alls vad hon vill eller vad hon trivs med. När vi pratar med andra vänner till honom som har barn i samma ålder så har alla flyttat för något år sedan eller direkt efter gymnasiet, så NEJ det är inte jättevanligt att bo hemma hos pappa i en lite håla vid snart 22!!! Dessutom har hon pengar så hon kan köpa vilket boende hon vill, om hon hade velat.

Men man gör henne bara en björntjänst för hon lär aldrig lära sig hur det är att bli vuxen.
  • Anonym (Frustrerad)
    Xenia skrev 2024-09-22 01:34:03 följande:
    Var har TS skrivit att hon ställt det som ett krav?

Det är skillnad på vuxna barn med eget boende som hälsar på ibland och på vuxna barn som fortfarande bor kvar hemma som eviga snyltgäster.
    Exakt! Var står det att hon aldrig ska få komma till huset? Ren påhitt! Alla är välkomna såklart till sina föräldrar när de vill "på besök" när de är vuxna, närnare 22 år och har fast jobb etc. Det betyder inte samma som att bo där hela tiden! Vad är det du inte förstår i detta resonemang? 

Hälsa på när man vill!
    Inte bo ihop när man är vuxen på heltid.
  • Björkenli

Jag tycker man daltar för mycket med unga vuxna i samhället generellt. Utan att veta mer detaljer om dottern,  så tycker inte jag det vore konstigt om pappan tog upp med dottern att han vill att hon hittar eget boende. Hon är vuxen nu. Han har rätt till sitt eget liv. 

Kanske behöver hon speciell stöttning på något sätt som jag inte vet, men det ska mycket till om man faktiskt är så dålig att man måste bo med en förälder. 

21 åringar är inte tonåringar utan vuxna människor som får ta ansvar för sig själva. 

Din partner skulle kunna säga till dottern att jag vill bo med dig och därför önskar att han och dottern gör en tidsplan för när hon kan flytta. 

Kanske skulle det också göra dottern gott, att inse att hon kan stå själv på sina två ben. 

• Anonym (Frustrerad)
    Björkenli skrev 2024-09-23 23:38:17 följande:

Jag tycker man daltar för mycket med unga vuxna i samhället generellt. Utan att veta mer detaljer om dottern,  så tycker inte jag det vore konstigt om pappan tog upp med dottern att han vill att hon hittar eget boende. Hon är vuxen nu. Han har rätt till sitt eget liv. 

Kanske behöver hon speciell stöttning på något sätt som jag inte vet, men det ska mycket till om man faktiskt är så dålig att man måste bo med en förälder. 

21 åringar är inte tonåringar utan vuxna människor som får ta ansvar för sig själva. 

Din partner skulle kunna säga till dottern att jag vill bo med dig och därför önskar att han och dottern gör en tidsplan för när hon kan flytta. 

Kanske skulle det också göra dottern gott, att inse att hon kan stå själv på sina två ben. 

Ja, det är inte vi vuxna som ska anpassa oss till vuxna barn längre, utan vi har ju redan gjort det i 19 år. När ska det ta slut annars? Ska föräldrarna aldrig få börja tänka på sig själva någon gång?

Han borde tala med dottern ja och få henne att inse att det bara är positivt att bo ensam, eftersom hon ju ändå är en ensamvarg som vill vara hemma helt själv och vill att vi ska hålla oss borta. Så vaför då bo kvar där hon störs av de vuxna som äger bostaden? Jag fattar ingening. Och varför hellre spendera helger och veckor med oss som hon tycker är jobbiga än med vänner eller i sitt eget?
  • Björkenli

Ja jag håller med. 

Och jag tror verkligen inte det gör unga vuxna gott att inte behöva ta ansvar. 
    Verkligheten är inte sån att man har rätt att bo gratis och sätta krav på en annan människas egendom, faktiskt inte ens när det handlar om sina föräldrar. 

Det går att bo inneboende och hyra ett rum. För att få en lägenhet kan ju vara svårt. 
    Men de borde kunna sitta ner och göra en plan. 
    Vad är planen annars? Att hon ska bo kvar tills hon känner sig redo?
    Nej, ibland måste man kicka ut fågelungen ur boet för att de ska lära sig flyga.

Föräldern kan fortfarande stötta på alla möjliga sätt, men att det går så långt att det påverkar eran möjlighet att bo ihop är att ta det för långt (om det nu är vad han vill!! Finns det någon risk att han använder dottern som svepskäl?)

• Anonym (Hmmm ...., ,)
    Björkenli skrev 2024-09-24 15:08:47 följande:

Ja jag håller med. 

Och jag tror verkligen inte det gör unga vuxna gott att inte behöva ta ansvar. 
    Verkligheten är inte sån att man har rätt att bo gratis och sätta krav på en annan människas egendom, faktiskt inte ens när det handlar om sina föräldrar. 

Det går att bo inneboende och hyra ett rum. För att få en lägenhet kan ju vara svårt. 
    Men de borde kunna sitta ner och göra en plan. 
    Vad är planen annars? Att hon ska bo kvar tills hon känner sig redo?
    Nej, ibland måste man kicka ut fågelungen ur boet för att de ska lära sig flyga.

Föräldern kan fortfarande stötta på alla möjliga sätt, men att det går så långt att det påverkar eran möjlighet att bo ihop är att ta det för långt (om det nu är vad han vill!! Finns det någon risk att han använder dottern som svepskäl?)

Anonym (Frustrerad) skrev 2024-09-24 14:22:41 följande:
    Ja, det är inte vi vuxna som ska anpassa oss till vuxna barn längre, utan vi har ju redan gjort det i 19 år. När ska det ta slut annars? Ska föräldrarna aldrig få börja tänka på sig själva någon gång?

Han borde tala med dottern ja och få henne att inse att det bara är positivt att bo ensam, eftersom hon ju ändå är en ensamvarg som vill vara hemma helt själv och vill att vi ska hålla oss borta. Så vaför då bo kvar där hon störs av de vuxna som äger bostaden? Jag fattar ingening. Och varför hellre spendera helger och veckor med oss som hon tycker är jobbiga än med vänner eller i sitt eget?
    Men hon har inga vänner och hon lider av ångest, psykisk ohälsa. Hon behöver hans stöd men definitivt inte ditt hat.

Tycker det är mer anmärkningsvärt att du iglar dig fast år efter år trots att ingen ändring skett.

Och ja, jag tror absolut att han använder henne till viss del för att han inte vill bo med ts. Det har varit tydligt i många av ts alla trådar.
  • Anonym (Frustrerad)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-09-24 15:13:52 följande:

Anonym (Frustrerad) skrev 2024-09-24 14:22:41 följande:

Men hon har inga vänner och hon lider av ångest, psykisk ohälsa. Hon behöver hans stöd men definitivt inte ditt hat.

Tycker det är mer anmärkningsvärt att du iglar dig fast år efter år trots att ingen ändring skett.

Och ja, jag tror absolut att han använder henne till viss del för att han inte vill bo med ts. Det har varit tydligt i många av ts alla trådar.
    Knappast du hemliga person! Vuxna är vuxna och vuxna barn ska hålla sig till vuxna barn i ungefär samma ålder, och sluta igla sig fast vid pappsen tycker jag. Skaffa en egen framtid, egen familj och eget liv. Inget konstigare än så. Så har vi väl alla fått göra en gång, om vi inte har en allvarlig diagnos. Det har inte denna tjej, utan hon är mest lat och bekväm och gillar läget att inte behöva ta tag i sitt liv. Det kallas lathet och inget annat. Vi har alla ångest då och då, så inget som gör att vi inte kan ta tag i våra liv precis.
  • Anonym (hem)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2024-09-24 15:48:48 följande:
    Knappast du hemliga person! Vuxna är vuxna och vuxna barn ska hålla sig till vuxna barn i ungefär samma ålder, och sluta igla sig fast vid pappsen tycker jag. Skaffa en egen framtid, egen familj och eget liv. Inget konstigare än så. Så har vi väl alla fått göra en gång, om vi inte har en allvarlig diagnos. Det har inte denna tjej, utan hon är mest lat och bekväm och gillar läget att inte behöva ta tag i sitt liv. Det kallas lathet och inget annat. Vi har alla ångest då och då, så inget som gör att vi inte kan ta tag i våra liv precis.
    Hur kan den här mannen ens vara tillsammans med någons om tycker och pratar såhär om hans barn. 
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Till vilken ålder bor vuxna barn hemma?