• Björkenli

Till vilken ålder bor vuxna barn hemma?

Jag tycker man daltar för mycket med unga vuxna i samhället generellt. Utan att veta mer detaljer om dottern,  så tycker inte jag det vore konstigt om pappan tog upp med dottern att han vill att hon hittar eget boende. Hon är vuxen nu. Han har rätt till sitt eget liv. 

Kanske behöver hon speciell stöttning på något sätt som jag inte vet, men det ska mycket till om man faktiskt är så dålig att man måste bo med en förälder. 

21 åringar är inte tonåringar utan vuxna människor som får ta ansvar för sig själva. 

Din partner skulle kunna säga till dottern att jag vill bo med dig och därför önskar att han och dottern gör en tidsplan för när hon kan flytta. 

Kanske skulle det också göra dottern gott, att inse att hon kan stå själv på sina två ben. 

• Björkenli

Ja jag håller med. 

Och jag tror verkligen inte det gör unga vuxna gott att inte behöva ta ansvar. 
    Verkligheten är inte sån att man har rätt att bo gratis och sätta krav på en annan människas egendom, faktiskt inte ens när det handlar om sina föräldrar. 

Det går att bo inneboende och hyra ett rum. För att få en lägenhet kan ju vara svårt. 
    Men de borde kunna sitta ner och göra en plan. 
    Vad är planen annars? Att hon ska bo kvar tills hon känner sig redo?
    Nej, ibland måste man kicka ut fågelungen ur boet för att de ska lära sig flyga.

Föräldern kan fortfarande stötta på alla möjliga sätt, men att det går så långt att det påverkar eran möjlighet att bo ihop är att ta det för långt (om det nu är vad han vill!! Finns det någon risk att han använder dottern som svepskäl?)

Svar på tråden Till vilken ålder bor vuxna barn hemma?