• Anonym (Frustrerad)

Till vilken ålder bor vuxna barn hemma?

Jag har ett bonusbarn som är 21,5 år, som jobbar heltid och inte har en tanke på att flytta hemifrån inom det närmsta. Detta är frustrerande för mig, eftersom vi inte gillar varandra. Pappan har försökt fråga lite diskret till dottern om hon kan tänka sig att flytta till eget boende, men då får hon ett utbrott och känner sig pressad. Hon vill bo hemma, kunna resa och slippa ta vuxna beslut. Jag känner att det inte är normalt att man inte betalar någonting för sig efter 2 år som fullt arbetande vuxen. Men det är såklart mellan pappan och barnet. 

Är det normalt att vuxna barn bor hemma så länge nuförtiden?

• Svar på tråden Till vilken ålder bor vuxna barn hemma?
  • Anonym (Mamma till 3)

Har en 24 åring som bor hemma just nu, efter en jobbig seperation.
    Hon pluggar och jobbar.
    Hon går som vuxen i hushållet så delar på sysslor mm.
    Hon betalar 6000 i månaden.

• Anonym (Eh)

Vadå "om hon kan tänka sig"...? Man informerar henne om att nu när du har ett jobb är det dags för dig att söka eget boende, Du har ett halvår på dig. (eller kortare om man föredrar det)

• Anonym (Eh)

Sedan är det så att det har inte med ålder att göra utan mer om man har en stabil inkomst osv, och det verkar ju hon ha.

Och du kan informera sambon om att om inte han ser till att hon flyttar inom ett halvår så kommer du att göra det istället. Sedan ställer du dig i bostadsköer och börjar samla poäng, bara ifall du behöver det.

• Anonym (Vanligare)

Med hänvisning till bostadsmarknaden och att många unga börjar studera direkt efter gymnasium så har jag fått uppfattningen av att flera unga vuxna bor hemma tills dom är typ 23-24 och liknande när de är färdigstuderade från universitet. 

Att jobba heltid och bo hemma och inte betala/bidra något tycker jag dock låter helt galet. Hon tjänar ju pengar, varför bidrar hon inte till hyra och mat? Tycker även att det blir en björntjänst, inget i livet kommer gratis, ju tidigare man börjar förstå det desto bättre enligt mig.

Vad säger din sambo när ni pratar om det? 

• Tukt

När du och din partner flyttade i hop så fick dottern kompromissa en hel del, i och med att det kom in en ny människa i hennes vardag. Det är ju inte orimligt att man själv då får kompromissa ett tag.
    Däremot så ska man såklart betala för sig hemma. 
    Och hur länge man bor, ja det beror väl rimligen på möjligheterna att flytta.

• Anonym (Annat)

Beroende på var ni bor så är det kanske inte bara att flytta? 
    Jag känner flera med barn över 20 som bor kvar hemma. Har ingen insyn i deras ekonomi men gissar att de betalar något symboliskt efter att de har börjat jobba.

• Anonym (råger)

Min dotter flyttade hem efter 3 års studier på annan ort.
    Hon har jobb och får ut 27.000 kr efter skatt.
    Hon spar 22.000 kr i månaden och har nu 242.000 på kontot och behöver
    300-320.000 kr i kontantinsats
    Hade hon betalat hemma hade det tagit mycket längre tid att komma till
    eget boende.

• Anonym (tonårsmamma)

Det beror väl på hur lätt det är att få tag i en bostad.
    Vi bor i Stockholm, är inte lätt att få en hyresrätt utan många måste köpa en bostad som kostar många miljoner.
    Men många pluggar på annan ort men ofta du i studentbostad men då är det ju inte riktig flytt utan då är det bara medans man pluggar.
    Så man kommer ju ofta hem på lov osv.
    Sen hur många i andra hand några år osv.

Men sen beror det ju också på inkomst, man måste ha råd att betala och det är ju inte lätt i många städer.
    I många länder bor man hemma ännu längre än vad man gör i Sverige men till 22-23 är väl vanligt bland folk vi känner att barn bor hemma.
    Sen kan det ju också bero på storleken av föräldrars bostad.
    Bor man i stort hus med många rum där man kan vara ifred från varandra eller i en liten lägenhet där man är på varandra.

Alla vi känner har låtit sina barn bo hemma så länge dom pluggar om gör det i samma stad men många flyttar efter ett par år när dom fått studentlägenhet som det är kö till.
    Jobbar man och bor hemma betalar man givetvis för sig, blir ofta billigare för barnet ändå än att bo själv och kan då spara ihop en del pengar till boende.

Din sambos dotter ska givetvis betala hemma när hon jobbar. 

• Anonym (Frustrerad)

Att man tillfälligt bor hemma pga separation eller studier, är i min värld inget konstigt, eller att man betalar för sig.

Men att arbeta heltid och ha fast jobb år efter år och inte ha några planer på att bli självständig eller betala för sig, är helt galet i min värld. Jag har svårt för att se på utifrån. Och pappan vägrar ta betalt, och säger att han aldrig kommer att kasta ut sitt barn. Det förstår jag, men man kanske kan lära sitt barn att det kostar att leva. Blir så frustrerad av detta. Vet inte hur länge jag ska stå ut. 

Sålänge detta barn bor hemma kan vi inte heller flytta ihop, eftersom det är så vi har bestämt. Det är ännu mer frustrerande.

• Anonym (J)

Ja, det är normalt nu för tiden. Jag vet många som bor eller bott hemma till mitten eller slutet av 20 års åldern eller till och med till över 30.

Svar på tråden Till vilken ålder bor vuxna barn hemma?