• Anonym (Frustrerad)

Till vilken ålder bor vuxna barn hemma?

Jag har ett bonusbarn som är 21,5 år, som jobbar heltid och inte har en tanke på att flytta hemifrån inom det närmsta. Detta är frustrerande för mig, eftersom vi inte gillar varandra. Pappan har försökt fråga lite diskret till dottern om hon kan tänka sig att flytta till eget boende, men då får hon ett utbrott och känner sig pressad. Hon vill bo hemma, kunna resa och slippa ta vuxna beslut. Jag känner att det inte är normalt att man inte betalar någonting för sig efter 2 år som fullt arbetande vuxen. Men det är såklart mellan pappan och barnet. 

Är det normalt att vuxna barn bor hemma så länge nuförtiden?

• Svar på tråden Till vilken ålder bor vuxna barn hemma?
  • Anonym (Tea)
    Anonym (hem) skrev 2024-09-24 16:10:11 följande:
    Hur kan den här mannen ens vara tillsammans med någons om tycker och pratar såhär om hans barn. 
    Ofattbart! Men jag tror TS har målat upp en falsk fantasibild av att han vill bo med henne. Jag tror snarare att han inte vill det men vågar inte säga något utan använder dottern istället. 
  • Anonym (Hmmm ...., ,)
    Anonym (Tea) skrev 2024-09-25 09:56:15 följande:
    Ofattbart! Men jag tror TS har målat upp en falsk fantasibild av att han vill bo med henne. Jag tror snarare att han inte vill det men vågar inte säga något utan använder dottern istället. 
    Exakt vad jag också tror. Med tanke på hur mycket ts avskyr hans älskade dotter förstår jag honom helt och fullt. Hade aldrig velat bo med någon som hatade mina barn!
  • Anonym (hem)
    Ja, jag tror också det. Och det kan vara så att han sagt till TS att han inte vill,  men att hon vägrar lyssna eller så är han feg och inte säger som det är.

Kan också vara så att dottern är den som ser igenom TS, ser henne för den hon är och hur toxisk hon är. Och därför hatar TS henne samtidigt som dottern vill vara hemma så att TS inte flyttar in trots allt. 

Låter också lite som att TS projicerar sitt eget beteende på dottern. Det är ju TS som är och vill ha allt det hon uttrycker att dottern är och vill ha. Det är TS som beter sig som en osjälvständig igel som vill bo billigt på mannens bekostnad och att han ska ta hand om henne. 
  • Anonym (silvia renate)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2024-09-24 15:48:48 följande:
    Knappast du hemliga person! Vuxna är vuxna och vuxna barn ska hålla sig till vuxna barn i ungefär samma ålder, och sluta igla sig fast vid pappsen tycker jag. Skaffa en egen framtid, egen familj och eget liv. Inget konstigare än så. Så har vi väl alla fått göra en gång, om vi inte har en allvarlig diagnos. Det har inte denna tjej, utan hon är mest lat och bekväm och gillar läget att inte behöva ta tag i sitt liv. Det kallas lathet och inget annat. Vi har alla ångest då och då, så inget som gör att vi inte kan ta tag i våra liv precis.
    Hur mycket du än förargar dig så kvarstår faktum att pappan kommer bo kvar med sin dotter så länge han har lust. 

Just nu har han inte lust att bo med dig. 
  • Anonym (Tea)
    Anonym (hem) skrev 2024-09-25 10:16:02 följande:
    Ja, jag tror också det. Och det kan vara så att han sagt till TS att han inte vill,  men att hon vägrar lyssna eller så är han feg och inte säger som det är.

Kan också vara så att dottern är den som ser igenom TS, ser henne för den hon är och hur toxisk hon är. Och därför hatar TS henne samtidigt som dottern vill vara hemma så att TS inte flyttar in trots allt. 

Låter också lite som att TS projicerar sitt eget beteende på dottern. Det är ju TS som är och vill ha allt det hon uttrycker att dottern är och vill ha. Det är TS som beter sig som en osjälvständig igel som vill bo billigt på mannens bekostnad och att han ska ta hand om henne. 
    Ja TS verkar ju vara expert på att hålla sig kvar vid saker och älta så det kan mycket väl vara så att han sagt att han inte vill bo ihop men att TS vägrar ta in eller acceptera det. 
  • Anonym (out)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-09-25 10:02:08 följande:
    Exakt vad jag också tror. Med tanke på hur mycket ts avskyr hans älskade dotter förstår jag honom helt och fullt. Hade aldrig velat bo med någon som hatade mina barn!

Vad får man som person ut av att öppet sitta och fantisera så här elakt om en annan människa på nätet?

• Anonym (hem)
    Anonym (out) skrev 2024-09-25 11:09:35 följande:
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-09-25 10:02:08 följande:

Vad får man som person ut av att öppet sitta och fantisera så här elakt om en annan människa på nätet?

Vad får TS ut av att sitta på nätet och skriva sånt hon skriver om sin särbos dotter? Det är en mycket mer relevant fråga. 
  • Anonym (Frustrerad)

Det du har rätt i är att vi båda vill vara nummer ett hos honom och slås om hans uppmärksamhet. Hon vägrar låta mig vinna. Jag var vuxen nog att jag flyttade mig och lät henne få honom för sig själv genom att flytta ut. Trodde dumt nog att hon en dag skulle flytta och att han och jag då kunde bo ihop igen. Nu vill hon inte det, och vi fungerar inte ihop, varför min partner är orolig. Han vill verkligen bo med mig, och avskyr särboskapet, men är rädd för att hon och jag ska gå in i konflikt igen om vi bor ihop. Därför väntar han på att hon ska flytta. Han är fullt medveten om att hon tar för lång tid på sig att flytta, men vad gör man med sitt eget kött och blod. Man kastar inte ut dem. Däremot borde han börja ta betalt för hyran så hade hon nog skyndat på mer.
  • Anonym (Liz)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2024-09-25 11:17:33 följande:
    Det du har rätt i är att vi båda vill vara nummer ett hos honom och slås om hans uppmärksamhet. Hon vägrar låta mig vinna. Jag var vuxen nog att jag flyttade mig och lät henne få honom för sig själv genom att flytta ut. Trodde dumt nog att hon en dag skulle flytta och att han och jag då kunde bo ihop igen. Nu vill hon inte det, och vi fungerar inte ihop, varför min partner är orolig. Han vill verkligen bo med mig, och avskyr särboskapet, men är rädd för att hon och jag ska gå in i konflikt igen om vi bor ihop. Därför väntar han på att hon ska flytta. Han är fullt medveten om att hon tar för lång tid på sig att flytta, men vad gör man med sitt eget kött och blod. Man kastar inte ut dem. Däremot borde han börja ta betalt för hyran så hade hon nog skyndat på mer.
    Men det är väl självklart att dottern är nummer ett? Annars vore han en hemsk förälder.

Jag kan tänkar mig att dottern fortfarande är rärt omogen och ska jag vara ärlig tycker jag att det är rätt okej i den åldern. Det kommer nog med last i livet senare, och så länge hon arbetar tar hon ändå ansvar. Som förälder vill nog många få ha sina barn nära lite extra för sedan försvinner de ofta iväg.

Ett annat alternativ är också att hon stannar med flit om hon anser att du inte är bra för hennes pappa. Det är svårt för mig att avgöra, men läser jag mellan raderna verkar omogenheten vara rätt ömsesidig i det här fallet. Som vuxen borde du nog förstå att vara behärskad och att göra allt du kan för att jobba på relationen med dottern.

Hur det än är med den saken så är det upp till pappan att bestämma om hon får bo kvar eller inte, och det är ju som det ska.
  • Anonym (hem)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2024-09-25 11:17:33 följande:
    Du borde vara vuxen nog att se att det inte är en tävling och dar ingen av er ska vinna över den andra. Det låter inte som att du är vuxen nog för det, och det är ju där du ska jobba, inte på att få bort dottern ur pappans hus. 

Nej man kastar inte ut sina barn för en partner. I synnerhet inte en som inte ens själv kan bete sig som en vuxen. Och nej, att vara 22 år och bo hemma är inte för länge, det låter rimligt och vanligt. 

Vem som betalar vad i hans hus och hans familj har du inte med att göra. 
Svar på tråden Till vilken ålder bor vuxna barn hemma?