Inlägg från: Anonym (Hmmm ...., ,) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hmmm ...., ,)

Till vilken ålder bor vuxna barn hemma?

Xenia skrev 2024-06-06 12:59:04 följande:
    Jo,  i detta fall. Du har inte läst tråden. De bor inte i Stockholm. Det finns gott om lägenheter där de bor.
    Förmodligen är det så. Men faktum kvarstår, mannen VILL inte bo med ts och har nog aldrig velat.  Han avskyr att dottern och ts verkligen hatar varandra och har gjort sen dag ett.

Med all rätt stöttar han sin egen dotter före en ny kvinna. Det gick snett från början och den där "relationen"  kommer aldrig fungera!
  • Anonym (Hmmm ...., ,)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2024-06-11 11:14:09 följande:

Dottern bor alltid lite mer hos pappan än hos mamman, för hon verkar lite fäst vid själva huset på något sätt. Hon vägrar släppa taget om huset och kanske pappan med. När hon eventuellt har rest max en gång och nu andra gången i sitt liv så planerar hon alltid in resorna så att de infaller på mammans vecka, för att slippa missa något på pappans vecka. Det är så uträknat.

Pappan sa nu att han vill att jag flyttar in i huset på riktigt, även om det är till försäljning. Han skiter i vad hon säger eller tycker om det. Är bara rädd att det inte kommer att fungera så länge hon bor där och det är DERAS hus. Samtidigt så kanske det ger en liten "kick" till att hon kanske flyttar snabbare. Jag vet inte.

Vill ju helst ha något gemensamt, men det går ju inte så länge huset inte blir sålt.

Är inte du också extremt fäst vid deras stora fina hus med pool och allt?

Tycker inte du ska flytta dit, kommer aldrig bli bra denna gång heller. 
  • Anonym (Hmmm ...., ,)
    Xenia skrev 2024-06-12 15:52:25 följande:
    Försörjningsplikten gäller alltså så länge barnet går i gymnasiet. Ska det vuxna barnet studera  vidare, t ex på universitetet, så har inte föräldrarna någon försörjnngsplikt längre, då får barnet ansöka om studiemedel.

Men detta vuxna barn arbetar och tjänar pengar, men fadern försörjer henne ändå genom att låta henne få bostad och mat etc gratis.
    Fadern vill inte bo med ts och har ofta gjort slut.

Förstår verkligen inte varför ts klamrar sig fast där hon inte är uppskattad eller välkommen. 

Ts borde träffa någon annan,  någon som VILL leva med henne och prioriterar henne. 
  • Anonym (Hmmm ...., ,)
    nihka skrev 2024-06-13 18:40:07 följande:
    Då är valet enkelt för dig. Du bor själv så kan han komma och hälsa på dig. Han får inte bara betala mer för hans och hennes boende utan stå ensam för alla kostnader. Undrar hur länge han tycker det är roligt? Du ska iaf värma om dig och din husfrid och inte subventionera hans curlingprojekt.
    Förstår inte riktigt hur du menar här?

De bor ju inte tillsammans idag så om han hälsar på ts ibland blir det ingen som helst skillnad mot nu. Dessutom är det oftast ts som är i hans stora hus så det är redan nu han som betalar mest för alla tre.
  • Anonym (Hmmm ...., ,)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2024-09-18 12:12:16 följande:
    Ja, jag kommer mer och mer till den slutsatsen. Har borderline,så svårt för separationer. Men måste börja inse att detta drar ut för mycket på tiden och åren går.
    Har du borderline så är det Du som behöver terapi, enskilt.

Parterapi kommer aldrig hjälpa för er då det innebär att BÅDA måste vilja ha varandra. I ert fall är det enbart du som kämpar dig kvar och gnäller.

Sök hjälp för din borderline (rekommenderar MBT eller DBT) och samtal för att kunna bryta helt med en totalt dödsdömd "relation".
  • Anonym (Hmmm ...., ,)
    Anonym (fyllkassan) skrev 2024-09-18 14:14:14 följande:

Har visserligen ingen dålig relation med något av VÅRA 5 barn (hans+mina+våra=våra allihop). Men vi har varit tydliga med våra barn att vi inte slänger ut dem före 25 års ålder. Detta handlar om våra erfarenheter kring att flytta hemifrån tidigt och kämpa sig igenom ekonomiska problem under många år. Vårt upplägg har gynnat samtliga ekonomiskt då de kan få till ett rejält eget sparande (vi har också sparat åt dem i alla år). 

Vi har satt upp regler såhär:

Arbetande: 10% lönen betalas till oss som hushållsavgift. Minst 50% av lönen ska placeras i sparande. Resterande 40% används efter huvudets förnuft. 

Studerande: Bo kvar hemma gratis. Ta fullt studiemedel (bidrag + lån). Hela lånedelen placeras i sparande. Använd bidragsdelen efter huvudets förnuft. Billigare lån än studiemedel kan man inte få. 

Varje person har varsin matlagningsdag och varsin diskdag. Alla tvättar sin egen tvätt och städar sina egna rum. Vill man ha annan mat än den vi köper hem och som lagas vid gemensam middag så får man köpa det för egna pengar. 

Barn 1: 24 år, studerar på universitetet, färdig vid årsskiftet och har arbete klart. Bor hemma mestadels (hos partner ibland), ska köpa lägenhet tillsammans med partner så snart arbetsavtalet är påskrivet. Rejält sparande. 

Barn 2: 23 år, arbetar heltid sedan studenten. Ska flytta hemifrån under hösten, köpt lägenhet för sparade pengar. Har sparat cirka 70% av lönen under alla år. 

Barn 3: 22 år, studerar på universitet i 3 år till. Bor hemma för närvarande och sparar för fullt, men ska flytta ihop med partner i vår då denna börjar på högskola i samma stad. 

Barn 4: 19 år, studerar första året på universitetet. Bor hemma på heltid. 

Barn 5: 17 år, gymnasiestudent. Vill göra lumpen innan vidare högskolestudier. 

Gör era barn en tjänst och lär dom om ekonomi tidigt. 
    Underbart att läsa. Era barn har tur med så vettiga föräldrar {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Hmmm ...., ,)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2024-09-19 09:09:13 följande:
    Tack för det! Dottern reser iväg för att finna sig själv men kommer atlltid tillbaka efter någon månad och jobbar ihop till ny resa. Detta kan ju fortgå år efter år om inte han säger ifrån att hon måste börja betala för sig någon gång. 

Jag tycker att ett år är väldigt lång tid med särboskap.
    Är det? Ni har ju varit särbo i en himla massa år. Du har redan testat hot och ultimatum. Inget funkar och vet du varför? Han VILL inte! Så enkelt är det. Men du fortsätter kasta bort år efter år efter år. Detta kommer ALDRIG sluta lyckligt!
  • Anonym (Hmmm ...., ,)
    Anonym (Fick min lght) skrev 2024-09-18 17:03:02 följande:

Min bonus bor i min gamla lägenhet. 50 meter bort från mig och hennes pappa. Hennes rum är ett gym nu :)

Kan detta vara nåt för er? Låta dottern bo i din lägenhet ensam? Hon kan ju fortfarande komma och bada i poolen samt träffa pappan ibland menar jag. 
  • Anonym (Hmmm ...., ,)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2024-09-19 10:23:44 följande:
    Lätt det bästa tipsen!! Men hon vill ju inte betala något, utan vill bo gratis, så där faller den bort. 

Hon gillar att bo på landet, hellre än i stan och gillar att bo med pappsen hellre än i egen fin lägenhet som jag har. 
    Om pappan betalar hyran? Hon borde ju älska att bo i stan i hennes ålder. Själv hade jag fått kraftig lappsjuka efter typ nån vecka på landet. Hua....
  • Anonym (Hmmm ...., ,)
    Ess skrev 2024-09-19 15:15:38 följande:
    Ja, dottern!
    Toppen,  win-win för alla Skål
  • Anonym (Hmmm ...., ,)
    Xenia skrev 2024-09-19 16:45:07 följande:
    Antingen så är hon söndercurlad av sin far och det bästa vore om han slutade att curla henne. T ex börja med att kräva att hon betalar för sig. Men han VILL inte att hon flyttar hemifrån, han verkar lika osunt bunden till henne som hon till honom.

Eller så är det verkligen något "fel", dvs hon har ett osynligt funktionshinder. Då borde han känna till det eller försöka få dottern att söka läkare. Och inte heller då är det bästa att dottern bor kvar hos pappa tills han är är så gammal att han flyttar till ett äldreboende. Det finns grupphem för funktionshindrade som inte klarar av att bo ensamma. Eller egen bostad med stöd i hemmet.
    Eller så "använder" han sin dotter för att slippa bo med ts. Han vill säkert ha ts - men på håll, aldrig mer sambo för det vet han att aldrig kommer funka...någonsin!
  • Anonym (Hmmm ...., ,)
    Xenia skrev 2024-09-19 23:51:56 följande:
    Är det konstigt att man vill bo ihop med den man älskar och inte dessutom med hans vuxna dotter?

Det är ju inte som hon vill att han aldrig mer sak träffa dottern.

Är man en dålig förälder om man inte vill bo ihop med sitt vuxna barn i all evighet?
    Fast det är exakt det ts vill. Att hon, dottern aldrig mer ska komma till det stora fina huset med pool och allt om ts lyckas flytta dit.
  • Anonym (Hmmm ...., ,)
    Björkenli skrev 2024-09-24 15:08:47 följande:

Ja jag håller med. 

Och jag tror verkligen inte det gör unga vuxna gott att inte behöva ta ansvar. 
    Verkligheten är inte sån att man har rätt att bo gratis och sätta krav på en annan människas egendom, faktiskt inte ens när det handlar om sina föräldrar. 

Det går att bo inneboende och hyra ett rum. För att få en lägenhet kan ju vara svårt. 
    Men de borde kunna sitta ner och göra en plan. 
    Vad är planen annars? Att hon ska bo kvar tills hon känner sig redo?
    Nej, ibland måste man kicka ut fågelungen ur boet för att de ska lära sig flyga.

Föräldern kan fortfarande stötta på alla möjliga sätt, men att det går så långt att det påverkar eran möjlighet att bo ihop är att ta det för långt (om det nu är vad han vill!! Finns det någon risk att han använder dottern som svepskäl?)

Anonym (Frustrerad) skrev 2024-09-24 14:22:41 följande:
    Ja, det är inte vi vuxna som ska anpassa oss till vuxna barn längre, utan vi har ju redan gjort det i 19 år. När ska det ta slut annars? Ska föräldrarna aldrig få börja tänka på sig själva någon gång?

Han borde tala med dottern ja och få henne att inse att det bara är positivt att bo ensam, eftersom hon ju ändå är en ensamvarg som vill vara hemma helt själv och vill att vi ska hålla oss borta. Så vaför då bo kvar där hon störs av de vuxna som äger bostaden? Jag fattar ingening. Och varför hellre spendera helger och veckor med oss som hon tycker är jobbiga än med vänner eller i sitt eget?
    Men hon har inga vänner och hon lider av ångest, psykisk ohälsa. Hon behöver hans stöd men definitivt inte ditt hat.

Tycker det är mer anmärkningsvärt att du iglar dig fast år efter år trots att ingen ändring skett.

Och ja, jag tror absolut att han använder henne till viss del för att han inte vill bo med ts. Det har varit tydligt i många av ts alla trådar.
  • Anonym (Hmmm ...., ,)
    Anonym (Tea) skrev 2024-09-25 09:56:15 följande:
    Ofattbart! Men jag tror TS har målat upp en falsk fantasibild av att han vill bo med henne. Jag tror snarare att han inte vill det men vågar inte säga något utan använder dottern istället. 
    Exakt vad jag också tror. Med tanke på hur mycket ts avskyr hans älskade dotter förstår jag honom helt och fullt. Hade aldrig velat bo med någon som hatade mina barn!
  • Anonym (Hmmm ...., ,)
    Anonym (b) skrev 2024-09-26 18:10:03 följande:
    Jo, att vara 22 år och bo hos sina föräldrar är för länge. 
    Jättemärkligt. Då har man varit myndig i fyra ÅR, och man kan inte ens kalla sig för tonåring längre. 

Förstår inte. Visst, det råder bostadsbrist, men har man verkligen letat lägenhet i hela landet? Andrahand? Inneboende? 

Förstår inte ens föräldrar som tillåter sina vuxna 22-åriga avkommor bo hemma. Mina gapade på mig för att jag bodde hos dem som 18-åring. 
    Pappan kanske är den som inte vill att dottern flyttar eftersom han inte vill bo med ts?
  • Anonym (Hmmm ...., ,)
    nihka skrev 2024-09-27 10:17:54 följande:
    Knappast då pappan bett TS vara sambo med honom. Det är tydligt att han inte klarar av att hantera situationen med dottern som bor hemma snart 22 år gammal med egen inkomst, betalar noll kronor för sitt uppehälle, inga kompisar och ligger all sin vakna tid framför TV:n.

Pappan/föräldrarna behöver ta en kontakt med vården/vuxenspykiatrin för att reda i ångesten och vad som stoppar dottern från utveckling och en frigörelseprocess.
    Som förälder/pappa hoppas jag att han i all evighet fortsätter välja sina barn före en partner som på riktigt hatar och inte ens accepterar hans barn. Båda barnen verkar avsky ts och det är ömsesidigt. Både dottern och ts vill bo i det stora fina huset med pool och vinna fajten om pappans kärlek. Normalt beteende är inte att se ett barn som en rival man måste vinna över.
    Ts borde lämnat för flera år sen men pga hennes diagnos har hon svårt för det tyvärr.
  • Anonym (Hmmm ...., ,)
    Xenia skrev 2024-09-29 19:33:18 följande:
    Finns det flera hemmavarande barn? Och du kommer inte överens med något av dem?

Jag tycker inte det verkar som han kämpar så mycket för dig. Han kanske bönar och ber att du ska flytta tillbaka till honom, men han gör inget för att stötestenen (hans barn) ska flytta.

Och varför tror du allt ordnar sig bara han sålt huset? Han kräver ju att dottern ska flytta med honom i lägenheten. Det borde vara ännu värre om ni alla tre ska trängas i en lägenhet jämfört med i ett hus med trädgård.
    Han har en yngre son som valde att bo hos sin mamma på heltid pga att han inte klarade av ts. Det är troligen en stor anledning att dottern inte flyttar. Hon försöker "rädda" sin pappa. Denna dysfunktionella relation borde varit slut för flera år sen. Men jag vill inte klandra ts, har samma diagnos och borde lämnat min partner för flera år sen. Kan inte...
Svar på tråden Till vilken ålder bor vuxna barn hemma?