• Anonym (b)

Till vilken ålder bor vuxna barn hemma?

Anonym (hem) skrev 2024-09-25 12:08:45 följande:
    Du borde vara vuxen nog att se att det inte är en tävling och dar ingen av er ska vinna över den andra. Det låter inte som att du är vuxen nog för det, och det är ju där du ska jobba, inte på att få bort dottern ur pappans hus. 

Nej man kastar inte ut sina barn för en partner. I synnerhet inte en som inte ens själv kan bete sig som en vuxen. Och nej, att vara 22 år och bo hemma är inte för länge, det låter rimligt och vanligt. 

Vem som betalar vad i hans hus och hans familj har du inte med att göra. 
    Jo, att vara 22 år och bo hos sina föräldrar är för länge. 
    Jättemärkligt. Då har man varit myndig i fyra ÅR, och man kan inte ens kalla sig för tonåring längre. 

Förstår inte. Visst, det råder bostadsbrist, men har man verkligen letat lägenhet i hela landet? Andrahand? Inneboende? 

Förstår inte ens föräldrar som tillåter sina vuxna 22-åriga avkommor bo hemma. Mina gapade på mig för att jag bodde hos dem som 18-åring. 
  • Anonym (b)
    Hermis123 skrev 2024-09-26 23:30:24 följande:

Vilket samhälle vi har skapat när människor anser att om ditt barn ska hellre bo inneboende hos okända än att vara kvar hemma med sin familj! 
    Nog är jag stolt över att jag aldrig kommer bli en sån!

Det är klart att man ska vara självständig, om man är vuxen.

Någon gång måste man klippa navelsträngen.
  • Anonym (b)
    Anonym (silvia renate) skrev 2024-09-27 08:55:28 följande:
    Inneboende är knappast idealiskt. Det beror väl ändå på var man bor i landet. Inte tusan är det lätt som 22-åring att hitta en egen lägenhet i Stockholmsområdet t ex. Stor skillnad om man kommer från en mindre stad där man kanske kan stå i kö 1-2 år för att få en dräglig lägenhet. 

Varför ska man flytta till en annan stad bara för att flytta hemifrån?

Mitt barn kommer få bo hemma så länge hen studerar och självklart bidra med en slant till sitt uppehälle. 
    Det är väl klart att man om man inte hittar något i sin stad, ska man flytta till en annan stad! Hur kul är det att inte klippa navelsträngen? 
  • Anonym (b)
    Anonym (Lilly less) skrev 2024-09-27 13:57:18 följande:

Det är jättebra att hon kan sköta sitt liv klanderfritt. Är åtminstone en stor förutsättning för att kunna flytta hemifrån. Det som är lite problematiskt är att hon inte verkar intressera sig för att bli vuxen och självständig. Jag har ett barn med svåra problem, men som trots det har viljan att slippa oss föräldrar.

Så det positiva är att hon jobbar och går till psykolog. Låter som att hon möjligen medicinerar mot ångest el kanske depression. Min känsla är att det är som det var för min son. Han fick hjälp, men inte till fullo med att riktigt gå till roten av problemet. Det krävs att dottern själv vill och kräver att få mer hjälp dock (eftersom hon är vuxen).

Hon kanske trivs bra hos sin pappa, men har hon inte intresset att skaffa en kille och barn i framtiden? Tjejer brukar ofta mogna snabbare än män, och vill bli självständiga tidigare.

Det verkar som hon får delvis hjälp och därför fungerar bra i yrkeslivet, men kanske behöver mer utredning?

Du, alla vill inte skaffa kille eller barn. 
  • Anonym (b)
    Anonym (Lilly less) skrev 2024-09-27 14:55:29 följande:

Nej, det är kanske sant. Men de flesta vill bli självständiga när de är vuxna.

Många vill ha någon form av socialt liv, vare sig det bara är vänner eller även en partner.

Vilket oerhört märkligt svar du har gett mig. 
    Du skrev:''Men de flesta vil bli självständiga när de är vuxna''.

Ja? Var har jag invänt mig mot det? Tvärtom, här i tråden säger jag att det inte är normalt att 22-åringar bor hemma hos sina föräldrar. 

Jag invände mig inte mot vänner, utan jag sa bara att alla inte vill ha barn eller partner.  
Svar på tråden Till vilken ålder bor vuxna barn hemma?