• Anonym (P)

Till vilken ålder bor vuxna barn hemma?

Du har två val i det här. Antingen accepterar du läget, eller så gör du inte det och lämnar relationen. Det tjänar absolut ingenting till att sitta här och gnälla på dottern och pappan. De har en överenskommelse som inte passar dig. Det är detta du måste förhålla dig till, inte till att försöka ändra dem.

• Anonym (P)
    Anonym (l) skrev 2024-05-31 12:40:32 följande:
    Inte mogen at flytta hemifrån vid 21 år ålder???? Det är ju GALET!
    Jag kan förstå om det inte finns möjlighet att flytta vid 21 års ålder, men att inte vara mogen??? Konstigt. 
    Psykisk ohälsa (vilket det verkar handla om i det här fallet) eller NPF-diagnoser är exempel på saker som gör att unga behöver stöd på annat sätt än andra. 
  • Anonym (P)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2024-06-12 10:52:07 följande:
    . Vem vill INTE bli självständig och stå på egna ben?
    Ställ gärna samma fråga till dig själv. Du har ältat fråga hur länge som helst, alltid med fokus på hur hemska din särbos barn är. Har du ingen självrespekt? Har du ingen självinsikt?
  • Anonym (P)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2024-06-14 09:34:11 följande:
    Det är sant! Det blir ingen skillnad, eftersom vi redan är särbos. Han väljer självmant att ha det kämpigt ekonomiskt och kan inte unna sig någonting, varken för sig själv eller tillsammans med mig. Medan hans dotter lever lyxliv i hans hus. Undrar när han inser att så kan det inte fortsätta?

Jag har börjat få ångest för allt detta nu och blivit deprimerad, vilket jag aldrig tidigare blivit. Jag ser ingen ljusning, för även om vi flyttar så vill han att hon ska ha eget rum. Hur ska mina barn komma och hälsa på då om de aldrig kan sova över, då det ju blir "hennes" rum, precis som nu.

Och säger jag att det inte kan vara så att hon ska ha eget rum när vi flyttar till en lägenhet, så blir han tokig och säger att hon ju bor hemma fortfarande och måste ha eget rum. Hur ska man få människan att förstå att en snart 22 åring inte kan fortsätta bo hemma hos sin styvmamma och pappa bara för att hon inte orkar bli vuxen? Hon tjänar ju fortfarande mer än både han och jag.

Känner på mig nu att jag snart kommer ge upp. Det är så nära, men ändå så långt bort att vi ska vara ensamma utan denna dotter.
    Men snälla rara, det är inte din sak att diktera hur andra ska leva sina liv. Du klänger dig fast som en igel och förväntar dig att du ska få sympatier för hur heeeemska hans barn är. Gå vidare!
  • Anonym (P)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2024-06-14 11:20:19 följande:
    Nej det är han som klänger sig fast och får panik när jag vill lämna och lovar att dottern snart kommer försvinna och flytta. Jag vill bara ha ärlighet och vet exkakt vad jag ska göra om det visar sig om hon ska bo kvar ett år till och det vet han. Därför är han rädd att säga något.
    Det är han som jagar mig och väljer mig före dottern om han måste välja. Det är dottern som är igeln som etsat sig fast vid pappan när hon borde vara självtändig och ha en egen pojkvän som hon mår bra av.
    Väljer han dig före dottern? Är det därför du ältat frågan i flera år här?
  • Anonym (P)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2024-09-18 10:47:17 följande:
    Nej du har rätt!!
    Men det är ju så nära nu, och han inser ju själv att det är fel på dottern, men förmår sig inte att säga till henne att det är dags att bli självständig. Tror att han kommer att ångra sig om jag gör slut pga det, lika mycket som jag kommer ångra mig om hon nu flyttar inom ett år. Vi är så nära, men ändå inte. Vet inte om jag vågar lämna eller ej.
    Och återigen rabblar du upp allt som är fel med dottern. 

Det är inte nära nu. Det kommer aldrig att vara nära. Återigen, skaffa dig självrespekt och sluta bete dig som en igel. 
  • Anonym (P)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2024-09-18 11:06:15 följande:
    Igeln är väl snarare den vuxna dottern som etsar sig fast vid sin pappa som vill bo med mig?!
    Fast han vill ju inte det. Hade du varit tillräckligt viktig, hade han löst situationen. Nu är det du som förnedrar dig istället, både via alla dina trådar och i din relation. 
  • Anonym (P)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2024-09-19 11:27:13 följande:
    Pappan har inte råd att betala hennes hyra haha. Han är ingen rik man. Hyran är på 8000 kr/mån.

Nej, denna tjej är inte som andra tjejer, utan hon är kär i sin pappa och därför inte vill ha någon pojkvän.
    Men lägg av att snacka skit om hans dotter hela tiden. Det är ju uppenbarligen något som inte stämmer och som gör att hon behöver mer stöd än jämnåriga.

Vet din särbo om hur du pratar om hans barn? Jag hade kastat ut dig med huvudet före om du uttryckt dig så nedlåtande om mina barn!
  • Anonym (P)
    Anonym (d) skrev 2024-09-19 11:39:45 följande:
    Hur ska du kasta ut någon som inte bor med dig?
    Vet du att man inte ens får göra det rent lagligt om så vore fallet?
    Varför skulle det inte gå att slänga ut sin särbo och tillse att denne inte kom tillbaka till ens hem menar du?
  • Anonym (P)
    Anonym (d) skrev 2024-09-19 11:46:18 följande:
    Som särbo blir man inte utslängd. Fattar du inte det?

Bli avvisad menar du nog.
    Det kan man såklart göra med en särbo.

Med en unge som ts kille har så är det förvånadsvärt att någon kvinna ens vill ha honom.
    Tja, som vår bipolära ts beter sig, är det förvånande att nån karl vill ha henne.
  • Anonym (P)
    Anonym (d) skrev 2024-09-20 05:22:43 följande:
    Tillåt mig att småle. Oskyldig

Vilka 70-åringar i dag bor på äldreboende, de är nog mycket få. Och sjukliga. Vilket dagens 70-åringar oftast inte är.

Det är nog faktiskt mer pinsamt att som vuxen klänga sig fast vid pappsen som ett småbarn, än som vuxen vilja leva med sin kärlek. Utan andra vuxna i hasorna.

Du verkar väldigt omogen, gissar att du är i dotterns ålder och bortskämd. Kanske gillar lilla pappsens pengar också?

Av allt det som ts berättat i alla sina trådar, är det ju väldigt tydligt att dottern inte riktigt fungerar som andra och behöver mer stöd än andra. Normala 21-åringar klarar av att vara ensamma ett tag till exempel, men det har inte den här dottern gjort. Att tro att människor med speciella behov, ska kunna agera som alla andra är ju oerhört naivt. Nu visar det sig att TS själv är bipolär och inte klarar av separationer, vilket till viss del kan förklara det skeva fokuset. 

Någonstans får man också som utomstående acceptera situationen man ger sig in i. Man kan tycka att den är helfel, galen och supertokig, men man kan inte förvänta sig att andra ska ändra sig utefter en utomståendes önskemål. Att år efter år starta tråd efter tråd om särbons dumma, dumma ocuh konstiga barn, är ungefär lika konstruktivt som att slicka på en glasruta och tro att det reder upp situationen.

• Anonym (P)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2024-09-27 11:11:31 följande:

Det är helt meningslöst att diskutera detta här, för hälften tycker som jag och hälften tycker att jag är en elak styvmor. Men jag har inget emot bonus "barn". Men när de är vuxna känner jag att de inte ska räknas in i min och min partners framtidsplaner som de gjorde när de var små!! Nu borde det vara jag och min partner som spelar huvudrollen och ha vårt liv, men att barnen alltid finns där såklart och kan hälsa på och man ställer upp för dem. Här är det snarare att det vuxna barnet styr hur vi ska ha våra liv, om vi ska bo ihop eller inte och var vi får bo eller inte, för annars flippar hon och känner sig oälskad av sin pappa. Då tycker jag det tar över för mycket.

Men nu har du hållit på och ältat det här i flera år. Du får acceptera att du och din partner har olika syn på detta och att du inte kan bestämma över din partners relation med sina barn. Endera accepterar du situationen, eller så lämnar du. Det enda du gör nu, är att berätta hur eländiga din partners barn är. Vad får du ut av detta? Hur ändrar det din situation?
  • Anonym (P)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2024-09-27 11:34:52 följande:
    Och du har isåfall orkat läsa mina inlägg år efter år! Varför? Vad får du ut av att läsa mina inlägg om de stör dig och sedan alltid svara samma sak hela tiden? Förstår inte!

Detta är ett forum där man får dela sina tankar och där man har rätt att fråga andra om råd hur mycket man vill. Om man tycker att jag skriver konstigt, så bara gå vidare och läs inte och svara inte!!  Vänd dig till andra trådar istället?! Du verkar ha väldigt stort intresse av just mitt case och mig, vilket är lite smickrande iof, men jag börjar ju undra varför, för jag hade aldrig orkat lägga ner så mycket tid och energi på något elelr någon som inte intresserar mig. Så sluta skriv om du inte har något att tillägga som är konstruktivt för mig och min fråga i just mina inlägg. Detta är ett fritt forum.

Jag behöver vädra mina tankar och få input från personer som kan ge mig lite tankeställningar. Ibland tror jag att det enbart är jag som är pch tänker annorlunda, men sen insesr jag att 75% faktiskt tycker som jag och då känns det bättre för mig. Dina svar och inlägg hjälper inte MIG, så snälla, svara på någon annans trådar.
    Problemet blir att du varje gång får nya läsare som inte känner till bakgrunden och som ger dig svar som faktiskt inte kommer att hjälpa dig. Vad hjälper det dig, att andra tycker att dottern borde flyttat hemifrån? Hur kommer det att lösa din situation?

Du mår ju uppenbarligen inte bra av situationen och genom att starta nya trådar om samma sak, gräver du dig bara ännu djupare ner.

Jag tycker dessutom att människor som lägger tid på att svara på alla dina trådar, bör veta hur det ligger till. De lägger tid på att svara i trådar där du inte berättar hela sanningen. Det tycker jag är respektlöst!

Om du enbart önskar svar om hur eländig din partners barn är, rekommenderar jag dig inte ett öppet diskussionsforum. Här får man acceptera att alla inte håller med.
Svar på tråden Till vilken ålder bor vuxna barn hemma?