Anonym (Fast) skrev 2024-05-20 16:47:12 följande:
Frågan är varför man i alla lägen ska välja sin nuvarande partners bästa, istället för sitt eget bästa, om det nu är det bästa. Jag hade inte tyckt det var mitt bästa om min partner stannade med mig mest för att inte såra mig eller inte kommunicerade vissa saker bara för att inte såra mig. Eller levde i någon slags livslögn för min skull. Eller kände något djupt för någon annan överhuvudtaget på det sättet.
Inget säger ju att man måste inleda en ny relation innan man avslutat den gamla heller. Men frågan är förstås när en relation startar, något har ju startat redan när man får känslor, om det nu är riktiga känslor.
Med mitt ex, vi var och är absolut vänner, förutom det året då vi separerade, då var han ganska arg och sårad, vi hade egentligen inga stora problem, det var till och med så att jag tyckte om och brydde mig om honom. Det är mer att min nuvarande har jag en mycket djupare relation till, en relation jag inte visste att man kunde ha innan jag startade en relation med honom. Jag följde helt enkelt känslan, något ganska svårt när man är en relativt rationell människa i övrigt.
Vem har sagt att man alltid måste välja sin partners bästa först? Varför göra allt så svartvitt, att man bara måste vara kvar i en relation man avskyr tills man bärs ut på bår.... eller..... så måste man knulla allt som har en puls?... finns det ingenting däremellan?
Nä precis, inget säger att man måste inleda en relation innan man avslutar den gamla, så varför gör många det då? Det är väl ganska onödigt att såra och förnedra sin partner genom att vara otrogen när man inte behöver det? Speciellt om man har barn ihop som man sen ska samarbeta kring?
Ja givetvis kan man få känslor, men måste man agera på dem med en gång, kan man inte lugna sig lite tills man hunnit avsluta det man har?
Det var väl bra att du följde din känsla, men det kan man väl göra utan att förnedra sin partner genom att inleda en relation med någon annan innan man avslutat det man har? Vad är det som säger att man inte kan avsluta det man har först på ett värdigt sätt och sen följa sina känslor bäst man vill?
Exakt vad är det som är så komplicerat med att ta hänsyn till andra människor? Är inte det något de allra flesta gör dagligen? Hur gör man med kollegor och kompisar till exempel, gör man bara hur man vill och skiter fullkomligen i hur det får dem att må eller tar man hänsyn till dem oxå?