• Anonym (Kris&Panik)

Förälskad i annan

Jag lägger den här frågan under otrohet, fast jag själv är starkt emot det.

Jag har en underbar fru, klok rolig vacker. Vi har gemensamma värderingar, grälar nästan aldrig och vi har ett bra sexliv.

Jag har allt jag kan önska och inget att klaga på. Ändå kan jag inte kontrollera mina känslor för en annan person. Jag har känt henne sen länge men på grund av vissa omständigheter så har vi börjat ha mer kontakt nu. Och i varje möte jag har med henne känner jag mig själv bli mer förälskad. Inget fysiskt eller romantiskt har skett, vi har inte den relationen, men jag känner ibland att jag har svårt att sluta tänka på henne.

Vet inte om det skulle kunna bli vi, men bara det faktum att jag känner och tänker såhär gör att jag undrar hur mycket jag egentligen älskar min fru.

Sviker jag min fru genom att känna såhär? Ska jag bara försöka sluta ha kontakt och tvinga mig själv att sluta tänka på den andra?

Har någon varit i liknande situation? Skulle behöva lite guidning...

• Svar på tråden Förälskad i annan
  • Anonym (Ffo)
    Anonym (sådär) skrev 2024-06-11 00:42:03 följande:
    Och ändå så gjorde du allt möjligt för att det skulle bli just så?

Om den kom smygande så måste du väl nånstans på vägen känt att den började komma, varför satte du inte stopp för det redan där? Varför satte du inte stopp när du började känna attraktion, varför fortsatte du tills det blev en förälskelse?

Jag tror om du tänker efter så var det nog en hel radda med medvetna val som gjorde att du hamnade där du är idag.

OSB! Jag förstår att jag låter väldigt dömande, så jag hoppas att du förstå mig rätt nu, det är ingen dödssynd att bli förälskad, det jag argumenterar emot är inte att folk blir kära utan påståendet att det skulle vara något som sker av sig själv utan att man själv jobbar för det.
    Jag tror att det helt enkelt hände för att vi jobbar ensamma ihop väldigt mycket. Det är inget vi själva valt. Jag anser faktiskt att jag inte gjorde något för att skapa en förälskelse, så fungerar i alla fall inte jag.
  • Anonym (Ffo)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-06-11 00:58:46 följande:
    Men du umgicks med honom och det är ju själva handlingen du begick. Det blir en extra svår situation så där på en arbetsplats då det är svårare att inte umgås. Vet dock de som bytt arbetsplats av denna anledning.
    Tyvärr är det inte möjligt för oss att bara byta jobb, men vi jobbar betydligt mindre ihop nu, också av en slump. Visst hade jag kunnat blocka honom, men det skulle ju vara jättekonstigt egentligen, särskilt när vi jobbar i en bransch så att även om jag blockar honom så kommer vi förr eller senare att hamna på samma arbetsplats igen. Vi gör ingenting sexuellt och har aldrig gjort, så vi har ju båda hyfsad kontroll över situationen. Vad vet jag, han kanske inte ens känner så som jag känner.
  • Anonym (Ffo)
    Anonym (sådär) skrev 2024-06-11 01:20:15 följande:
    Nja, han ansvarar för det han gör mot sin familj, men du ansvarar för dina ergna val och handlingar det gör inte han. Och om du deltar i att bedra i hans familj så är ditt deltagande ditt ansvar för det är ju något du i så fall valt själv inte något han valt åt dig. När två personer hjälps åt att göra något mot en tredje så är ju båda ansvariga för sin del i det.

Ok, fick för mig att du var i en relation, my bad, sorry.

Hur långt ditt ansvar mot andra människor sträcker sig är väl en moralisk fråga och beror på vad för slags värderingar man har. Men vi kan väl säga såhär, är det inte ganska egoistisk att delta i att fucka upp andras familjer för att själv tillfredställa sina egna önskemål?

Om vi tar äta som exemple, det är inget fel i att vara hungrig, det är inget fel i att äta, men man måste väl inte sno andra mat för att bli mätt när man kan bli mätt utan att såra andra människor?

Hur vill du själv bli behandlad av andra?`Egoistiskt, där de bara tänker på vad som är bäst för dem själva och skiter i dig eller med respekt och medmänsklighet?
    Hans relation var "fuckad" långt innan vi lärde känna varandra, men även det anser jag vara hans ansvar. Och jag har valt att inte skriva så mycket om just det, dels för att inte bli igenkänd, dels för att jag inte känner henne och det är han som berättat saker som jag inte kan veta hur det är från hennes sida.

Nej, jag känner inte att jag fuckat upp någons familj, snarare har jag hjälpt honom på många sätt. Jag har till och med försökt ge honom tips hur han kan fixa sitt äktenskap innan det blev såhär, jag gör det ibland nu också. 
  • Anonym (Puma)
    Anonym (....) skrev 2024-06-11 16:22:49 följande:
    Fast om du aldrig har träffat honom IRL är det bara en fantasibild du är kär i. D.v.s. LITE kan man ju veta, man kan veta om man har samma intressen, samma intelligens och samma humor t.ex.. Även om det även där är väldigt lätt att börja inbilla sig saker, och skriva in saker mellan raderna som aldrig har sagts. För att man så gärna vill tycka om den här mannen, vill att han ska vara som man vill att han ska vara. 

...men sexuell attraktion kräver andra saker, som utseende, manlig utstrålning... många attraheras av eller repelleras av en mans lukt, och det går aldrig att veta i förväg hur man ska reagera innan man känner den första gången. Sedan kan karl'n ha feminina mannerismer, gå konstigt, klä sig illa, uppträda töntigt eller kantigt eller otrevligt... Och han kan ha ljugit om ALLA faktorer i sitt liv: familj, singelstatus, jobb, utbildning, bakgrund, ALLT...
    Ja absolut, det håller jag med om. Vi har setts innan vi hade kontakt men aldrig pratat irl. Jag vet att i princip allt han berättat är sant, men ja, det är den uppfattningen/bilden/visionen jag har av honom jag är kär i. Om vi träffades så skulle han kanske inte alls tilltala mig; attraktionen uteblir, han luktar illa... vad som helst egentligen. Så jag vill ju träffa honom för att kunna slå hål på min vision, för det kan vara inbillning. Det kan mkt väl handla om mitt bekräftelsebehov, mitt behov att ta hand om, att känna mig behövd, han fyller ett behov hos mig på nåt sätt men att det egentligen inte handlar om kärlek/romantiska känslor öht. Men ses vi så tar jag ju ändå en risk och det skulle vara ett oärligt beteende och svek att träffa honom i smyg. Min make skulle inte tycka att "slå hål på visionen" är ett giltigt skäl att träffa killen.
  • Anonym (Ffo)

Kanske ts inte kommer tillbaka (jag hoppas det), men jag tänkte ändå skriva lite. 

Känns som min kärlek vill fokusera på att fixa sitt äktenskap, samtidigt har vi inte helt brutit kontakten, han är mindre flörtig än han var tidigare, men inte helt oflörtig heller, det känns ändå inte som han helt vill att jag ska försvinna ur hans liv. Det kommer bli jättejobbigt om det blir så. 

• Anonym (...)

Jag kan känna en liknande känsla. Jag saknar honom hela tiden men det finns ingen chans för oss. Det skulle vara om han skulle säga vad han känner, då skulle jag nog göra det jag kunde för att få det att funka. Men jag kan inte ens låta det märkas....

Nu har du TS inte vart här på ett tag, så man hoppas att din förälskelse ebbade ut och att du hittade tillbaka till din nuvarande utan någon skada skedd . Hoppas att det blir så för mig med

• Anonym (inte säkert)

Det är inte alls säkert att en förälskelse leder till något långvarigt. Det beror helt  på om parterna conektar på ett djupare plan. En förälskelse går alltid över medan en djupare samhörighet kan vara för resten av livet

• Anonym (Orimlig)
    Anonym (sådär) skrev 2024-06-11 01:20:15 följande:
    Nja, han ansvarar för det han gör mot sin familj, men du ansvarar för dina ergna val och handlingar det gör inte han. Och om du deltar i att bedra i hans familj så är ditt deltagande ditt ansvar för det är ju något du i så fall valt själv inte något han valt åt dig. När två personer hjälps åt att göra något mot en tredje så är ju båda ansvariga för sin del i det.

Ok, fick för mig att du var i en relation, my bad, sorry.

Hur långt ditt ansvar mot andra människor sträcker sig är väl en moralisk fråga och beror på vad för slags värderingar man har. Men vi kan väl säga såhär, är det inte ganska egoistisk att delta i att fucka upp andras familjer för att själv tillfredställa sina egna önskemål?
    Herregud. Kom ner från dina höga hästar. Det är ju bara trams och fullkomligt orimligt att den tredje parten skulle ta ett ansvar för känslorna hos en främling de helt saknar relation till. Skulle man resonera på det viset skulle man få leva som en ängel, aldrig träda över minsta fot pga risken att någon kunde sårad eller man kunde göra fel.

Om du drar hem nån från krogen en vågad natt och personen berättar att en annan är djupt olyckligt kär i denne, men det inte besvarat, kan du inte ligga med personen då heller?

Sveket i otrohet är KÄNSLOMÄSSIGT och ligger därför endast hos den som begår det mot en partner. Det är inget jävla brott som samhället omkring ska engagera sig i.

Har man däremot nån form av relation till den bedragna eller känner denne är det naturligtvis en annan sak.
  • Anonym (Förälskad i en annan , men gift)
    Anonym (Kris&Panik) skrev 2024-04-17 10:17:58 följande:

Nej det här har föregåtts av känslan att vi klickar på väldigt många plan. Värderingar, humor mm. Sen har en fysisk attraktion smugit sig på för min del.

jag har tidigare haft små förälskelser i kvinnor jag jobbat med, men har då insett att de uppstått för att hjärnan vill roa sig med något på jobbet. De har varit lätta att trycka undan, även om jag fortsatt jobba med personen. Det här är något annat.

Känner så l igen mig i din sits. Är jättekär i min kollega och så varit nästan ända sedan vi började jobba ihop. Kruxet är att jag är gift, men han är singel?
    Precis som du beskriver är detta ochså nåt annat då jag inte kan trycka undan känslorna för min kollega. Tonen mellan oss är hjärtlig och småflirtig.
    Förnuftet säger att jag ? borde? hitta ett annat jobb för att koncentrera mig på min man, men inte ens några veckor  av semester ,från varandra ( jag o kollegan) kan få mig att glömma honom.  Det bara triggar ännu mer och jag längtar efter honom.
    Är det kärlek på riktigt då?

• Anonym (Förälskad i en annan , men gift)

Hur har det gått för dig TS?

• Anonym (På motsatt sida)

Hur går det för dig TS? Om du bröt med förälskelsen, vad sa du till henne och hur tog hon det?

Svar på tråden Förälskad i annan