Anonym (Anna) skrev 2024-05-15 22:07:13 följande:
Javisst, men det är inte lika självklart när man varit med samma person i 20 år. Självklart kommer tankar snurra kring:
- kommer jag aldrig mer få uppleva en förälskelse?
- kommer jag aldrig mer få uppleva stark åtrå?
- är min partner verkligen mitt livs kärlek?
- kommer mitt liv vara just detta och inte mer?
och jag vet. Verkligheten är sällan så att det är grönare på andra sidan. Men det måste få betraktas som fullt normalt att efter så lång tid tillsammans börja ifrågasätta sitt liv och tillåta sig att FÅ känna tvivel och förvirring.
Vi är i slutändan bara människor. Och det finns inget i TS text som anger en ambition att vara otrogen eller lämna. Han beskriver en (enligt mig) fullt normal känsla av tvivel som jag inte tycker han ska bannas för.
Eller så spelar det ingen större roll hur länge man varit med samma person, det som spelar roll är snarare om man tänker rationellt eller realistiskt och vilka konsekvenser ens känslor kommer få?
Samtliga dina frågor kan ju ingen människa svara på för att svara på det måste man ju kunna se in i framtiden och det kan ju ingen. Men man skulle kunna svara på dem med motfrågor.
-Kommer jag aldrig mer få uppleva en förälskelse?
-Kommer jag aldrig mer få uppleva stark åtrå?
Är förälskelse och kärlek samma sak? Vad händer när förälskelsen lagt sig som det gör i ALLA relationer. Kommer du hoppa runt från relation till relation varje gång? Kommer den relativt korta tid du fick uppleva förälskelsen varit värt att mista halva tiden med dina barn? Känns ekvationen säg1 års förälskelse = avstå halva tiden med dina barn rationell?
-Är min partner mitt livs kärlek?
Måste man ständig springa runt och jaga sitt livs kärlek? Vad är ens det? Ingen är ju förälskad livet ut, kärlek och förälskelser är två skilda saker. Du kommer inte känna samma sak som du gör nu för den nya stjärnan efter 20 år heller, kommer du jaga fatt en ny "mitt livs kärlek" då med?
Om man ständigt är på jakt efter något bättre kommer man någonsin vara nöjd då? Det kommer ju alltid finnas något bättre än det man har, så är det ju med i stort sett allt.
-Kommer mitt liv vara just detta och inte mer?
Det beror väl på vad "detta" är, finns ju inget som säger att livet med någon annan kommer bli bättre. Enda sättet att veta det är ju att faktisk leva lika länge med den nya som du gjort med den gamla och DÅ jämföra om det nya var bättre än det gamla.
Det är många som påstår att "förälskelser fick dem att inse hur dålig deras relation var". Det tror jag faktiskt inte ett dugg på. Om relationen var så dålig så har man förmodligen oxå tyckt att den var dålig redan innan man blev förälskad i nån annan. Insikten om "men oj vad kass min relation är" kommer nog inte bara sådär pang från klar himmel och bara råkar sammanfalla med att man bara råkar vara förälskad i någon annan.
OM man tyckte sin relation sög redan innan man blev förälskad så kan man kanske hävda att förälskelsen agerat katalysator. I annat fall är det nog troligare att man rationaliserar och försöker hitta fiffiga sätt att följa sitt begär genom att svärta ner sin befintliga relation så mycket det går för att bana väg för den nya eftersom den gamla är i vägen.