• Anonym (Kris&Panik)

Förälskad i annan

Jag lägger den här frågan under otrohet, fast jag själv är starkt emot det.

Jag har en underbar fru, klok rolig vacker. Vi har gemensamma värderingar, grälar nästan aldrig och vi har ett bra sexliv.

Jag har allt jag kan önska och inget att klaga på. Ändå kan jag inte kontrollera mina känslor för en annan person. Jag har känt henne sen länge men på grund av vissa omständigheter så har vi börjat ha mer kontakt nu. Och i varje möte jag har med henne känner jag mig själv bli mer förälskad. Inget fysiskt eller romantiskt har skett, vi har inte den relationen, men jag känner ibland att jag har svårt att sluta tänka på henne.

Vet inte om det skulle kunna bli vi, men bara det faktum att jag känner och tänker såhär gör att jag undrar hur mycket jag egentligen älskar min fru.

Sviker jag min fru genom att känna såhär? Ska jag bara försöka sluta ha kontakt och tvinga mig själv att sluta tänka på den andra?

Har någon varit i liknande situation? Skulle behöva lite guidning...

• Svar på tråden Förälskad i annan
  • Anonym (Em)
    Anonym (Em) skrev 2024-05-13 20:59:56 följande:

Det är sällan så jobbigt som man kan tro.
    Om jag varit attraherad av någon brukar det sällan dröja längre än 6 månader. Efter det har det ingen betydelse hur snygg, sexig etc man jag än tyckt det var. Attraktionen är helt bortblå om man inte underhåller det. Sen undrar man hur man kunde vara så intresserad. Känslan är helt ljummen. 

Det är väl ungefär så länge förälskelsehormoner ( som inte underhålls) håller i sig. 

Edit bortblåst 
  • Anonym (Kgng)
    Anonym (Kris&Panik) skrev 2024-04-16 13:07:31 följande:
    Tack. Nej det förväntar jag mig inte att nån ska veta. undrade om någon annan brottats med samma känslor.
    Ta bort henne på tex sociala medier. Gå inte på möten etc osv hon är, det är väl det som du kan göra för din fru och er. 
  • Anonym (Kgng)
    Anonym (Kris&Panik) skrev 2024-04-16 13:27:45 följande:

Tack för bra svar. Du har rätt i att jag bara väntar idag. Slits mellan nyfikenheten på nåt annat och önskan att hålla fast vid mitt förhållande. Har tänkt att dessa nya känslor ska lägga sig.

Jag tycker inte synd om mig själv, men vill inte såra andra på grund av att jag är självisk. Samtidigt vill jag inte missa något eller sluta känna dessa ändå härliga känslor.

Hamnar i cirkelresonemang gång på gång.

Det blir vardag även med en annan. Även om det verkar intressant och kul nu 
  • Anonym (Ffo)

Om jag varit attraherad av någon brukar det sällan dröja längre än 6 månader. Efter det har det ingen betydelse hur snygg, sexig etc man jag än tyckt det var. Attraktionen är helt bortblå om man inte underhåller det. Sen undrar man hur man kunde vara så intresserad. Känslan är helt ljummen. 

Det är väl ungefär så länge förälskelsehormoner ( som inte underhålls) håller i sig. 

Jag tror människor fungerar olika alltså. Jag vill smärtsamt mycket att det ska vara sådär enkelt. Visst i mitt fall hade jag kunnat blocka honom, men är inte det drastiskt? Vi kommer ses förr eller senare ändå.
  • Anonym (Kris&Panik)

Känner igen mycket av det du skriver Ffo.
    Ibland är det skönt att höra att det finns fler som hamnat i samma sits. Tack.

• Anonym (Hej)

Det är annorlunda med mig. Förälskelsehormoner som underhålls börjar lugna ner sig drastiskt efter cirka ett halvår. Efter max ett år försvinner den starka attraktionen eller utvecklas till någon djupare känsla. Och i fall som den nuvarande kan en attraktion vara mycket längre. Vi är alla så olika.
  • Anonym (inte säkert)

Det är inte alls säkert att de där förälskelse hormonerna försvinner på ett halvår. 

Har varit med om det själv. När man möts efter 3 år och känslorna finns där och är minst lika starka som förut. 

Sen tror jag också att det är fel att jämställa attraktion med förälskelse. Att känna attraktion för någon behöver inte ens övergå i förälskelse. 

Förälskelsen är mycket mer komplext än att känna attraktion. Man kan till och med bli förälskad i någon man normalt inte skulle vara attraherad av. 

• Anonym (Ffo)
    Anonym (Kris&Panik) skrev 2024-05-13 21:45:30 följande:

Känner igen mycket av det du skriver Ffo.
    Ibland är det skönt att höra att det finns fler som hamnat i samma sits. Tack.

Skönt och skönt, känns som en plåga nu, men fattar vad du menar. Jag kan inte sova inatt, jag vet att skulle jag skriva skulle han svara, direkt eller om någon timma, men jag vill inte jaga honom när jag märker att han dragit sig undan lite.

Jag tror i min situation hade jag hellre fått en förklaring än att han bara helt försvann plötsligt. Önskar också att jag inte visat att jag har känslor, men det var verkligen inte meningen. Samtidigt så förstår jag ju varför någonstans om han bara försvinner, allt hade gått att läsa mellan raderna.

Det är bara sällan man hittar någon som man har det där rena, roliga och genuina med. Nästan barnlika. Både som vän och kärleksmässigt.

Samtidigt har jag tänkt på hur en relation mellan oss skulle bli, tvivlar inte på att det hade haft potential, samtidigt är familjegrejorna svåra att föreställa sig. En arg fru och barn från bådas sidor. Det känns också overkligt att det skulle gå bra. samtidigt tycker jag att vi är väldigt bra på att ge varandra energi och är positiva båda två också. Det känns som hade man velat, hade man kunnat hitta sätt. Samtidigt som jag absolut inte vill skada relationen han har till sina barn, jag tycker han verkar ha en fin relation till dem.

Jag är rädd att aldrig mer bli kär också, inget i livet känns självklart i min ålder. Jag har till och med försökt träffa andra, men slutar ofta med att jag tänker på min förälskelse när jag umgås med den andre och sedan är det lika bra att avbryta.

Tror du förälskelse kan lägga sig över tid och han och jag kan vara vänner någonstans, eller är vi helt körda? Jag vet att vi kommer ses ganska snart av en anledning, har en klump i magen pga det.
  • Anonym (Ffo)

Ursäkta förresten att jag skriver av mig i din tråd, haha. 

• Anonym (Ffo)
    Anonym (inte säkert) skrev 2024-05-13 22:52:23 följande:

Det är inte alls säkert att de där förälskelse hormonerna försvinner på ett halvår. 

Har varit med om det själv. När man möts efter 3 år och känslorna finns där och är minst lika starka som förut. 

Sen tror jag också att det är fel att jämställa attraktion med förälskelse. Att känna attraktion för någon behöver inte ens övergå i förälskelse. 

Förälskelsen är mycket mer komplext än att känna attraktion. Man kan till och med bli förälskad i någon man normalt inte skulle vara attraherad av. 

Ja, jag håller med. Det här är en person som helt oväntat kom in i mitt liv och som jag känt ett tag nu, han är inte ens riktigt "min typ". Jag kände inte så i början, något hände när vi lärde känna varandra mer. Normalt sett brukar jag känna attraktion ganska snabbt eller inte alls, men denna har liksom vuxit fram som en långsam förälskelse, och nu är jag lite orolig för mig själv för det känns nästan som någon slags villkorslös kärlek eller att älska. 
Svar på tråden Förälskad i annan