• Anonym (Kris&Panik)

Förälskad i annan

Jag lägger den här frågan under otrohet, fast jag själv är starkt emot det.

Jag har en underbar fru, klok rolig vacker. Vi har gemensamma värderingar, grälar nästan aldrig och vi har ett bra sexliv.

Jag har allt jag kan önska och inget att klaga på. Ändå kan jag inte kontrollera mina känslor för en annan person. Jag har känt henne sen länge men på grund av vissa omständigheter så har vi börjat ha mer kontakt nu. Och i varje möte jag har med henne känner jag mig själv bli mer förälskad. Inget fysiskt eller romantiskt har skett, vi har inte den relationen, men jag känner ibland att jag har svårt att sluta tänka på henne.

Vet inte om det skulle kunna bli vi, men bara det faktum att jag känner och tänker såhär gör att jag undrar hur mycket jag egentligen älskar min fru.

Sviker jag min fru genom att känna såhär? Ska jag bara försöka sluta ha kontakt och tvinga mig själv att sluta tänka på den andra?

Har någon varit i liknande situation? Skulle behöva lite guidning...

• Svar på tråden Förälskad i annan
  • Anonym (Vi)
    Agda90 skrev 2024-04-17 09:17:35 följande:
    Har man levt så länge tillsammans så kan det uppstå kriser i förhållandet. Ni kanske verkligen skulle gå i parterapi och arbeta på ert förhållande istället för att snegla på andra?
    Det är kanske inte direkt så att man "sneglar på andra". Man kan ändå råka springa på en person här i livet där personkemin stämmer och där det slår gnistor.

Men om man redan är i en annars fungerande relation förstår man att man har så mycket att förlora på att förstöra sitt äktenskap. Därför måste man hitta sätt att hantera känslor som också kan dyka upp för någon annan.
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Vi) skrev 2024-04-17 09:45:20 följande:
    Det är kanske inte direkt så att man "sneglar på andra". Man kan ändå råka springa på en person här i livet där personkemin stämmer och där det slår gnistor.

Men om man redan är i en annars fungerande relation förstår man att man har så mycket att förlora på att förstöra sitt äktenskap. Därför måste man hitta sätt att hantera känslor som också kan dyka upp för någon annan.
    Det är dock sällan det blir en plötsligt förälskelse. Det händer nog bara oerfarna, exempelvis tonåringar.

Det är mycket som sker innan förälskelsen kommer. Man dras nästan alltid på något sätt till personen. Men det kan ju räcka med att arbeta med personen under en tid. Sen börjar man umgås lite mer genom jobbet.

Jag jobbade med en gift kvinna för 10 år sedan. Vi och några till hade ett eget projekt. För att hinna med arbetet träffades vi på ett fik vissa kvällar. Bara jag och hon alltså. Det tog inte många dagar innan hon sa att hon var förälskad i mig. Så här i efterhand tror jag att hon redan var det innan vi började träffas på fiket och det var en del av hennes plan.

Vi hade iaf ett kort förhållande efter hon flyttat ifrån maken. Men det höll inte. Hon var lite äldre än mig och jag hade mer attraktiva yngre kvinnor efter mig. 
  • Anonym (Kris&Panik)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-04-17 10:11:35 följande:
    Det är dock sällan det blir en plötsligt förälskelse. Det händer nog bara oerfarna, exempelvis tonåringar.

Nej det här har föregåtts av känslan att vi klickar på väldigt många plan. Värderingar, humor mm. Sen har en fysisk attraktion smugit sig på för min del.

jag har tidigare haft små förälskelser i kvinnor jag jobbat med, men har då insett att de uppstått för att hjärnan vill roa sig med något på jobbet. De har varit lätta att trycka undan, även om jag fortsatt jobba med personen. Det här är något annat.

• Anonym (Hej)
    Som många redan har rekommenderat dig - det är nog bäst att avbryta kontakten med henne. Gör det, om det är möjligt. Annars kommer känslorna med stor sannolikhet att bli ännu starkare och blir ännu svårare för dig att motstå dem. 

• Anonym (Vi)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-04-17 10:11:35 följande:

Det är mycket som sker innan förälskelsen kommer. Man dras nästan alltid på något sätt till personen. Men det kan ju räcka med att arbeta med personen under en tid. Sen börjar man umgås lite mer genom jobbet.

Jag jobbade med en gift kvinna för 10 år sedan. Vi och några till hade ett eget projekt. För att hinna med arbetet träffades vi på ett fik vissa kvällar. Bara jag och hon alltså. Det tog inte många dagar innan hon sa att hon var förälskad i mig. Så här i efterhand tror jag att hon redan var det innan vi började träffas på fiket och det var en del av hennes plan.

Vi hade iaf ett kort förhållande efter hon flyttat ifrån maken. Men det höll inte. Hon var lite äldre än mig och jag hade mer attraktiva yngre kvinnor efter mig. 
    Nja, det råkade jag bli. Rn förälskelse kan slå till rätt snabbt i vuxen ålder också. Men det är inte i vem som helst. De flesta är man inte attraherad av och ännu färre blir man förälskad i.
  • Agda90
    Anonym (Vi) skrev 2024-04-17 09:45:20 följande:

Jag valde en viss term men måste vi hänga upp oss på ord?
    Kontentan var att det kommer in någon annan i ens liv som gör att man får rannsaka sig själv av någon anledning. 
  • Anonym (Sf)

Svaret är jävligt enkelt,, 1, du fortsätter att träffa den andra kvinnan, vilket ger att du först är känslomäsdigt otrogen, därefter finns risk för fysisk otrohet med allt vad det innebär,,2, du värnar om din fru o eran relation och avstår från att träffa den andra kvinnan,, ( detta är mitt råd att göra) alternativ 1 kan leda till oerhörda bekymmer,,,

• olof 45
    Agda90 skrev 2024-04-17 09:17:35 följande:
    Har man levt så länge tillsammans så kan det uppstå kriser i förhållandet. Ni kanske verkligen skulle gå i parterapi och arbeta på ert förhållande istället för att snegla på andra?
    Finns studier (bland annat en artikel i the economist i februari i år, lagom till alla hjärtans dag - tyckte det var så träffande att det satte sig i minnet) som säger att förälskelse är en kemisk/hormoniell respons som triggas i hjärnan och att det har absolut ingenting med statusen i nuvarande förhållandet att göra.

Det tar kroppen mellan 7-12 år att ladda upp en ny 'dos' förälskelse helt enkelt, och vid det laget kanske man älskar sin partner - men kemiskt förälskad är man sällan efter 10+ år tillsammans. Inte på det sättet som noradrenalin (och vilka andra hormoner det nu var) skapar iallafall - svårt att sova, tänker på personen 85 ggr per dag osv. 

Det finns också de som säger att det inte alltid är den nya personen man längtar efter, utan ett nytt 'jag' - att man kan vara en bättre variant av sig själv med den nya, medans ens fru/make har sett för många dåliga sidor av en redan, så det är svårt att 'börja om'. 

Så alla råd om parterapi, eller hitta 'felet' i nuvarande förhållande... Nä. Behöver faktiskt inte saknas någonting mellan dig och din fru TS. ÄNDÅ kan din kropp och din hjärna utsöndra hormoner som gör att din hjärna försöker intala dig att du bara MÅSTE få vara tillsammans med denna nya spännande kvinna! Det var t.o.m. ett spekifikt hormon (hittar inte the Economist nu) som fungerade så att man intalar sig att man har en alldeles speciell kemi med just denna person, trots att det är ganska vanligt att man itne ens känner föremålet för en intensiv förälskelse särskilt väl. Hormonanfallet kan ha triggats av en doft, eller en fras, eller för mycket ögonkontakt...

Så tips till dig - se det som en sjukdom. Du kan inte kontrollera dig själv just nu. Och det är starka saker vi talar om! Men allra bäst vore om du klarar av att rida ut stormen! Undvika kvinnan tills förälskelsehormonerna lagt sig, och förtsätta med det stabila, fungerande förhållande som du redan har - och som många, många skulle drömma om att ha.
  • Anonym (Kris&Panik)

Intressant inlägg!

Lite förenklat, men skönt, att se det som en "sjukdom" som drabbat mig av bilogiska/kemsika/hormonella orsaker, att jag inte gör direkt fel som har den här reaktionen. (det är vad jag gör av den som är mitt fel, ev.)

Ett nytt "jag" fick mig också att haja till. Det kan nog delvis vara det som skapar en längtan, att vara den man är men bli sedd av nya ögon.

• Anonym (Ffo)
    Anonym (Kris&Panik) skrev 2024-04-17 13:41:22 följande:

Intressant inlägg!

Lite förenklat, men skönt, att se det som en "sjukdom" som drabbat mig av bilogiska/kemsika/hormonella orsaker, att jag inte gör direkt fel som har den här reaktionen. (det är vad jag gör av den som är mitt fel, ev.)

Ett nytt "jag" fick mig också att haja till. Det kan nog delvis vara det som skapar en längtan, att vara den man är men bli sedd av nya ögon.

Jag tänker också att det inte alls är säkert att ens nuvarande ser en med rätt ögon, kanske förälskelse delvis kommer sig av att en ny person ser en med rätt ögon, om du förstår hur jag menar. 
Svar på tråden Förälskad i annan