• Anonym (Kris&Panik)

Förälskad i annan

Jag lägger den här frågan under otrohet, fast jag själv är starkt emot det.

Jag har en underbar fru, klok rolig vacker. Vi har gemensamma värderingar, grälar nästan aldrig och vi har ett bra sexliv.

Jag har allt jag kan önska och inget att klaga på. Ändå kan jag inte kontrollera mina känslor för en annan person. Jag har känt henne sen länge men på grund av vissa omständigheter så har vi börjat ha mer kontakt nu. Och i varje möte jag har med henne känner jag mig själv bli mer förälskad. Inget fysiskt eller romantiskt har skett, vi har inte den relationen, men jag känner ibland att jag har svårt att sluta tänka på henne.

Vet inte om det skulle kunna bli vi, men bara det faktum att jag känner och tänker såhär gör att jag undrar hur mycket jag egentligen älskar min fru.

Sviker jag min fru genom att känna såhär? Ska jag bara försöka sluta ha kontakt och tvinga mig själv att sluta tänka på den andra?

Har någon varit i liknande situation? Skulle behöva lite guidning...

• Svar på tråden Förälskad i annan
  • Anonym (Em)

Det är väl inte så konstigt, att spännande nyförälskelse känns mer lockande än den trygga stabila kärleken? Hur tror du att din fru kan konkurrera med någon du inte delar även den trista tråkiga delen av din vardag med?

Du undrar om dina känslor kanske inte är så starka gentemot din fru eftersom du känner så här. Men om du tänker efter, om du skulle behöva göra en rättvis bedömning skulle du behöva dela lika många år och lika mycket trist städning, tjafs om ekonomi, barn och andra vardagliga saker med den nya kvinnan. 

Dina känslor, pirret osv beror mycket på det okända. Attraktionen baseras på att ni fortfarande är främlingar för varandra ( outforskade marker), du har inte sett så mycket av hennes sämre sidor ännu. Klart att allt nytt är mer spännande än det gamla som man oftast vet var man har. 

Många lämnar eller är otrogna för att de känner attraktion för någon annan, men ångrar sig eftersom de sannolikt haft en drömbild av hur det skulle vara med den nya kvinnan/mannen. Oftast blir det ett rejält uppvaknande, som tyvärr då oftast sker alldeles för sent.

Jag brukar tänka att det är lite som att resa till ett nytt land, då man gör sig en inre bild av hur underbart och spännande det kommer bli.  Visst kan resan bli bra, men det lever ytterst sällan upp till den storslagna fantasin.

Alla kommer bli nyfikna och attraherade av andra. Men ibland är det bättre att stanna upp, lägga den nyförälskade energin på det man redan har. För en sak är säker, inget förblir spännande och superattraktivt i flera år. 

Om man inte klarar av att tänka längre än för stunden, är det bättre att undvika föremålet för attraktionen. Attraktionen dör ut rätt snabbt då. Det gör den slutligen i en relation med ( blir till kärlek), men fortare för en ny person om man undviker att underhålla den, och istället lägger energin på det man redan har.

• Anonym (D)

Detta skedde inom våra första 10 år ihop, ska det stå. Inte fem. Övriga 15 år har jag inte tittat åt nån annan. 

• Anonym (Kris&Panik)

Glad för era svar, "D" och "Em". Glad

• Anonym (D)
    Anonym (Kris&Panik) skrev 2024-04-16 14:05:08 följande:

Glad för era svar, "D" och "Em". Glad

Lycka till. Uppdatera gärna hur det går 
  • Anonym (Em)
    Anonym (D) skrev 2024-04-16 14:10:56 följande:
    Lycka till. Uppdatera gärna hur det går 
    +1
  • Anonym (Ok)
    Anonym (Kris&Panik) skrev 2024-04-16 13:55:31 följande:

Jag kommer inte basera något beslut på vad jag läser här. Har ingen att prata om det med IRL, därför ville jag höra om liknande tankar eller tips, för att få hjälp att reda i mina tankar.

Än så länge har jag fått tre tips om att kapa kontakten, vilket som sagt vore smart. Vore intressant att höra om någon som lyckats glömma en förälskelse. Och det bästa kanske vore att läsa om någon som lämnade sitt förhållande för en ny, men där det sedan gick åt helvete. // Tyst

Självklart kommer du att glömma henne, men just nu underhåller du ju dina känslor för henne eftersom ni träffas. 

Du behöver inte läsa om andra, du vet redan att det finns de som lämnar och ångrar sig. 

Det du behöver göra är att bestämma dig. Det kan betyda att du går miste om ditt livs kärlek, men det kommer du aldrig att få veta. Det finns inga garantier. 

• Anonym (Kris&Panik)
    Anonym (Ok) skrev 2024-04-16 14:43:38 följande:

Det du behöver göra är att bestämma dig. Det kan betyda att du går miste om ditt livs kärlek, men det kommer du aldrig att få veta. Det finns inga garantier. 

Det där sista ger mig lite ångest. Jag vet att jag åste bestämma mig. men Hur?!

Jag och min fru har haft 20 år tillsammans förövrigt.

• Anonym (Mannen)

Det är ganska enkelt. Gör slut eller så får du sluta träffa denna kvinna. Är man i en relation så är det sällan okej att uppmuntra förälskelse i någon annan. Men jag förstår att det sker och kan vara svårt att motstå.

Jag har varit i din sits och gräset var inte grönare. Hade det hänt idag så hade jag märkt tidigare var det var på väg och så hade jag tagit avstånd i ett tidigare skeende. 

Hur det är för dig kan bara du bestämma. Men det är oärligt att uppmuntra det så länge som du är i ett förhållande.

• Anonym (Anna)

TS.. du är NORMAL!

Du och din fru har varit tillsammans i 20 år. Livet är långt och vi kommer nog alla någongång under lives gång stöta ihop med en människa som får pulsen att stiga. Personer man har attraktion eller kemi med. Det är inte konstigt och händer ofta. Acceptera det och sluta få dåligt samvete.

Man kan inte beskyllas för sina tankar och känslor, för vi påverkar inte dem. Det enda du kan styra är dina handlingar. Se till att du inte agerar på detta om du vill vara med din fru. Inse att längtan kanske mer sitter i ditt huvud än en rättvisande bild av verkligheten. För låt säga att du skulle skilja dig och bli ihop med denna kvinna, inom något år så är även den relationen vardag och då kanske ens en kvinna som inte var lika bra som din fru.

Se istället detta som ett lärande. Ville et säga något om ditt liv och relation? Kan det vara så att du behöver lite spänning och nytändning? skulle du kunna god et genom att göra något helt nytt eller tabun en ny hobby?  Kan du påbörja något som tar bort tankarna från den här kvinnan?

• Mimosa86

Har hänt de flesta. 

Det finns inte en enda person som är rätt för en, det finns många. Jobbiga är när man råkar träffa en sådan människa. Då gäller det att hålla huvudet kallt, inse att gräset sällan är grönare på andra sidan och börja aktivera sig med saker och börja uppvakta sin partner.

Kanske hitta på något busigt och lite förbjudet med din fru bara för att få tillbaka den där fnittriga och spännande känslan?

Svar på tråden Förälskad i annan