Inlägg från: Anonym (Anna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anna)

Förälskad i annan

TS.. du är NORMAL!

Du och din fru har varit tillsammans i 20 år. Livet är långt och vi kommer nog alla någongång under lives gång stöta ihop med en människa som får pulsen att stiga. Personer man har attraktion eller kemi med. Det är inte konstigt och händer ofta. Acceptera det och sluta få dåligt samvete.

Man kan inte beskyllas för sina tankar och känslor, för vi påverkar inte dem. Det enda du kan styra är dina handlingar. Se till att du inte agerar på detta om du vill vara med din fru. Inse att längtan kanske mer sitter i ditt huvud än en rättvisande bild av verkligheten. För låt säga att du skulle skilja dig och bli ihop med denna kvinna, inom något år så är även den relationen vardag och då kanske ens en kvinna som inte var lika bra som din fru.

Se istället detta som ett lärande. Ville et säga något om ditt liv och relation? Kan det vara så att du behöver lite spänning och nytändning? skulle du kunna god et genom att göra något helt nytt eller tabun en ny hobby?  Kan du påbörja något som tar bort tankarna från den här kvinnan?

• Anonym (Anna)
    Anonym (Ok) skrev 2024-04-17 08:49:26 följande:

Ångest över att tillbringa livet med en fru du älskar och som du har en bra relation med, bra sexliv och dessutom slippa splittra familjen?

Ja, herregud det låter ju hemskt, vilket öde. 

Onödig kommentar.

Ts tankar går nog inte ut på att han är missnöjd med sin relation utan tankarna snurrar om den här kvinnan kan vara den stora kärleken. Rädslan ligger nog i att stänga dörren till något som kan vara fantastiskt.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (sådär) skrev 2024-05-13 17:54:35 följande:
    Nja, jag tycker inte kommentaren är onödig alls utan snarare en väldigt nödvändig verklighetsförankring för det är nog ganska lätt att sväva iväg på rosa bubblor och bygga idealiserade fantasivärldar helt bortkopplat från verkligheten.

Man skulle kunna jämföra det med hur man ska hantera en onykter person, det kan nog behövas ibland att någon är lite otrevlig och säger som det är när man raglar runt och funderar på om det kanske inte är en sån dum idé ändå att man tar bilen hem.

Vilket är effektivast?
    Försöka vara snäll och förstående med den plakata polaren som vill ta bilen hem.... eller vara otrevlig och ta han ifrån nycklarna och så får han sura bäst han vill?

Nu kan ingen av oss tyvärr ta ifrån honom nycklarna tills han nyktra till, det ska väl vara hans fru då, om hon ställer ett utimatum, henne eller jag, välj nu. Det skulle nog få TS att nyktra till ganska snabbt, men hon vet ju inget och jag misstänker nog att TS inte är så sugen på att låta henne veta vad han känner heller. Och iom att det inte ställs krav så kan ju TS dra ut på det, suga på karamellen och njuta/lida av känslan hur länge som helst, vilket ofta är fallet.
    Javisst, men det är inte lika självklart när man varit med samma person i 20 år. Självklart kommer tankar snurra kring:

- kommer jag aldrig mer få uppleva en förälskelse?
    - kommer jag aldrig mer få uppleva stark åtrå?
    - är min partner verkligen mitt livs kärlek?
    - kommer mitt liv vara just detta och inte mer?

och jag vet. Verkligheten är sällan så att det är grönare på andra sidan. Men det måste få betraktas som fullt normalt att efter så lång tid tillsammans börja ifrågasätta sitt liv och tillåta sig att FÅ känna tvivel och förvirring.

Vi är i slutändan bara människor. Och det finns inget i TS text som anger en ambition att vara otrogen eller lämna. Han beskriver en (enligt mig) fullt normal känsla av tvivel som jag inte tycker han ska bannas för.
Svar på tråden Förälskad i annan