• Anonym (Kris&Panik)

Förälskad i annan

Jag lägger den här frågan under otrohet, fast jag själv är starkt emot det.

Jag har en underbar fru, klok rolig vacker. Vi har gemensamma värderingar, grälar nästan aldrig och vi har ett bra sexliv.

Jag har allt jag kan önska och inget att klaga på. Ändå kan jag inte kontrollera mina känslor för en annan person. Jag har känt henne sen länge men på grund av vissa omständigheter så har vi börjat ha mer kontakt nu. Och i varje möte jag har med henne känner jag mig själv bli mer förälskad. Inget fysiskt eller romantiskt har skett, vi har inte den relationen, men jag känner ibland att jag har svårt att sluta tänka på henne.

Vet inte om det skulle kunna bli vi, men bara det faktum att jag känner och tänker såhär gör att jag undrar hur mycket jag egentligen älskar min fru.

Sviker jag min fru genom att känna såhär? Ska jag bara försöka sluta ha kontakt och tvinga mig själv att sluta tänka på den andra?

Har någon varit i liknande situation? Skulle behöva lite guidning...

• Svar på tråden Förälskad i annan
  • Anonym (Fast)
    Anonym (sådär) skrev 2024-05-20 18:42:50 följande:
    Vem har sagt att man alltid måste välja sin partners bästa först? Varför göra allt så svartvitt, att man bara måste vara kvar i en relation man avskyr tills man bärs ut på bår.... eller..... så måste man knulla allt som har en puls?... finns det ingenting däremellan? 

Nä precis, inget säger att man måste inleda en relation innan man avslutar den gamla, så varför gör många det då? Det är väl ganska onödigt att såra och förnedra sin partner genom att vara otrogen när man inte behöver det? Speciellt om man har barn ihop som man sen ska samarbeta kring?

Ja givetvis kan man få känslor, men måste man agera på dem med en gång, kan man inte lugna sig lite tills man hunnit avsluta det man har?

Det var väl bra att du följde din känsla, men det kan man väl göra utan att förnedra sin partner genom att inleda en relation med någon annan innan man avslutat det man har? Vad är det som säger att man inte kan avsluta det man har först på ett värdigt sätt och sen följa sina känslor bäst man vill?

Exakt vad är det som är så komplicerat med att ta hänsyn till andra människor? Är inte det något de allra flesta gör dagligen? Hur gör man med kollegor och kompisar till exempel, gör man bara hur man vill och skiter fullkomligen i hur det får dem att må eller tar man hänsyn till dem oxå?
    Men ingen har väl sagt att man bör vara otrogen eller starta en relation medan man har den gamla relationen? Jag gjorde inte så i alla fall. Men blir man stormkär så kanske man på ett sätt emotionellt redan startat något med en annan, det beror ju på hur man definierar en relation, det är det jag försöker säga. Jag väntade i 8 månader med att bli ett par med den nya, jag väntade i över ett år innan jag introducerade mina barn för honom. Men älskade honom gjorde jag långt tidigare.
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Fast) skrev 2024-05-20 20:03:46 följande:
    Men ingen har väl sagt att man bör vara otrogen eller starta en relation medan man har den gamla relationen? Jag gjorde inte så i alla fall. Men blir man stormkär så kanske man på ett sätt emotionellt redan startat något med en annan, det beror ju på hur man definierar en relation, det är det jag försöker säga. Jag väntade i 8 månader med att bli ett par med den nya, jag väntade i över ett år innan jag introducerade mina barn för honom. Men älskade honom gjorde jag långt tidigare.
    Japp men det som som ifrågasätts och kritiseras är just när man startar en ny relation en ny relation INNAN man avvecklat den gamla.

Att man få känna vad man vill verkar alla vara ganska överens om, det som skiljer verkar vara vad man får eller inte får GÖRA när man fått en känsla.

Ja det var väl bra att du inte gjorde så, men den här tråden handlar ju inte bara om dig och hur du gjorde? Rätt många verkar ju göra så, och då är frågan är det ok?
  • Anonym (inte säkert)

Tänker att det inte alltid är så lätt att vänta. En separation tar tid och förälskelsen kanske inte finns kvar när man väl blivit singel.  Separationer där det finns barn inblandade brukar ta något år.

Är det OK att agera på sin förälskelse efter att man separerat? eller måste man vara färdigskild ?

Hur länge kan man vänta på sin förälskelse ?

• Anonym (sådär)
    Anonym (inte säkert) skrev 2024-05-22 23:29:44 följande:

Tänker att det inte alltid är så lätt att vänta. En separation tar tid och förälskelsen kanske inte finns kvar när man väl blivit singel.  Separationer där det finns barn inblandade brukar ta något år.

Är det OK att agera på sin förälskelse efter att man separerat? eller måste man vara färdigskild ?

Ja och? Det är finns väl mycket i livet som inte är lätt som man ändå förväntas kunna hantera på ett moget sätt? Att något är svårt är väl ingen ursäkt för att bete sig som ett svin?

Vänd på det, om du inte kan hantera jobbiga situationer utan att bete dig som ett rövhål, kan du verkligen påstå att du är mogen då?

Ja det är väl klart att det är ok att inleda något nytt när man separerat. Vad är det som är så svårt att förstå i skillnaden mellan svek, lögner och manipulation och ärlighet och öppenhet? Har man lika svårt att förstå skillnaden i andra sammanhang oxå att man bara måste undersöka 500 olika scenarier?... är det ok att sno min kompis pengar? Nej... Men om jag står på händer, är det ok då? Nej.... men om min kompis sover, är det ok då? Nej... men... men...men.

Är det verkligen så komplicerat?

• Anonym (inte säkert)
    Anonym (sådär) skrev 2024-05-23 12:06:07 följande:
    Ja och? Det är finns väl mycket i livet som inte är lätt som man ändå förväntas kunna hantera på ett moget sätt? Att något är svårt är väl ingen ursäkt för att bete sig som ett svin?

Vänd på det, om du inte kan hantera jobbiga situationer utan att bete dig som ett rövhål, kan du verkligen påstå att du är mogen då?

Ja det är väl klart att det är ok att inleda något nytt när man separerat. Vad är det som är så svårt att förstå i skillnaden mellan svek, lögner och manipulation och ärlighet och öppenhet? Har man lika svårt att förstå skillnaden i andra sammanhang oxå att man bara måste undersöka 500 olika scenarier?... är det ok att sno min kompis pengar? Nej... Men om jag står på händer, är det ok då? Nej.... men om min kompis sover, är det ok då? Nej... men... men...men.

Är det verkligen så komplicerat?
    Att vara mogen inbegriper mer än att kunna hantera sina känslor, det innebär också att försöka förstå andra.  Allt vi gör eller inte gör är produkten av våra upplevelser.  Det behöver inte alls vara svårt att bryta upp från en relation. Om man inte bryr sig om andras känslor är det hur lätt som helst.  Det är bara att gå och inte se tillbaka.

Det är bra mycket svårare att leva i en relation som inte fungerar av någon orsak.
  • Anonym (Förälskelse)

Det är destruktivt att förälskelse, sex och kärlek blandas ihop till någon sorts väldigt simpel allmän förståelse för relationer.

Är en relation inte dåligt och man älskar den andre så är det inte särskilt märkligt att man i vardagen ändå träffar andra människor som får en att känna sig levande igen och på något sätt villig att kasta sig in i något nytt.

Du är definitivt inte ensam. En del människor blir förälskade ibland och det är fullt möjligt att faktiskt bortse från detta och inte genast planera för sin separation.

Som någon sa, det är två år av visst känslomässigt lidande. Samtidigt är det rimligt an engagerar sig fortsatt i sin nuvarande relation och faktiskt välja att vara den man vill vara, istället för att "bara" låta en impuls styra.

Jag tycker att du aktivt ska göra saker för att sörja att du faktiskt är lite förälskad och acceptera detta och inte se det som hela världen och precis som någon annan sagt faktiskt fundera på nytt jobb och minskad kontakt.

Du kanske också ska låta din hustru få lite extra utrymme, ge henne en spa-dag, eller något som hon uppskattar, så att hon kan titta på dig lite förälskat och se om det blir lättare. Båda i en relation behöver inte vara dunderkära hela tiden.

• Anonym (sådär)
    Anonym (inte säkert) skrev 2024-05-23 15:33:18 följande:
    Att vara mogen inbegriper mer än att kunna hantera sina känslor, det innebär också att försöka förstå andra.  Allt vi gör eller inte gör är produkten av våra upplevelser.  Det behöver inte alls vara svårt att bryta upp från en relation. Om man inte bryr sig om andras känslor är det hur lätt som helst.  Det är bara att gå och inte se tillbaka.

Det är bra mycket svårare att leva i en relation som inte fungerar av någon orsak.

Att vara mogen innebär oxå att förstå skillnaden mellan förståelse och acceptans, man kan förstå något utan att för den delen tycka det är ok.

Att vara mogen innebär oxå att förstå skillnaden mellan att förstå och göra. Det spelar liksom ingen roll hur mycket du påstår att du förstår, det är vad du gör som räknas.

Att vara mogen innebär oxå att förstå att förståelse går åt båda hållen, det är inte bara andra som ska ha förståelse för dig, du behöver ha förståelse för andra oxå och skiter du i det så kan du inte kräva att andra ska ha förståelse för dig. 

Det är alltid svårt att bryta upp relationer men man behöver ju inte bryta upp den som en rövhatt, man kan göra det på ett värdigt sätt oxå. Det är väl när det är svårt som man verkligen visar vad man går för?

Och du menar att bedra sin partner är detsamma som att "bry sig om sin partners känslor"? I så fall har du nog ett väldigt märkligt sätt att "bry dig om andra". Normalt sett brukar man inte visa hänsyn genom att svika, ljuga och manipulera.
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Fast) skrev 2024-05-20 03:45:02 följande:
    Fast man blir inte permanent krossad av att bli lämnad om man i övrigt är mentalt frisk. Jag har både lämnat för någon annan och blivit lämnad pga någon annan, och klart att det var fruktansvärt jobbigt och jag var väldigt ledsen , faktiskt vid båda händelserna, men man dör inte om man är normal.

Man vänjer sig vid nya situationer. Med det har jag ingen aning om vas TS ska göra, men jag ångrar absolut inte att jag skiljde mig från mitt ex, min nya relation är något helt annat, vi har fortfarande en gnista fast vi varit ett par i 11 år. 

Barnen har en bra kontakt med båda föräldrarna, fast det inte var en enkel period första året så har det ändå löst sig. Vi kan också bli ovänner ibland, men skillnaden är att något känns djupare och att vi förstår varandra bättre, är mer lika, och vi är positiva, något jag inte fullt ut kände med mitt ex.

Fast det beror mycket på hur livssituationen ser ut i övrigt. Man kan vara frisk i grunden men det är mycket annat skit som inträffat kort innan det uppdagades. Under vissa delar av livet är man svagare än andra.

• Anonym (Em)
    Anonym (inte säkert) skrev 2024-05-22 23:29:44 följande:

Det allra viktigaste är väl att man berättat för sin nuvarande partner om läget? 
    Därefter kanske man kan träffa den nya på ett mycket diskret sätt, såvida man varit ärlig om det. Om man bor ihop och partnern har mycket känslor kvar för en, är det schysstaste sättet att antingen bosätta sig hos en vän eller föräldrarna tillfälligt, eller hålla ut med dejting tills man kan flytta ut.

Om förälskelsen inte håller, så var det ju ändå inget att satsa på till att börja med.

• Anonym (....)
    Anonym (Em) skrev 2024-05-23 23:43:00 följande:

Det allra viktigaste är väl att man berättat för sin nuvarande partner om läget? 
    Därefter kanske man kan träffa den nya på ett mycket diskret sätt, såvida man varit ärlig om det. Om man bor ihop och partnern har mycket känslor kvar för en, är det schysstaste sättet att antingen bosätta sig hos en vän eller föräldrarna tillfälligt, eller hålla ut med dejting tills man kan flytta ut.

Om förälskelsen inte håller, så var det ju ändå inget att satsa på till att börja med.

Fast man måste ju inte heller bita sig själv i svansen. Varför skapa sålig stämning hemma innan man ens har bestämt sig för att gå? Innan man ens har lärt känna den nye ordentligt? När man lär känna honom bättre kanske det börjar skava ganska snart, och då finns det kanske ingen återvändo mer. Vilket även påverkar eventuella barn. Det är osmart. Det smartaste är att lära känna den nye så mycket som möjligt, och akta så att partnern där hemma inte får reda på något, tills man har bestämt sig.
Svar på tråden Förälskad i annan