Anonym (inte säkert) skrev 2024-05-27 22:49:01 följande:
Är det inte bara ett sätt att lura oss själva? Om vi implementerar KBT i våra relationer och så att säga lär oss att älska varandra, är det inte då ett resonemangsäktenskap. Är det inte just detta som kännetecknar just detta, att lära sig att älska varandra? I relationer som bygger på kärlek däremot är det känslorna som är grunden för relationen.
Givetvis kan inte kärleken ensam vara garanten i relationen, respekt och samarbetsvilja mm är också viktiga ingredienser.
Kanske finns det en övertro på att kärleken ska komma bara man anstränger sig, men är det inte så, att när man anstränger sig för att vara den andre till lags så finns risken att man tappa bort sig själv på vägen.
Vad som är viktigt för mig, har väldigt mycket med känslor att göra. Det är via känslorna som vi avgör om någonting känns äkta?
Man lurar människans medfödda drifter på ett sätt. Men det framkallar känslor och det är det viktiga. Dvs när vi begår positiva handlingar i en relation så ökar det känslorna efteråt.
Även om de inte är spontant drivna av kärlek, utan planerade och genomtänkta, så leder det till att vi känner mer och även att vår partner känner sig mer uppskattad.
Känslan ska givetvis vara en grund i relationen men relationer där man bara utgår från känslor håller inte lika länge. De riskerar att dö ut. Man agerar främst från sina känslor vilket dels gör att man tenderar att utföra färre kärleksfulla handlingar på sikt.
Man får svårare att hantera kriser i relationen då man låter sina känslor få styra för mycket. Det blir lättare att man fastnar i känslomässiga låsningar som förstör kommunikationen i relationen och därmed också relationen.
Jag menar inte att kärleken ska komma bara man anstränger sig. Så är det inte. Däremot finns det handlingar man kan utföra som ökar sannolikheten att kärleken kommer när man dejtar någon. Och på samma sätt finns det handlingar man kan utföra som gör att kärleken blir starkare och mer långvarig när man väl är i en relation.
Sen pratar jag inte om att man ska vara den andra till lags. Man behöver givetvis utrymme att vara sig själv. Jag menar exempelvis att man kan ha en planerad dejtkväll i veckan.
Att man förstår sin partners kärleksspråk och motsatt för partnern. Det är också så att vi själva formas av våra handlingar så det som inte är naturligt idag blir det bara vi utför det tillräckligt många gånger. Men det betyder inte att man ska ägna all tid åt sin partner. Det betyder bara att om ens partner uppskattar att köksbänken är ren mycket mer än att få rosor så bör man hålla köksbänken ren.