• Anonym (Kris&Panik)

Förälskad i annan

Jag lägger den här frågan under otrohet, fast jag själv är starkt emot det.

Jag har en underbar fru, klok rolig vacker. Vi har gemensamma värderingar, grälar nästan aldrig och vi har ett bra sexliv.

Jag har allt jag kan önska och inget att klaga på. Ändå kan jag inte kontrollera mina känslor för en annan person. Jag har känt henne sen länge men på grund av vissa omständigheter så har vi börjat ha mer kontakt nu. Och i varje möte jag har med henne känner jag mig själv bli mer förälskad. Inget fysiskt eller romantiskt har skett, vi har inte den relationen, men jag känner ibland att jag har svårt att sluta tänka på henne.

Vet inte om det skulle kunna bli vi, men bara det faktum att jag känner och tänker såhär gör att jag undrar hur mycket jag egentligen älskar min fru.

Sviker jag min fru genom att känna såhär? Ska jag bara försöka sluta ha kontakt och tvinga mig själv att sluta tänka på den andra?

Har någon varit i liknande situation? Skulle behöva lite guidning...

• Svar på tråden Förälskad i annan
  • Anonym (Ffo)
    Tyra myra skrev 2024-06-02 00:42:00 följande:
    Ja, visst är det svårt men någon gång måste man ta ett beslut. Det finns inga garantier för någonting när det gäller känslor. Men man kan besluta sig för vilken väg man ska gå och ta konsekvenserna.  

Du nämner att det skulle vara lättare att avstå om man älskar sin partner, betyder det att du inte har känslor för dun partner? Man kan känna stark vänskap och samhörighet utan att älska varandra.  Stark vänskap och samhörighet är stabilare känslor än förälskelse och kärlek.  För många är stabiliteten viktigare än allt annat. 

Jag tror att du måste ransaka dig själv och vara ärlig mot dig själv i vad du känner och varför.  Det kan hända att detta är ditt livs kärlek men det kan också vara en dagslända. Är du beredd att offa stabiliteten i ditt förhållande för en dagslända?

Du ska se att du tillslut kommer fram till ett beslut som är bäst för dig nu och i framtiden. 
    Jag är alltså singel för att vara tydlig.
  • Anonym (...)
    Anonym (Kris&Panik) skrev 2024-05-28 00:27:59 följande:
    Egentligen inte fysiskt från början. En känsla av att vi klickar. Hennes självsäkerhet kombinerad med osäkerhet. Komprimisslöshet. Humor. Mm mm.
    /TS
    Tolkar jag det som att hon inte är särskilt snygg? Vissa är attraktiva även om de inte är modellsnygga.

Men min erfarenhet är att förälskelser som inte försvinner med åren och som inte börjar med det fysiska är "på riktigt". Sen vill man oftast vara kvar i sin stabila relation för att det är det livet man helst vill leva.
  • Anonym (....)
    Anonym (...) skrev 2024-06-02 09:56:37 följande:
    Tolkar jag det som att hon inte är särskilt snygg? Vissa är attraktiva även om de inte är modellsnygga.

Men min erfarenhet är att förälskelser som inte försvinner med åren och som inte börjar med det fysiska är "på riktigt". Sen vill man oftast vara kvar i sin stabila relation för att det är det livet man helst vill leva.
    Ja, förälskelser som börjar med det mentala/själsliga har större möjligheter att hålla. Om det börjar med sexuell attraktion på grund av den andres sexighet/skönhet, så kommer detta att avta när skönheten/sexigheten avtar. Och det gör den garanterat med ålder, graviditeter, viktuppgång (sambokilon), bekvämlighet så att personen slutar sköta om sig, o.s.v.. Då finns det inget kvar om man inte har något att prata med den andra om förutom barnen och hushållet, utan han/hon tvärtom visar sig vara rätt korkad och ytlig.
  • Anonym (sådär)
    Anonym (....) skrev 2024-06-02 10:12:28 följande:
    Ja, förälskelser som börjar med det mentala/själsliga har större möjligheter att hålla. Om det börjar med sexuell attraktion på grund av den andres sexighet/skönhet, så kommer detta att avta när skönheten/sexigheten avtar. Och det gör den garanterat med ålder, graviditeter, viktuppgång (sambokilon), bekvämlighet så att personen slutar sköta om sig, o.s.v.. Då finns det inget kvar om man inte har något att prata med den andra om förutom barnen och hushållet, utan han/hon tvärtom visar sig vara rätt korkad och ytlig.

INGEN relation är lika spännande som den var i början efter några år och det har inte bara med utseende att göra. I början håller man ju på lär känna varandra både personlighetsmässigt och sexuellt och då är det såklart spännande, men efter några år känner man ju varandra utan och innan. 

Blir ju lite fel att jämföra en gammal relation med någon som man känner utan och innan och någon ny. Det blir lite som att jämföra sin gamla volvo som man kört i 10 år med en sprillans ny årsmodell 2024. Vill man känna konstant spänning och pirr livet ut får man ju byta partner typ vartannat år.

Jag tror man behöver skilja på förälskelser och kärlek, det är två skilda saker. Och att ens gamla partner inte känns lika spännande som någon ny är inte nödvändigtvis ett relationsproblem för då är det i så fall ett problem som alla relationer har.
  • Anonym (Kris&Panik)
    Hon är väldigt attraktiv och sexig. Men det var inte så/därför det började. Klickade mentalt först, nu tycker jag hon är väldigt fin.
  • Anonym (Mannen)

Men förälskelsefasen går alltid över. Det är biologiskt så för våra kroppar orkar inte utsöndra de ämnen som krävs. På sin höjd att förälskelsefasen varar i två år. 
  • Anonym (...)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-06-05 21:41:28 följande:
    Men förälskelsefasen går alltid över. Det är biologiskt så för våra kroppar orkar inte utsöndra de ämnen som krävs. På sin höjd att förälskelsefasen varar i två år. 
    Jo så blir det till slut . Men man kan ändå vara kvar med den personen om den passar ens liv bättre än den man är med. Folk växer ifrån varandra ibland, och man inser att kärleken inte finns kvar utan bara kamratskap kryddad med sex . Och ibland får man chansen men vill ändå stanna med sin nuvarande. Alla alternativ kostar TS och hans familj en del, han måste välja och förmodligen kommer han att välja att stanna även om hans förälskelse skulle visa sig vara besvarad.
  • Anonym (...)

Har du fått mer klarhet? Du sa nånstans att tycket verkar vara ömsesidigt. Ibland kan man försöka fokusera på hennes eventuella brister. Snålhet, irriterande åsikter eller karaktärsdrag, bristande hyfs.... 

Anonym (Kris&Panik) skrev 2024-06-05 15:11:25 följande:
    Hon är väldigt attraktiv och sexig. Men det var inte så/därför det började. Klickade mentalt först, nu tycker jag hon är väldigt fin.
  • Anonym (Ffo)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-06-05 21:41:28 följande:
    Skönt, då borde min snart vara över. Ett halvår kvar eller så. Men jag tvivlar på att det kommer att bli så. Drar man ut på förälskelsefasen om man inte gör något fysiskt? Eller är vissa dömda till någon slags sinnessjuk evig förälskelse? Ibland kommer jag på mig själv med att ha fastnat i tankar på honom mitt i en aktivitet och har helt glömt vad jag håller på med. Detta sker säkert 50 gånger per dygn. 
  • Anonym (....)
    Anonym (...) skrev 2024-06-05 22:19:53 följande:
    Jo så blir det till slut . Men man kan ändå vara kvar med den personen om den passar ens liv bättre än den man är med. Folk växer ifrån varandra ibland, och man inser att kärleken inte finns kvar utan bara kamratskap kryddad med sex . Och ibland får man chansen men vill ändå stanna med sin nuvarande. Alla alternativ kostar TS och hans familj en del, han måste välja och förmodligen kommer han att välja att stanna även om hans förälskelse skulle visa sig vara besvarad.
    Ja, vissa här verkar liksom automatiskt ta för givet, att den man en gång blivit tillsammans med är den bästa och enda rätta.Varför skulle förälskelsedimmorna den gången ha gett en sannare bild av personen, en förälskelsedimmorna den här gången till den nya personen, liksom? Snarare är det väl så, att man med åren och erfarenheten bättre förstår vilka typer av människor man passar ihop med, och framför allt har man lärt sig vilka egenskaper man ABSOLUT INTE vill se hos en partner någon mer gång.
Svar på tråden Förälskad i annan