• Anonym (Kris&Panik)

Förälskad i annan

Jag lägger den här frågan under otrohet, fast jag själv är starkt emot det.

Jag har en underbar fru, klok rolig vacker. Vi har gemensamma värderingar, grälar nästan aldrig och vi har ett bra sexliv.

Jag har allt jag kan önska och inget att klaga på. Ändå kan jag inte kontrollera mina känslor för en annan person. Jag har känt henne sen länge men på grund av vissa omständigheter så har vi börjat ha mer kontakt nu. Och i varje möte jag har med henne känner jag mig själv bli mer förälskad. Inget fysiskt eller romantiskt har skett, vi har inte den relationen, men jag känner ibland att jag har svårt att sluta tänka på henne.

Vet inte om det skulle kunna bli vi, men bara det faktum att jag känner och tänker såhär gör att jag undrar hur mycket jag egentligen älskar min fru.

Sviker jag min fru genom att känna såhär? Ska jag bara försöka sluta ha kontakt och tvinga mig själv att sluta tänka på den andra?

Har någon varit i liknande situation? Skulle behöva lite guidning...

• Svar på tråden Förälskad i annan
  • Anonym (Ffo)
    Anonym (sådär) skrev 2024-06-10 15:30:50 följande:
    Det finns en enkelt förklaring till det och det kallas för tillit / förtroende.
    Din partner vet inte vad du tänker om du inte säger det, både din partner och hans är dessutom ihop med er för att de litar på er och förmodligen även litar på att ni SÄGER till om något inte är som det ska.

Att säga att "det borde väl märkas" är ju ett sätt att friskriva sig själv ansvar för att faktiskt kommunicera med sin partner angående sin relation och lägga det ansvaret på sin partners förmåga till tankeläsning.

Om du är förälskad i någon annan till den milda grad att du överväger avsluta relationen med din man så är det DITT ansvar att lyfta det för det är ju de facto ett ganska stort problem för er relation som äventyrar hela er relations existens, inte hans ansvar att "lägga märke till det".
    Återigen så känner jag att hans relation är hans ansvar, jag har aldrig träffat hans fru. Barnen är en annan sak, där kan det kännas besvärligare, jag har inte träffat hans barn, men vet mycket om dem och har egna barn.

Jag har ju som sagt ingen relation.

Och jag menar inte att jag friskriver mig helt från ansvar, fast frågan är hur långt jag ska och borde sträcka mitt ansvar för andra människor, jag har även ett ansvar för mitt eget liv och lycka.

• Anonym (Ffo)
    Anonym (sådär) skrev 2024-06-10 15:52:20 följande:

När det gäller relationer så är det väldigt få saker händer bara av sig självt. Saker händer oftast för att man valt det.

Att känna attraktion till någon och bli förälskad i någon är två skilda saker, det finns massor med attraktiva människor i världen och det är naturligt att tycka människor kan vara attraktiva. Men att från det gå till att bli förälskad i någon innebär att man medvetet tagit 150 fler steg än bara tycka någon är attraktivt. Då har man medvetet jobbat för att en förälskelse ska kunna uppstå för att man gillar den känslan... det är det jag menat med vad för slags inställning man har till förälskelser.

Jag menar, om man medvetet ger sig ut på väldigt tunn is fullt medveten om att det finns en risk att man plumsar i så är det kanske inte så förvånande om man sen plumsar i, och då kan man ju heller inte hävda att det det bara hände. 
    Jag håller nog inte riktigt med. Jag ville absolut inte att en förälskelse skulle uppstå, eller ens en attraktion. Jag kände inte ens en attraktion inledningsvis, det har kommit smygande medan vi arbetat ihop. Jag tycker generellt inte om att vara i kärleksrelationer.

På senare tid kan man kanske säga att vi gjort lite tveksamma saker, som att ses utanför arbetet. Men vi har agerat som vänner. 
  • Anonym (Ffo)
    Anonym (....) skrev 2024-06-10 16:48:41 följande:
    Du har ju delvis rätt, men samtidigt är detta något som är inbyggt i oss. Det är lustfullt att vara förälskad, och vi drivs av sökandet efter lust. Därför sugs vi in i förälskelsen, fast vi vet att det är olämpligt. Något aktivt arbete är det dock inte, utan det handlar om omedvetna processer i hjärnan. Det är därför folk alltid har varit så förtjusta i att läsa och höra om stora, tragiska kärlekshistorier, och de senaste hundra åren även att se dem inspelade på film.

Det finns något tjusande och lockande där, i att det finns urgamla, mystiska krafter som tar över vårt medvetande och vår vilja - hur olämpligt och riskfyllt det än är. Storbondedottern som lämnar sitt arv för att följa den fattige spelemannen... Kungen som abdikerar för att få gifta sig med den kvinna han älskar, fastän hon är två gånger frånskild...

Detta finns för att vi ska fortplanta oss om man ska vara krass. Precis som att vi drivs av lust efter blodiga biffar och söt, krämig glass för att vi inte ska svälta ihjäl. 

Det GÅR att stå emot dessa impulser med viljestyrka, eller rättare sagt - vissa människor kan det. Här tänker jag särskilt på nunnor, munkar och katolska präster (även om inte alla dessa heller lyckas särskilt bra med sitt driftbemästrande...), och det har även hänt att människor har svalt sig och till och med törstat ihjäl som en protest mot något. Tänk IRA-fångarna på 1980-talet t.ex.. Men det kräver MYCKET. Vi vanliga människor som inte är skolade till asketer och inte har någon stark, allt överskuggande religion eller politisk/ideologisk övertygelse - orkar ofta inte kämpa emot lusten. 
    Fint beskrivet tycker jag. Men detta är mer än bara lust från mitt håll. Det är i grunden en väldigt fin vänskap som hjälpt mig mycket. Vad han känner vet jag inte.
  • Anonym (Ffo)
    Anonym (sådär) skrev 2024-06-10 17:24:59 följande:
    Hade det varit inbyggt i oss så hade ju alla agerat likadant och så är inte fallet. Bara det faktum att olika människor hanterar sånt olika är ju bevis nog för att det går alldeles utmärkt att kontrollera om man vill det.

Man blir inte insugen i en förälskelse per automatik, man blir insugen för att man väljer det. Förälskelser uppstår som sagt inte på två millisekunder, det är en process med många steg och man blir inte förälskad om man inte tillåter sig själv att ta alla dessa steg. Det är som sagt en rad medvetna val inte biologi eller slump. Och nej det gäller inte bara nunnor och munkar utan faktiskt majoriteten av alla människor i en relation. Alla kan tycka någon annan är attraktiv eller bli förtjusta i någon annan när de är i en relation men alla låter inte det gå så långt. 

Så gott som ALLA människor föds med förmåga att kontrollera sina impulser eftersom det är vad som i grunden skiljer oss från djur, har man inte den förmågan så är man ur ett psykologiskt perspektiv ett djur och det är väldigt få människor som är så. Kan man kontrollera sin ilska så kan man förmodligen kontrollera sin kåthet/attraktion med för då har man ju bevisligen förmågan men VÄLJER att bara använda den när man känner för det. Och då är det inte förmågan som saknas utan viljan.
    Och jag har alltid agerat "rätt" i sådana situationer tidigare.När det handlat om tillfällig attraktion. Den här gången känns väldigt annorlunda. Tänk dig att du trott att du varit förälskad och kär tidigare med sedan hittar du någon efter 40 som visar att du aldrig tidigare ilivet hade känt hur det borde kännas på riktigt. 
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Ffo) skrev 2024-06-10 19:52:39 följande:
    Och jag har alltid agerat "rätt" i sådana situationer tidigare.När det handlat om tillfällig attraktion. Den här gången känns väldigt annorlunda. Tänk dig att du trott att du varit förälskad och kär tidigare med sedan hittar du någon efter 40 som visar att du aldrig tidigare ilivet hade känt hur det borde kännas på riktigt. 
    Jag vet hur det är att vara kär så jag tror dig, det jag försöker säga är att det inte är något som händer spontat av sig självt, det är en process som består av många medvetna val.

Är man i en relation och blir galet kär i någon annan så är det inte något som hände av sig självt som att råka halka på en isfläck, det är i så fall något man själv valt genom en hel drös medvetna val.
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Ffo) skrev 2024-06-10 19:37:55 följande:
    Jag håller nog inte riktigt med. Jag ville absolut inte att en förälskelse skulle uppstå, eller ens en attraktion. Jag kände inte ens en attraktion inledningsvis, det har kommit smygande medan vi arbetat ihop. Jag tycker generellt inte om att vara i kärleksrelationer.

På senare tid kan man kanske säga att vi gjort lite tveksamma saker, som att ses utanför arbetet. Men vi har agerat som vänner. 
    Och ändå så gjorde du allt möjligt för att det skulle bli just så?

Om den kom smygande så måste du väl nånstans på vägen känt att den började komma, varför satte du inte stopp för det redan där? Varför satte du inte stopp när du började känna attraktion, varför fortsatte du tills det blev en förälskelse?

Jag tror om du tänker efter så var det nog en hel radda med medvetna val som gjorde att du hamnade där du är idag.

OSB! Jag förstår att jag låter väldigt dömande, så jag hoppas att du förstå mig rätt nu, det är ingen dödssynd att bli förälskad, det jag argumenterar emot är inte att folk blir kära utan påståendet att det skulle vara något som sker av sig själv utan att man själv jobbar för det.
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Ffo) skrev 2024-06-10 19:37:55 följande:

Men du umgicks med honom och det är ju själva handlingen du begick. Det blir en extra svår situation så där på en arbetsplats då det är svårare att inte umgås. Vet dock de som bytt arbetsplats av denna anledning.
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Ffo) skrev 2024-06-10 19:34:27 följande:
    Återigen så känner jag att hans relation är hans ansvar, jag har aldrig träffat hans fru. Barnen är en annan sak, där kan det kännas besvärligare, jag har inte träffat hans barn, men vet mycket om dem och har egna barn.

Jag har ju som sagt ingen relation.

Och jag menar inte att jag friskriver mig helt från ansvar, fast frågan är hur långt jag ska och borde sträcka mitt ansvar för andra människor, jag har även ett ansvar för mitt eget liv och lycka.

Nja, han ansvarar för det han gör mot sin familj, men du ansvarar för dina ergna val och handlingar det gör inte han. Och om du deltar i att bedra i hans familj så är ditt deltagande ditt ansvar för det är ju något du i så fall valt själv inte något han valt åt dig. När två personer hjälps åt att göra något mot en tredje så är ju båda ansvariga för sin del i det.

Ok, fick för mig att du var i en relation, my bad, sorry.

Hur långt ditt ansvar mot andra människor sträcker sig är väl en moralisk fråga och beror på vad för slags värderingar man har. Men vi kan väl säga såhär, är det inte ganska egoistisk att delta i att fucka upp andras familjer för att själv tillfredställa sina egna önskemål?

Om vi tar äta som exemple, det är inget fel i att vara hungrig, det är inget fel i att äta, men man måste väl inte sno andra mat för att bli mätt när man kan bli mätt utan att såra andra människor?

Hur vill du själv bli behandlad av andra?`Egoistiskt, där de bara tänker på vad som är bäst för dem själva och skiter i dig eller med respekt och medmänsklighet?
  • Anonym (Puma)

Jag är i en liknande sits men har ingen kontakt alls med objektet för min förälskelse. Vi inledde inget utöver kontakt på MSN o sms. Men jag erkände mina känslor för honom o han för mig. Och ja, jag känner som du. Det var fel av mig och jag hade dåligt samvete gentemot min man när jag hade kontakt med den andra mannen. 

• Anonym (....)
    Anonym (Puma) skrev 2024-06-11 15:54:45 följande:

Jag är i en liknande sits men har ingen kontakt alls med objektet för min förälskelse. Vi inledde inget utöver kontakt på MSN o sms. Men jag erkände mina känslor för honom o han för mig. Och ja, jag känner som du. Det var fel av mig och jag hade dåligt samvete gentemot min man när jag hade kontakt med den andra mannen. 

Fast om du aldrig har träffat honom IRL är det bara en fantasibild du är kär i. D.v.s. LITE kan man ju veta, man kan veta om man har samma intressen, samma intelligens och samma humor t.ex.. Även om det även där är väldigt lätt att börja inbilla sig saker, och skriva in saker mellan raderna som aldrig har sagts. För att man så gärna vill tycka om den här mannen, vill att han ska vara som man vill att han ska vara. 

...men sexuell attraktion kräver andra saker, som utseende, manlig utstrålning... många attraheras av eller repelleras av en mans lukt, och det går aldrig att veta i förväg hur man ska reagera innan man känner den första gången. Sedan kan karl'n ha feminina mannerismer, gå konstigt, klä sig illa, uppträda töntigt eller kantigt eller otrevligt... Och han kan ha ljugit om ALLA faktorer i sitt liv: familj, singelstatus, jobb, utbildning, bakgrund, ALLT...
Svar på tråden Förälskad i annan