Förälskad i annan
Jag lägger den här frågan under otrohet, fast jag själv är starkt emot det.
Jag har en underbar fru, klok rolig vacker. Vi har gemensamma värderingar, grälar nästan aldrig och vi har ett bra sexliv.
Jag har allt jag kan önska och inget att klaga på. Ändå kan jag inte kontrollera mina känslor för en annan person. Jag har känt henne sen länge men på grund av vissa omständigheter så har vi börjat ha mer kontakt nu. Och i varje möte jag har med henne känner jag mig själv bli mer förälskad. Inget fysiskt eller romantiskt har skett, vi har inte den relationen, men jag känner ibland att jag har svårt att sluta tänka på henne.
Vet inte om det skulle kunna bli vi, men bara det faktum att jag känner och tänker såhär gör att jag undrar hur mycket jag egentligen älskar min fru.
Sviker jag min fru genom att känna såhär? Ska jag bara försöka sluta ha kontakt och tvinga mig själv att sluta tänka på den andra?
Har någon varit i liknande situation? Skulle behöva lite guidning...
Jag tycker du kan börja med att sluta blanda ihop känslor med handlingar.
Att känna som du gör är en känsla som du inte kan klandras för, man kan inte själv bestämma vilka känslor man kommer eller inte kommer få. Känslor kommer och går, det kan man inte rå för, det enda man kan göra är att försöka hantera dem på ett moget sätt.
Att envisas med att ha kontakt med den man har känslor för är inte längre en känsla utan handling och det kan du absolut klandras för eftersom det är ett medvetet val som du vet mycket väl vad det kommer leda till och vilka konsekvenser det kommer få inte bara för din fru men även för era eventuella barn.
Så som svar på din fråga, nej du sviker inte din fru genom att bara känna något, om det är ett svek eller ej beror på hur du HANTERAR dina känslor. Om du springer runt och fortsätter ha kontakt med den andra kvinnan fullt medveten vad det kommer leda till och vilka konsekvenser det kommer få är så är det absolut ett svek. Tänk såhär... är du en skithög för att du blir arg över något? Det beror väl på hur du hanterar din ilska, gör du det på ett moget sätt så är du inte en skithög, börjar du gapa och slå folk med klubba så är du garanterat en skithög.
Att tro att få känslor för någon annan bara måste innebära att det är nåt fel på relationen är en MYT. En ganska naiv sådan till och med för det är lite som att tro att så fort man bli tillsammans med någon så slutar man vara människa och känna attraktion för andra eller till och med förälskelser. Och inte nog med det den myten späs på av ditt eget begär för med eller omedvetet försöker en del av din hjärna rättfärdiga det du känner (ett sätt att hantera den skuld det orsakar) OCH hitta alla möjliga kreativa sätt för att övertyga dig själv om varför det är en skitbra idé att fortsätta eller till och med utöka kontakten med den du är förälskad i vilket ofta leder till helt bisarra och irrationella tankemönster.
SÅ NEJ om du inte kände något missnöje över er relation innan du vart förälskad i någon annan så är det nog inte så troligt att det är er relation det är fel på. Det troligaste är att din tankeverksamhet flyttat ner till de nedre regionerna och du försöker rättfärdiga det för dig själv i syfte att dels slippa känna skuld över det OCH driva dig själv till att få till det med den andra kvinnan.
MEN min erfarenhet är att det är snudd på omöjligt att få människor som är förälskade att fatta det eftersom en del av dem vill fortsätta känna så för det är ju bara så skönt och pirrigt. Så om jag vore du skulle jag söka professionell samtalsterapi för jag tror faktiskt ingen här kommer kunna nå fram till dig på riktigt och det enda du kommer suga åt dig är alla inlägg som säger att det inte är nån fara, kör på bara och det kommer du såklart alltid få här på FL.
Den enda som kan avgöra hur mycket din relation är värd är du men personligen skulle jag tycka att min relation och mina kids trygghet skulle vara värt några samtal med en terapeut för att reda ut mina känslor/tankar och få bra verktyg för hur man ska hantera det.