Förälskad i annan
Jag har alltid undrat varför man ger dåliga råd här. Är det ren elakhet?
Då är vi inte överens.
Jag vill vara föraren i mitt eget liv. Du får gärna låta någon köra med dig i ditt liv.
Det allra viktigaste är väl att man berättat för sin nuvarande partner om läget?
Därefter kanske man kan träffa den nya på ett mycket diskret sätt, såvida man varit ärlig om det. Om man bor ihop och partnern har mycket känslor kvar för en, är det schysstaste sättet att antingen bosätta sig hos en vän eller föräldrarna tillfälligt, eller hålla ut med dejting tills man kan flytta ut.
Om förälskelsen inte håller, så var det ju ändå inget att satsa på till att börja med.
För övrigt är det svårt det där att avstå från en besvarad förälskelse. Det är ändå en stor och viktig mänsklig erfarenhet. Så mycket i kulturen handlar om det, både populärkulturen och finkulturen.
Ibland blir det så tokigt och dumt, att man kan ha haft en lång rad obesvarade svärmerier. Till slut väljer man att satsa på en man som man kan få, bilda familj med honom innan man blir för gammal. Och just för att man känner sig trygg med sin familj, så får man bättre självkänsla, blir säkrare och tryggare - och då får även de där attraktiva männen som man lätt börjar svärma för upp ögonen för en. Och plötsligt är man förälskad i en sådan man och han är förälskad i en tillbaka. Det där fantastiska som man inte räknade med att få uppleva i livet.
Samtidigt är det då ens makes förtjänst att man blivit så trygg att man vågar tro att en sådan man kan älska en. Ska man svika honom då, det blir ju s.a.s. ett dubbelt svek när det är han som med sin kärlek till en har möjliggjort det? Livet är inte lätt.
I dagens samhälle är pressen på tvåsamhet så stark att många nog trillar dit på första bästa som visar intresse för en lång relation
Tror att vi måste acceptera att vi inte alltid hittar rätt från början.
Ibland inser vi att vi inte varit tillräckligt kräsna utan nöjt oss med någon som vi tycker om och är enkel att leva med.
Vi träffar någon vi går igång på alla cylindrar och plötsligt ser vi vår egen relation i en annan dager.
Vi är också rätt dåliga på att bryta upp från halvdana förhållanden så ofta blir den där himlastormande förälskelsen katalysatorn som får oss att lämna förhållanden.
Att är olika visar sig i hur vi handskas med dessa frågor. Vissa av oss kastar sig in i förälskelsen medan andra nöjer sig med att tråna efter den, för att senare avsluta sin relation eftersom insikten om dess tillkortakommanden blivit för stark.
Det finns också de som lyckas vända förälskelsen till en nytändning i förhållandet till sin partner.
* "medan andra nöjer sig med att tråna efter den, för att senare avsluta sin relation eftersom insikten om dess tillkortakommanden blivit för stark."
Ovanstående var det som skulle citeras. Blir tokig på att det inte går att ändra i inläggen i efterhand, ens en kvart.
Jag är i en liknande sits men har ingen kontakt alls med objektet för min förälskelse. Vi inledde inget utöver kontakt på MSN o sms. Men jag erkände mina känslor för honom o han för mig. Och ja, jag känner som du. Det var fel av mig och jag hade dåligt samvete gentemot min man när jag hade kontakt med den andra mannen.