Anonym (Em) skrev 2024-04-17 18:11:53 följande:
För mig har det oftast hänt när jag upplever att livet och förhållandet är trist, inrutat och för förutsägbart. Men då tänker jag på det, att det kommer bli så i vilket förhållande som helst i längden. Det är nog viktigt att ha lite spontanitet och överraskningar i förhållandet, annars är det ännu lättare att hamna där.
Visst, det kan bero på att något saknas i förhållandet. Spontanitet och överraskningar är ju två sådana saker man kan anse att man saknar. Men det behöver inte nödvändigtvis vara att något saknas, ibland behöver man bara att något nytt händer i ens liv. Förälskelse kan vara en sån händelse.
Ja, så kan det säkert vara. Men jag hare kommit till en punkt i livet där jag inte känner att en relation måste bli tråkig efter ett tag. Jag tror det är så när man är yngre och man lever mer intensivt i ett småbarnsliv liksom, jag tror faktiskt kärlek kan bli något helt annat när man är lite äldre och såklart fortfarande har barn, men de kanske inte längre tar samma stora plats i vardagslivet, vilket gör att kärleken blir mer en bonus, något fint som man kanske tar vara på mer från början.
Man kanske även har möjligheten att lägga mycket tid även på sig själv och vänner och inte enbart "lever vardag" med varandra, men även gör spännande saker ihop, och inte begränsar och äger varandra.
Jag tror det hade kunnat vara så med den personen jag gillar tex, men säkerligen finns det andra jag hade kunnat hitta det med också.
Jag kommer nog inte bryta kontakten med honom om han inte önskar det, jag tror på att man kan vara vuxen i situationen och inte låta sig dras med också.