• Anonym (Jag)

Han vill att sonen ska flytta in

Min numera sambo flyttade in i höstas och bor nu med mig och mina barn. Barnen har egna rum och jag har ett kontor då jag jobbar hemifrån.
    Nu från ingenstans har han fått för sig att hans son som bor hos mamman i en annan stad ska flytta in, för han har kommit in på en skola här. Jag upplever det inte som en fråga, utan mer ett konstaterande att "han flyttar in", att han har lika stor rätt att bo här som mina barn. Jag hade aldrig ens övervägt att flytta ihop om jag vetat att jag skulle få den 20-åriga sonen på köpet. Grabben har autism och är inte redo att bo ensam, men varför blev det plötsligt mitt ansvar? Han kan bo på skolan, vi kan söka stödboende eller något, varför är det så självklart att han ska flytta in? Jag påpekade att vi inte ens har plats... då sa han att vi har mitt kontor och att sonens behov trumfar mitt att ha ett eget rum för dator etc? Han har bott här några månader och anser sig ha rätten att bestämma något sånt?

Snälla någon, ge mig råd! Jag älskar honom, men jag känner mig helt överkörd.

• Svar på tråden Han vill att sonen ska flytta in
  • Anonym (XXX)

Din sambo får skaffa en lägenhet till sig och sonen och flytta ut. Tur i oturen i alla fall att du hade lägenheten först och han flyttade in hos dig, för då gäller inte sambolagen. D.v.s. det finns ingen risk att han ska få lägenheten om han går till domstol.

Det är sådant här som gör att jag aldrig tänker bo ihop med någon någonsin igen. Jag vill ha min lya ifred, jag vill aldrig mer (ja det hände sådant här tråkigt med min exmake också) vara med om att någon annan tycker sig ha rätt att bjuda hit någon - för en kväll, en vecka eller på obestämd tid. Vi kan vara särbo, och när jag inte vill längre går jag hem till mig och låser dörren om mig.

Dimisi skrev 2024-04-07 21:35:40 följande:

TS, jag tror situationen kan förklaras av att sonen har autism. Jag har också en son med autism som börjar bli vuxen. Han skulle också kunna planera något sådant och ta för givet att det ska bli som han har tänkt, utan att betänka hur det drabbar andra. Det är det som är autism.

Som förälder är det lätt att bli lite medberoende. Hindrar man en autistisk persons planer blir hen upprörd. 

Sonen har rätt till boendestöd. Det är rätt läge nu att stötta honom i att lära sig bo själv. Med stöd från kommunen och er kommer han att klara det. Du kan stötta din sambo i att tryggt vägleda sonen till detta. Det kommer bli tufft för både far och son.

Håller med här. Dessutom kan det vara så att pappan också har autism, eftersom det är ärftlig.
  • Jemp
    Anonym (Parasiter avhyses) skrev 2024-04-07 23:05:40 följande:
    Det är givetvis PAPPAN som parasiterar! Har han ett omvårdnadsbehov? Nej! Han har däremot ett eget ansvar för sonens behov. 
    Hur menar du att pappan parasiterar i sitt hem?
  • Anonym (XXX)
    Hermis123 skrev 2024-04-07 21:59:48 följande:
    Det är så folk resonerar nu för tiden, låt staten eller kommunen ta hand om problemet!
    Fast det kan vara bättre för de unga vuxna också, att de kommer ifrån föräldrarnas kontroll och får umgås med andra unga människor, med stöd av personal som förhoppningsvis är trygga och socialt kompetenta.
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (Fia) skrev 2024-04-07 22:48:40 följande:

Anonym (Nej nej nej) skrev 2024-04-07 21:44:47 följande:
    Fast här pratar vi enligt TS inte om en kort tid, utan pappan har seriöst tänkt att sonen ska flytta in på riktigt i flera år. Hos en kvinna som han delat bostad med I ETT HALVÅR.
    Visst är det så, men har man ett barn med npf kan ju behoven vara större och det borde de varit medvetna om innan den här situationen uppstod. Jag menar inre att mannen gör rätt. Men jag tycker inte ts hanterar det bra heller då hon uppenbarligen betraktar hemmet som hennes och inte deras. 
    Det spelar ingen roll att killen har autism. Han är 20, myndig och bor inte med pappan. Hade det varit aktuellt att han skulle flytta in med pappan igen, borde ju pappan varit tydlig med det innan ihopflytt med TS och dessutom inte flyttat någonstans där sonen inte ryms. 

Och självklart måste man diskutera stora grejer med varandra, oavsett om hemmet är bådas? Jag och min man äger vårt hem 50/50. Ingen av oss bodde här innan, vi har lagt in lika mycket pengar i det. Oavsett det, skulle jag såklart inte kunna bestämma att jag vill ha en stor hund och låta den hunden bo med mig, utan att även diskutera det med min man. Det fungerar ju såklart inte. Det är helt irrelevant om jag äger huset eller inte, det handlar om en stor förändring som påverkar alla som bor i bostaden, då måste man kunna diskutera det och vara överens innan. TS är inte ett dugg orimlig här, hon blir ju överkörd och hon bör inte acceptera att sonen flyttar in.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (XXX) skrev 2024-04-08 09:12:01 följande:
    Fast det kan vara bättre för de unga vuxna också, att de kommer ifrån föräldrarnas kontroll och får umgås med andra unga människor, med stöd av personal som förhoppningsvis är trygga och socialt kompetenta.
    Som sagt, informera oss om vad det är för typ av boende? Det är så intressant hur människor tror att samhället tillhandahåller insatser som inte finns...
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Undrar) skrev 2024-04-08 09:27:11 följande:
    Som sagt, informera oss om vad det är för typ av boende? Det är så intressant hur människor tror att samhället tillhandahåller insatser som inte finns...
    Jag hittade det här, t.ex.:

nytida.se/verksamheter/vanadis/

Vanadis LSS-gruppbostad vänder sig till dig som är vuxen och har diagnos inom autismspektrum eller Aspergers syndrom samt eventuella tilläggsdiagnoser. Du är redo för eget boende men behöver fortfarande stöd och träning innan du kan klara dig helt själv.

Boendet på Vanadis ska bidra till att du blir så självständig som möjligt. Samtidigt som du är omgiven av det stöd du behöver. Stödet kan bestå av att du får träna på att sköta ditt hem, till exempel tvätta och laga mat. En annan viktig del är att du får träna din sociala förmåga för att i framtiden kunna klara dig i samhället, skaffa vänner, planera fritiden och annat som hör till livet. När, hur mycket och på vilket sätt vi stöttar dig, hänger samman med dina unika förutsättningar.

• Anonym (Undrar)

För 15 år sedan hade det kanske kunnat vara aktuellt för sonen här. Men kolla rättspraxis så ser du hur svårt det har blivit att få ett LSS-boende. Det kräver omfattande svårigheter i form av daglig omvårdnad, ofta även nattetid. 

• EpicF
    Anonym (Hur gick diskussionen innan?) skrev 2024-04-07 17:37:21 följande:

När sonen och föräldrarna sökte till denna skola vilken var du tanken om boende?
    Var sonen införstådd att han kunde bo på skolan? finns det garanterat boende där?
    Att få stödboende på annat sätt kan ta ett tag och inget man oftast får omedelbart speciellt om sonen är skriven i en annan kommun än där skolan och ni bor. Så om det skulle gälla tillfälligt är det ju en sak.
    Men dom måste ju ha diskuterat boenden när han sökte skolan.
    Vad vill sonen själv?

Var står det att föräldrarna var med och sökte skola? 
  • EpicF
    Anonym (Jag) skrev 2024-04-07 18:23:53 följande:

Boendet valdes efter de krav jag hade, däri låg behovet av en bra arbetsyta. Jag har haft i sovrum tidigare och det fungerade inte alls för mig. Varför ska hans åsikter trumfa mina behov? Han flyttade in här, det är inget vi skaffade gemensamt. Vi kan hitta annat boende åt sonen, han kommer inte hamna på gatan. Dock var det väldigt ansvarslöst att söka utan att öht kontrollera boendemöjligheterna innan.

Han tog väl för givet att han kunde bo en period till sin pappa. Vilket inte alls är ovanligt att ta i den åldern, även utan diagnos. 
  • EpicF
    Anonym (Jag) skrev 2024-04-07 18:43:36 följande:
    Om jag tvingas ge upp mitt kontor så ja, då kör han över mig. Vad har hyran med saken att göra? Har han mer rätt att bestämma för det?
    Mer rätt har väl inte men har har också rättigheter att bestämma i sitt egna boende. 
Svar på tråden Han vill att sonen ska flytta in