• Anonym (Jag)

Han vill att sonen ska flytta in

Min numera sambo flyttade in i höstas och bor nu med mig och mina barn. Barnen har egna rum och jag har ett kontor då jag jobbar hemifrån.
    Nu från ingenstans har han fått för sig att hans son som bor hos mamman i en annan stad ska flytta in, för han har kommit in på en skola här. Jag upplever det inte som en fråga, utan mer ett konstaterande att "han flyttar in", att han har lika stor rätt att bo här som mina barn. Jag hade aldrig ens övervägt att flytta ihop om jag vetat att jag skulle få den 20-åriga sonen på köpet. Grabben har autism och är inte redo att bo ensam, men varför blev det plötsligt mitt ansvar? Han kan bo på skolan, vi kan söka stödboende eller något, varför är det så självklart att han ska flytta in? Jag påpekade att vi inte ens har plats... då sa han att vi har mitt kontor och att sonens behov trumfar mitt att ha ett eget rum för dator etc? Han har bott här några månader och anser sig ha rätten att bestämma något sånt?

Snälla någon, ge mig råd! Jag älskar honom, men jag känner mig helt överkörd.

• Svar på tråden Han vill att sonen ska flytta in
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Mx) skrev 2024-04-07 20:04:43 följande:
    Det som är häpnadsväckande är att TS verkar utgå från att även hennes sambo skulle prioritera hennes kontor före sin son.
    Han behöver inte prioritera det, bara respektera. Det finns inget ledigt rum åt honom och så är det bara. Som
    sagt, hade det varit tidsbegränsat hade han kunnat sova i vardagsrummet, men ett eget rum kan han inte få.
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Vi får väl se hur TS och sambon gör. Om de kommer fram till en lösning som båda kan acceptera, om de blir särbo igen, eller om de gör slut.

Att sitta här och tycka löser inte deras situation. TS ville säkert ha andras synpunkter, annars hade hon inte startat tråden, men det har hon ju fått med råge.

• Anonym (Jag)
    Anonym (I) skrev 2024-04-07 20:13:56 följande:
    Gäller detta även dina egna barn i framtiden?
    Mina barn bor redan här, men om de som vuxna behöver flytta hem igen så beror det helt på omständigheterna vad som kan erbjudas. Finns det inget eget rum att tillgå så blir det vardagsrummet.
  • Anonym (Jag)

Och det är betydligt mer än ett skrivbord därinne. Jag behöver den ytan för att kunna jobba.

• Hermis123
    Anonym (Jag) skrev 2024-04-07 20:16:05 följande:
    Mina barn bor redan här, men om de som vuxna behöver flytta hem igen så beror det helt på omständigheterna vad som kan erbjudas. Finns det inget eget rum att tillgå så blir det vardagsrummet.
    Vad säger din sambo om det hela ?
    Anonym (Jag) skrev 2024-04-07 20:14:30 följande:
    Han behöver inte prioritera det, bara respektera. Det finns inget ledigt rum åt honom och så är det bara. Som
    sagt, hade det varit tidsbegränsat hade han kunnat sova i vardagsrummet, men ett eget rum kan han inte få.
    Har du sagt detta till din sambo? 
  • Anonym (Mx)

Om en man hade nekat sin kvinnliga sambo att hennes barn med speciella behov skulle få flytta in ett tag, för att han skulle bli av med sitt rum med hans kontor, så skulle den här diskussionen se annorlunda ut.

TS om du har en man som väljer bort sitt barn för din skull, så är det tyvärr ingen riktig man du har träffat. Jag hade flyttat på momangen om jag varit honom och mött på detta motstånd i att han vill hjälpa sin son.

• Anonym (Varför?)
    Anonym (Vad säger du Kaffedraken?) skrev 2024-04-07 20:03:14 följande:

Men Herregud, människa. 

Oansvarig är man väl om man skiter i sin partners barn och tycker att ett skrivbord till en själv är viktigare än ett barn till personen som man säger sig älska.

Kan man ö.ht bli mer egoist???

Nej. Pappan är oansvarig. Eller kom det som en blixt från klar himmel att fan sonen är i den åldern att det är dags att söka skola? en engagerad och ansvarig hade varit med i ansökningsprocessen om sonen är autism och behöver stöd. det är fakta.

att pappan låtsas som att det regnar och sen kräver att ts ska lösa det? Fruktansvärt egoistisk pappa. Så nej. Kontoret är ts och ska fortsätta vara ts.
    Anonym (Mx) skrev 2024-04-07 20:20:11 följande:

Om en man hade nekat sin kvinnliga sambo att hennes barn med speciella behov skulle få flytta in ett tag, för att han skulle bli av med sitt rum med hans kontor, så skulle den här diskussionen se annorlunda ut.

TS om du har en man som väljer bort sitt barn för din skull, så är det tyvärr ingen riktig man du har träffat. Jag hade flyttat på momangen om jag varit honom och mött på detta motstånd i att han vill hjälpa sin son.

Varför tror du att diskussionen hade sett annorlunda ut? Behöver inte män jobba?

Du vet att många jobbar hemifrån va? Helt eller delvis. Sitter i möten hemifrån osv, då de måste få sitta ifred.

TS har behov av arbetsrummet och det finns plats för sonen i vardagsrummet. Inte permanent, men temporärt.

Det är inte ett hobbyrum TS har.
  • Hermis123
    Anonym (Mx) skrev 2024-04-07 20:20:11 följande:

Ellerhur! Hade en man skitit i sina barn för min skull, hade tyckt att han är omanlig och Toffla. En sån som bara ser sina sexuella behov utan självkontroll.  Dessa män är bottenskrapets bottenskrap!  Därför får dom också likvärdiga kvinnor! 
    Det finns inget finare än en man Som står upp för sina barn och Sin familj! Då är jag trygg med att han står upp för mig och mina barn när det väl behövs! 
    Har inga barn och är ganska ung, men så tänker jag inför framtiden! Man vet vilka man ska undvika.  
Svar på tråden Han vill att sonen ska flytta in