• Anonym (Jag)

Han vill att sonen ska flytta in

Min numera sambo flyttade in i höstas och bor nu med mig och mina barn. Barnen har egna rum och jag har ett kontor då jag jobbar hemifrån.
    Nu från ingenstans har han fått för sig att hans son som bor hos mamman i en annan stad ska flytta in, för han har kommit in på en skola här. Jag upplever det inte som en fråga, utan mer ett konstaterande att "han flyttar in", att han har lika stor rätt att bo här som mina barn. Jag hade aldrig ens övervägt att flytta ihop om jag vetat att jag skulle få den 20-åriga sonen på köpet. Grabben har autism och är inte redo att bo ensam, men varför blev det plötsligt mitt ansvar? Han kan bo på skolan, vi kan söka stödboende eller något, varför är det så självklart att han ska flytta in? Jag påpekade att vi inte ens har plats... då sa han att vi har mitt kontor och att sonens behov trumfar mitt att ha ett eget rum för dator etc? Han har bott här några månader och anser sig ha rätten att bestämma något sånt?

Snälla någon, ge mig råd! Jag älskar honom, men jag känner mig helt överkörd.

• Svar på tråden Han vill att sonen ska flytta in
  • Anonym (A)

Mycket man ska tänka på innan man ger sig in i en relation.
    Hur ser den andres kontakt med sina barn ut, är en fråga.

Är nog bara att gilla läget. Han kommer knappast bo hos er för gott, men under en överskådlig framtid.

• Anonym (jury)
    Anonym (Jag) skrev 2024-04-07 20:43:15 följande:
    Utan min inkomst skulle vi tvingas flytta. Jag tjänar många gånger mer än han.
    Hmm, ni borde nog ha förblivit särbos för allas bästa. Verkar vara en oansvarig opportunist du har fått tag på. Kommer nog att yttra sig på andra områden också.
  • Anonym (Nej nej nej)

Men herreguuuuuuud. Alla som tycker det är helt OK att en TJUGOÅRING flyttar in på obestämd tid, med en familj som pappan bott med i ett halvår, hade ni tyckt det var lika OK om han tog dit sin pappa? "För han börjar bli gammal och behöver stöd". Varför inte mamman, en jobbarkompis och exet också?!!

Har man yngre barn får man som bonusfamilj räkna med att barn kan dyka upp och flytta runt. Men inte en TJUGOÅRING, annat än någon natt på gästsäng då och då. Ja, pappan kommer alltid att vara pappa, men han kan inte kräva någon av en person han har bott med i ett HALVÅR. Vill han bo med sonen står det honom helt fritt att flytta ut. Jeeeeeesuuuus!!

• Anonym (G)
    Anonym (Jag) skrev 2024-04-07 20:43:15 följande:
    Utan min inkomst skulle vi tvingas flytta. Jag tjänar många gånger mer än han.
    Men hur tänker han rent praktiskt? Att du ska inte kunna jobba och tjäna pengar men du ska ändå betala det mesta? 
  • Anonym (G)
    Anonym (Mx) skrev 2024-04-07 20:50:45 följande:
    Jag respekterar det, men om ni inte hittar en annan lösning, så skulle jag som pappa till denna son flyttat till något eget. 
    Givetvis. TS snubbe har rätt att flytta ut på en gång. Han har ingen rätt att ta TS arbetsplats. 
  • Meddelande borttaget
  • Hermis123
    Anonym (G) skrev 2024-04-07 21:13:17 följande:
    Han skiter i sitt barn och dumpar ansvaret på sin nya. 
    Man förstår att du är ganska ung. Du borde inte ens vara uppe så sent. 
    Jag är ung, men vuxen och tur nog så har jag möjligheter att välja en man av kvalitet, så slipper jag blir som visa vuxna kvinnor här, bittra. 
    Sen Har han inte alls dumpat ansvaret på sin ny, han bor i huset och betalar för sig, hans nya kommer inte att behöva hand om sonen, utan bara göra lite plats!
  • Anonym (G)
    Anonym (Jag) skrev 2024-04-07 18:41:07 följande:
    Han har ändå inte råd. Han står inte i någon kö, så han skulle behöva köpa. Staden han bodde i innan är mycket billigare än den här, men då måste han flytta tillbaka och det löser inte situationen.
    Hur skulle han ha löst sonens boende om du inte bodde där du bodde? 
  • Anonym (Mx)
    Hermis123 skrev 2024-04-07 21:21:53 följande:
    Jag är ung, men vuxen och tur nog så har jag möjligheter att välja en man av kvalitet, så slipper jag blir som visa vuxna kvinnor här, bittra. 
    Sen Har han inte alls dumpat ansvaret på sin ny, han bor i huset och betalar för sig, hans nya kommer inte att behöva hand om sonen, utan bara göra lite plats!
    Du har helt rätt, ung eller inte. Bra att du siktar på en man som står upp och tar ansvar för sina barn, oavsett vad en annan kvinna tycker.

Det kommer gå bra för dig!
  • Anonym (Fia)
    Anonym (Nej nej nej) skrev 2024-04-07 21:02:40 följande:

Men herreguuuuuuud. Alla som tycker det är helt OK att en TJUGOÅRING flyttar in på obestämd tid, med en familj som pappan bott med i ett halvår, hade ni tyckt det var lika OK om han tog dit sin pappa? "För han börjar bli gammal och behöver stöd". Varför inte mamman, en jobbarkompis och exet också?!!

Har man yngre barn får man som bonusfamilj räkna med att barn kan dyka upp och flytta runt. Men inte en TJUGOÅRING, annat än någon natt på gästsäng då och då. Ja, pappan kommer alltid att vara pappa, men han kan inte kräva någon av en person han har bott med i ett HALVÅR. Vill han bo med sonen står det honom helt fritt att flytta ut. Jeeeeeesuuuus!!

Stor skillnad på ett 20-årigt barn och en annan släkting eller vän. I unga 20-årsåldern är det ju många som fortfarande pluggar och kommer hem på lov och somrar. Det kan hända saker, en relation spricker eller ett hyreskontrakt sägs upp som gör att barnet behöver någonstans att bo en kort tid. Vi kommer ha plats för mina och sambons barn långt förbi 20 år.
Svar på tråden Han vill att sonen ska flytta in