• Anonym (Jag)

Han vill att sonen ska flytta in

Min numera sambo flyttade in i höstas och bor nu med mig och mina barn. Barnen har egna rum och jag har ett kontor då jag jobbar hemifrån.
    Nu från ingenstans har han fått för sig att hans son som bor hos mamman i en annan stad ska flytta in, för han har kommit in på en skola här. Jag upplever det inte som en fråga, utan mer ett konstaterande att "han flyttar in", att han har lika stor rätt att bo här som mina barn. Jag hade aldrig ens övervägt att flytta ihop om jag vetat att jag skulle få den 20-åriga sonen på köpet. Grabben har autism och är inte redo att bo ensam, men varför blev det plötsligt mitt ansvar? Han kan bo på skolan, vi kan söka stödboende eller något, varför är det så självklart att han ska flytta in? Jag påpekade att vi inte ens har plats... då sa han att vi har mitt kontor och att sonens behov trumfar mitt att ha ett eget rum för dator etc? Han har bott här några månader och anser sig ha rätten att bestämma något sånt?

Snälla någon, ge mig råd! Jag älskar honom, men jag känner mig helt överkörd.

• Svar på tråden Han vill att sonen ska flytta in
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Au) skrev 2024-04-07 17:20:46 följande:

Hade nog själv blivit lite besviken om mitt autistiska barn blev nekad att bo hos mig för att min sambo inte ville det. Barnen ingår ju i köpet och vill man inte så är det bättre att vara särbos . 

Jag nekar inte på grund av hans diagnos, att jag nämnde den var bara för att förklara varför han inte kan bo ensam än.
  • Anonym (Jag)
    Jemp skrev 2024-04-07 17:27:26 följande:

Jag kan förstå er båda.
    Han hade definitivt kunnat lägga fram det snyggare och det är såklart något som måste diskuteras.
    För de flesta föräldrar är det nog dock självklart att barnet får flytta hem i ett sånt läge. 

Jag reflekterar över att du verkar tycka han har mindre att bestämma över för att han flyttat in till dig nyligen, stämmer det? Svårt att leva ihop om man inte bor på samma villkor i sitt hem tänker jag. 

Han är med och bestämmer saker i vardagen, men att ta mitt kontor ifrån mig går jag inte med på. Det är inte ett krav han kan ställa.

Jag visste inte ens att sonen sökt skola här, men nu när han gjort det så blir vi tvugna att hjälpa honom hitta boende, men jag vill inte ha honom boendes här.
  • Anonym (Jag)

Sonen behöver stöd idag, men jag är säker på att han kommer klara sig mer eller mindre själv om några år.

• Anonym (Jag)
    Jemp skrev 2024-04-07 17:36:53 följande:
    Då låter det ju ännu rimligare att han flyttar in. Men är du tydlig med att du vägrar blir det ju upp till din sambo att prioritera och välja om han hellre flyttar ut. 
    Vadå ännu rimligare att han flyttar in?
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Hur gick diskussionen innan?) skrev 2024-04-07 17:37:21 följande:

När sonen och föräldrarna sökte till denna skola vilken var du tanken om boende?
    Var sonen införstådd att han kunde bo på skolan? finns det garanterat boende där?
    Att få stödboende på annat sätt kan ta ett tag och inget man oftast får omedelbart speciellt om sonen är skriven i en annan kommun än där skolan och ni bor. Så om det skulle gälla tillfälligt är det ju en sak.
    Men dom måste ju ha diskuterat boenden när han sökte skolan.
    Vad vill sonen själv?

Han är vuxen och sökte själv. Huruvida mamman visste vet jag inte, men vi var inte informerade innan han kommit in. Han verkar ha tagit för givet att han kan bo här och tydligen är det självklart för pappan också...
  • Anonym (Jag)
    Jemp skrev 2024-04-07 17:40:16 följande:
    Som förälder hade mitt barn självklart varit välkommen att bo hos mig om hen inte var redo att flytta hemifrån. Det hade varit prio. 
    Hade du kört över din partner? Tvingat hen att ge upp sitt kontor?
  • Anonym (Jag)

Boendet valdes efter de krav jag hade, däri låg behovet av en bra arbetsyta. Jag har haft i sovrum tidigare och det fungerade inte alls för mig. Varför ska hans åsikter trumfa mina behov? Han flyttade in här, det är inget vi skaffade gemensamt. Vi kan hitta annat boende åt sonen, han kommer inte hamna på gatan. Dock var det väldigt ansvarslöst att söka utan att öht kontrollera boendemöjligheterna innan.

• Anonym (Jag)

Pappan har inte råd till en extra lägenhet. Det är stödboende eller att bo på skolan som är alternativen jag kan se.

• Anonym (Jag)

Jag är inte egoistisk som behöver mitt kontor. Hade det rört sig om en kortare tid kanske vi kunnat lösa det med extrasäng i vardagsrummet, men det här kan bli tal om år och props om att han måste ha eget rum. Jag levde många år i ett förhållande där mina åsikter inte betydde något alls och jag vägrar låta mig bli överkörd igen. Sonen har agerat ansvarslöst och vi får lösa det på nåt sätt, men det är inte samma sak som att jag ska offra det jag behöver.

Svar på tråden Han vill att sonen ska flytta in