• Anonym (Jag)

Han vill att sonen ska flytta in

Min numera sambo flyttade in i höstas och bor nu med mig och mina barn. Barnen har egna rum och jag har ett kontor då jag jobbar hemifrån.
    Nu från ingenstans har han fått för sig att hans son som bor hos mamman i en annan stad ska flytta in, för han har kommit in på en skola här. Jag upplever det inte som en fråga, utan mer ett konstaterande att "han flyttar in", att han har lika stor rätt att bo här som mina barn. Jag hade aldrig ens övervägt att flytta ihop om jag vetat att jag skulle få den 20-åriga sonen på köpet. Grabben har autism och är inte redo att bo ensam, men varför blev det plötsligt mitt ansvar? Han kan bo på skolan, vi kan söka stödboende eller något, varför är det så självklart att han ska flytta in? Jag påpekade att vi inte ens har plats... då sa han att vi har mitt kontor och att sonens behov trumfar mitt att ha ett eget rum för dator etc? Han har bott här några månader och anser sig ha rätten att bestämma något sånt?

Snälla någon, ge mig råd! Jag älskar honom, men jag känner mig helt överkörd.

• Svar på tråden Han vill att sonen ska flytta in
  • Hermis123
    Anonym (Undrar) skrev 2024-04-07 21:52:38 följande:

Vad är det för stödboende folk pratar om? 

Det är så folk resonerar nu för tiden, låt staten eller kommunen ta hand om problemet!
  • Anonym (Vad säger du Kaffedraken?)
    Hermis123 skrev 2024-04-07 21:21:53 följande:
    Jag är ung, men vuxen och tur nog så har jag möjligheter att välja en man av kvalitet, så slipper jag blir som visa vuxna kvinnor här, bittra. 
    Sen Har han inte alls dumpat ansvaret på sin ny, han bor i huset och betalar för sig, hans nya kommer inte att behöva hand om sonen, utan bara göra lite plats!
    Bra skrivit. 
    Man kan ju verkligen förstå att män (oavsett ålder) söker efter yngre kvinnor Utan Barn när man läser vad andra kvinnor svarar här.
  • Anonym (Parasiter avhyses)

Pappan skulle givetvis tagit upp frågan innan han flyttade ihop med kvinnan. Han kan inte trycka in sin vuxna son i lägenheten utan att de är överens. Som förälder vet man att barnen kanske vill studera en dag och det här borde han varit förberedd på. Han har dessutom inte ekonomi till att ordna ett eget boende för sig och sonen utan parasiterar på kvinnans boende och hennes inkomster. Det bästa för alla är nog att de blir särbos så får pappan lösa sitt och sonens boende efter egen plånbok.

• Hermis123
    Colourfulrainbow skrev 2024-04-07 22:41:42 följande:

Ingen hade sagt åt en man att ge upp sitt kontor. 

Självklart Hade många gjort det, för att hjälpa sitt barn på fötter! 
  • Anonym (Fia)
    Anonym (Alexandra) skrev 2024-04-07 21:40:09 följande:
    Absolut, men nu verkar det ju inte handla om "en kort tid". Då hade det ju fungerat att killen sov på soffan. Nu ska han ju ha eget rum och mer eller mindre flytta in permanent i minst ett par år. Det är inte rimligt eller ens möjligt i dagsläget. 

Anonym (Nej nej nej) skrev 2024-04-07 21:44:47 följande:
    Fast här pratar vi enligt TS inte om en kort tid, utan pappan har seriöst tänkt att sonen ska flytta in på riktigt i flera år. Hos en kvinna som han delat bostad med I ETT HALVÅR.
    Visst är det så, men har man ett barn med npf kan ju behoven vara större och det borde de varit medvetna om innan den här situationen uppstod. Jag menar inre att mannen gör rätt. Men jag tycker inte ts hanterar det bra heller då hon uppenbarligen betraktar hemmet som hennes och inte deras. 
  • Anonym (Vad säger du Kaffedraken?)
    Anonym (Parasiter avhyses) skrev 2024-04-07 22:20:07 följande:

Pappan skulle givetvis tagit upp frågan innan han flyttade ihop med kvinnan. Han kan inte trycka in sin vuxna son i lägenheten utan att de är överens. Som förälder vet man att barnen kanske vill studera en dag och det här borde han varit förberedd på. Han har dessutom inte ekonomi till att ordna ett eget boende för sig och sonen utan parasiterar på kvinnans boende och hennes inkomster. Det bästa för alla är nog att de blir särbos så får pappan lösa sitt och sonens boende efter egen plånbok.

Så den dagen du själv har ett omvårdsbehov då är du en parasit som skall avhysas?
  • Anonym (Parasiter avhyses)
    Anonym (Vad säger du Kaffedraken?) skrev 2024-04-07 22:52:19 följande:
    Så den dagen du själv har ett omvårdsbehov då är du en parasit som skall avhysas?
    Det är givetvis PAPPAN som parasiterar! Har han ett omvårdnadsbehov? Nej! Han har däremot ett eget ansvar för sonens behov. 
  • Anonym (Stark)

Pappan och sonen kan skaffa egen lägenhet om han vill. Stå på dig. 

Antar att pappan inte betalar halva lägenheten om du har dina barn boende där ändå. 

• Anonym (K)

Jag hade aldrig gått med på det. Det skulle han varit tydlig med från start. Det är en stor sak att flytta ihop och det tycks vara så att er överenskommelse var att han flyttade in i DITT och DINA barns boende. Då kan man absolut inte komma några mpnader senare och säga att vet du förresten, tänkte kicka ut dig ur ditt arbetsrum och så får min vuxna son det rummet. Det hade varit absolut NO GO för mig. ni får väl bli särbos ett tag så får han ansvara för att fixa ett boende till honom och sonen om han känner att det är viktigt att sonen fortsatt bor med en förälder. Gissar att det där inte kommer gå bra för er eller för dina barn annars.
    Jag har egen erfarenhet av att flytta ihop barn så jag pratar inte helt i nattmössan. Inte en enkel sak ens om man är rak och tydlig från start och ordnar  ny gemensam bostad från start.

Svar på tråden Han vill att sonen ska flytta in