• Anonym (Jag)

Han vill att sonen ska flytta in

Min numera sambo flyttade in i höstas och bor nu med mig och mina barn. Barnen har egna rum och jag har ett kontor då jag jobbar hemifrån.
    Nu från ingenstans har han fått för sig att hans son som bor hos mamman i en annan stad ska flytta in, för han har kommit in på en skola här. Jag upplever det inte som en fråga, utan mer ett konstaterande att "han flyttar in", att han har lika stor rätt att bo här som mina barn. Jag hade aldrig ens övervägt att flytta ihop om jag vetat att jag skulle få den 20-åriga sonen på köpet. Grabben har autism och är inte redo att bo ensam, men varför blev det plötsligt mitt ansvar? Han kan bo på skolan, vi kan söka stödboende eller något, varför är det så självklart att han ska flytta in? Jag påpekade att vi inte ens har plats... då sa han att vi har mitt kontor och att sonens behov trumfar mitt att ha ett eget rum för dator etc? Han har bott här några månader och anser sig ha rätten att bestämma något sånt?

Snälla någon, ge mig råd! Jag älskar honom, men jag känner mig helt överkörd.

• Svar på tråden Han vill att sonen ska flytta in
  • Anonym (Jag)
    Jemp skrev 2024-04-09 12:27:17 följande:
    Ok. Då antar jag att det gäller ?annan vuxenutbildning?.

För universiteten har inte sista ansökningsdag ens varit så pappan kanske bör diskutera alternativ med barnet i så fall. Men då kan han ju omöjligt fått antagningsbesked redan. 
    Du det vet jag faktiskt inte, jag vet bara att han sökte i vintras och var och är väldigt hemlighetsfull med vad. Det är något med estetisk inriktning, han har pratat länge om att han vill bli skådespelare.
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (F) skrev 2024-04-09 11:43:40 följande:
    Vad jobbar du med...? Varför inte på din arbetsplats? Vad behöver du så mycket utrymme till som ett helt rum?
    Varför skulle det vara så absurt att behöva ett kontor för att kunna jobba? Alla kan inte bara ha en laptop på köksbordet, utan behöver mer utrymme än så. Kan ju också vara rimligt att kunna ha ett rum att kunna stänga in sig i, för att kunna vara ifred bl.a. för möten. 

TS kan ju också vara egen företagare, så kontoret i lägenheten är den enda arbetsplats hon har.
  • Anonym (F)
    Anonym (Jag) skrev 2024-04-09 12:08:25 följande:
    Vad menar du med "på din arbetsplats"? Det rummet ÄR min arbetsplats. Vad jag jobbar med är helt irrelevant.
    Det är högst relevant eftersom man undrar om du verkligen behöver rummet eller inte. Är du egenföretagare eller jobbar du på distans eller vad? Och varför så känsligt att besvara frågan?
  • Anonym (F)
    Anonym (Alexandra) skrev 2024-04-09 12:42:09 följande:
    Varför skulle det vara så absurt att behöva ett kontor för att kunna jobba? Alla kan inte bara ha en laptop på köksbordet, utan behöver mer utrymme än så. Kan ju också vara rimligt att kunna ha ett rum att kunna stänga in sig i, för att kunna vara ifred bl.a. för möten. 

TS kan ju också vara egen företagare, så kontoret i lägenheten är den enda arbetsplats hon har.
    Kan hit och kan dit, man kan också svara på frågan så att de i tråden vet hur situationen ser ut.
  • Anonym (M)
    Anonym (XXX) skrev 2024-04-09 11:38:12 följande:
    Jo, det är vanligt. Och då hoppas den beräknande sambon även på, att partnern inte ska känna till sambolagen. D.v.s. att när ett par flyttar vidare till en ny bostad "för gemensamt bruk" så får båda lika rätt till den, oavsett vems pengar som betalade kontantinsatsen, eller vems köpoäng hos en hyresvärd det var som gav hyreslägenheten. Är det en ägd bostad så ska värdet av den delas vid separation.

Det är OBEGRIPLIGT att vi har en sådan lag, att man kan bli av med sin bostad och halva sin förmögenhet (de flesta amorterar ju bolånet i stället för att spara pengar), utan att ha skrivit på något avtal (som man ju gör när man gifter sig). Men nu ÄR lagen så, och då måste man undvika denna situation, om man är den som har pengar eller bostad från början.
    Det är väl att det har varit de som farit illa utan den lagen. Tex ena har stått för maten i alla år den andre har amorterat för boendet och kanske köpt kapitalvaror för gemensamt bruk. När de sen separerar så är maten uppäten men grejerna är kvar och den som lagt sina pengar i mat har ingenting kvar. Med sambolagen så blir det inte så. 
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (F) skrev 2024-04-09 13:19:41 följande:
    Kan hit och kan dit, man kan också svara på frågan så att de i tråden vet hur situationen ser ut.
    Anonym (F) skrev 2024-04-09 13:18:49 följande:
    Det är högst relevant eftersom man undrar om du verkligen behöver rummet eller inte. Är du egenföretagare eller jobbar du på distans eller vad? Och varför så känsligt att besvara frågan?

Nja, det är ju mest bara rätt barnsligt att hålla på sådär och försöka tvinga TS att beskriva sitt jobb i detalj för att kreti och pleti ska kunna döma huruvida TS faktiskt behöver sitt arbetsrum eller inte.

TS har sagt att hon behöver rummet, då är det så. Det är helt irrelevant att fortsätta tjata om det när TS redan sagt att hon behöver rummet för att kunna utföra sitt jobb.

• beli
    Anonym (F) skrev 2024-04-09 11:43:40 följande:
    Vad jobbar du med...? Varför inte på din arbetsplats? Vad behöver du så mycket utrymme till som ett helt rum?
    Dags att du får reda på att vi är mååånga som jobbar hemifrån och inte har nån annan arbetsplats att gå till. Själv har jag jobbat hemifrån i snart 20 år.

Har man eget företag och behöver en massa material för att kunna jobba så behöver man ju ett helt rum. Det finns hundratals olika yrken.

Jag förstår TS till fullo. Jag hade blivit arg och besviken på min sambo om han betett sig så. Klart du inte ska vika dig, TS!
  • Anonym (F)
    beli skrev 2024-04-09 13:28:07 följande:
    Dags att du får reda på att vi är mååånga som jobbar hemifrån och inte har nån annan arbetsplats att gå till. Själv har jag jobbat hemifrån i snart 20 år.

Har man eget företag och behöver en massa material för att kunna jobba så behöver man ju ett helt rum. Det finns hundratals olika yrken.

Jag förstår TS till fullo. Jag hade blivit arg och besviken på min sambo om han betett sig så. Klart du inte ska vika dig, TS!
    Men WOW, TACK för den helt nya informationen! Hade INGEN aning att man kunde jobba hemifrån! Tomte
  • Anonym (M)
    Anonym (Jag) skrev 2024-04-09 12:06:47 följande:
    Vi pratar, men är inte överens. Finns inte så mycket nytt att säga. Han börjar inte skolan förrän i höst, så är ju ett tag kvar.
    Han får väl lämna sitt eget rum till sonen då, det är han som ska hjälpa sitt barn och stå för det. Han får ge upp sin egen sängplats. Kanske ställa en extra enkelsäng i sovrummet även om det blir trångt. Dras det verkligen till sin spets så det faktiskt blir verklighet så kanske du TS kan fälla ut en madrass i kontoret där du kan sova.

Så får vi se om verkligen tycker det ska offras för hans son skull när det är på hans egen bekostnad och inte hans nya partners bekostnad.
  • Anonym (Anna)

Jag hade aldrig orkat bo med någon annans barn någonsin. Beundrar alla som gör det. Men förstår att man som förälder alltid låter dörren vara öppen för sina barn; min dotter kommer alltid vara välkommen hos mig. Tror bäst vara särbos när den ena eller bägge har barn. Och tänka sig väldigt noga för innan man skaffar en ny kull barn.

Svar på tråden Han vill att sonen ska flytta in