• Anonym (Jag)

Han vill att sonen ska flytta in

Min numera sambo flyttade in i höstas och bor nu med mig och mina barn. Barnen har egna rum och jag har ett kontor då jag jobbar hemifrån.
    Nu från ingenstans har han fått för sig att hans son som bor hos mamman i en annan stad ska flytta in, för han har kommit in på en skola här. Jag upplever det inte som en fråga, utan mer ett konstaterande att "han flyttar in", att han har lika stor rätt att bo här som mina barn. Jag hade aldrig ens övervägt att flytta ihop om jag vetat att jag skulle få den 20-åriga sonen på köpet. Grabben har autism och är inte redo att bo ensam, men varför blev det plötsligt mitt ansvar? Han kan bo på skolan, vi kan söka stödboende eller något, varför är det så självklart att han ska flytta in? Jag påpekade att vi inte ens har plats... då sa han att vi har mitt kontor och att sonens behov trumfar mitt att ha ett eget rum för dator etc? Han har bott här några månader och anser sig ha rätten att bestämma något sånt?

Snälla någon, ge mig råd! Jag älskar honom, men jag känner mig helt överkörd.

• Svar på tråden Han vill att sonen ska flytta in
  • Agda90

Det är ganska oansvarigt av pappan att ta sitt pick och pack och flytta långt ifrån sonen från första början. Sen är det ännu mer oansvarigt att bara deklarera att grabben ska flytta in.
    En 20 åring förutsätts klara sig själv. Och har man olika funktionshinder finns det stödboende och andra insatser från kommunen att få.

Jag hade inte varit intresserad av att nån annans vuxna barn skulle flytta in i mitt hem. TS ska inte tvingas ge upp sitt kontor (det spelar ingen roll vad hon jobbar med!) det behövs för at TS ska kunna arbeta - punkt!

Sambon flyttar in och inom kommer bomben att hans son ska flytta in. Det osar något  konstigt här!

• Anonym (Undrar)
    Agda90 skrev 2024-04-09 13:54:53 följande:

Det är ganska oansvarigt av pappan att ta sitt pick och pack och flytta långt ifrån sonen från första början. Sen är det ännu mer oansvarigt att bara deklarera att grabben ska flytta in.
    En 20 åring förutsätts klara sig själv. Och har man olika funktionshinder finns det stödboende och andra insatser från kommunen att få.

Jag hade inte varit intresserad av att nån annans vuxna barn skulle flytta in i mitt hem. TS ska inte tvingas ge upp sitt kontor (det spelar ingen roll vad hon jobbar med!) det behövs för at TS ska kunna arbeta - punkt!

Sambon flyttar in och inom kommer bomben att hans son ska flytta in. Det osar något  konstigt här!

När ska folk fatta att det i praktiken inte finns den typen av boenden för de flesta med autism och normal begåvning. Om pojken ska beviljas det ska han ha stora omvårdnadsbehov. Boendestöd finns med då måste han ju kunna bo i en egen lägenhet och det verkar inte vara fallet här. 
  • Agda90
    Anonym (Undrar) skrev 2024-04-09 14:10:42 följande:
    När ska folk fatta att det i praktiken inte finns den typen av boenden för de flesta med autism och normal begåvning. Om pojken ska beviljas det ska han ha stora omvårdnadsbehov. Boendestöd finns med då måste han ju kunna bo i en egen lägenhet och det verkar inte vara fallet här. 
    I så fall borde pappan har tagit upp den här risken/möjligheten innan han flyttade in. För varför skulle TS veta om det här om hon inte själv har människor i sin närhet med liknande diagnos?

Och om så är fallet så finns det risk att grabben blir boende hos TS och sambon tills han är 30. 
  • Anonym (XXX)
    Agda90 skrev 2024-04-09 13:54:53 följande:

Ja, jag tycker att det osar som att han och sonen (eller bara han själv) hade planerat det. Hur kan det annars komma sig, att sonen måste flytta just dit pappan bor? Och hur kan det komma sig att pappan flyttade långt bort ifrån sonen från början - han kände ju till dennes särskilda behov.
  • Agda90
    Anonym (XXX) skrev 2024-04-09 14:36:26 följande:
    Ja, jag tycker att det osar som att han och sonen (eller bara han själv) hade planerat det. Hur kan det annars komma sig, att sonen måste flytta just dit pappan bor? Och hur kan det komma sig att pappan flyttade långt bort ifrån sonen från början - han kände ju till dennes särskilda behov.
    Och varför så hemlighetsfullt med vad sonen ska plugga?
  • Anonym (Kim)

Grabben ingår i flocken vare sig du vill eller inte. Utbildningen är inte en hel evighet. Har du ens pratat med grabben. Har ni diskuterat eget boende? Du kan hitta en annan hörna i huset alt slänga upp en friggebod, göra om garaget eller hyra rum i kontorshotell. Hur svårt kan det vara?? 

• Anonym (Vad säger du Kaffedraken?)
    Anonym (Kim) skrev 2024-04-09 15:22:48 följande:

Grabben ingår i flocken vare sig du vill eller inte. Utbildningen är inte en hel evighet. Har du ens pratat med grabben. Har ni diskuterat eget boende? Du kan hitta en annan hörna i huset alt slänga upp en friggebod, göra om garaget eller hyra rum i kontorshotell. Hur svårt kan det vara?? 

Du menar alltså att en högavlönad kvinna skall vara beredd att avstå något till en fattig student med särskilda behov? Det är helt orimligt och omöjligt enligt majoriteten här inne. 

I detta fall gäller juridisk rätt högre än moralisk rätt.

• Anonym (Alexandra)
    Anonym (Kim) skrev 2024-04-09 15:22:48 följande:

Anonym (Vad säger du Kaffedraken?) skrev 2024-04-09 15:39:25 följande:

Du menar alltså att en högavlönad kvinna skall vara beredd att avstå något till en fattig student med särskilda behov? Det är helt orimligt och omöjligt enligt majoriteten här inne. 

Lill-killen är ju ändå 20 år, vuxen och myndig. Det är fullt normalt att peppa honom att hitta en egen bostad, än att tränga in sig med pappan, TS och TS yngre barn. 

Om han kunde bo på skolan eller ha möjlighet att få stödboende vore ju det bättre för alla inblandade, men främst för killen själv.

• Anonym (Kim)
    Anonym (Vad säger du Kaffedraken?) skrev 2024-04-09 15:39:25 följande:

Lönen spelar ingen som helst roll. Grabben finns och i går i mannens bagage. Visst känns det rätt knepigt att det kom just i nuläget. Sniket planerat från mannens sida. Det jag vänder mig starkt emot är att jag uppfattar det som om hon inte vill ha något alls med grabben att göra. Han ingår i flocken han med. Hon får lösa sin arbetsplats på annat sätt. 
  • Anonym (Varför?)
    Anonym (Kim) skrev 2024-04-09 17:01:19 följande:
    Lönen spelar ingen som helst roll. Grabben finns och i går i mannens bagage. Visst känns det rätt knepigt att det kom just i nuläget. Sniket planerat från mannens sida. Det jag vänder mig starkt emot är att jag uppfattar det som om hon inte vill ha något alls med grabben att göra. Han ingår i flocken han med. Hon får lösa sin arbetsplats på annat sätt. 
    Nej. Det är mannen med biomamman som får lösa situationen med sin som. ts har noll och inget ansvar för vuxne bonussonen. Hennes kontor är hennes försörjning, alla har inte bara en liten laptop som arbetsredskap. Eller hur tror du arbetsplatsen ser ut för exempelvis alla sömmerskor som jobbar hemma? Tyger, maskiner, trådar, nålar, mönster, bänkytor? Bara ett exempelyrke där du inte bara kan flytta ut till köksbordet
Svar på tråden Han vill att sonen ska flytta in