• Anonym (Jag)

Han vill att sonen ska flytta in

Min numera sambo flyttade in i höstas och bor nu med mig och mina barn. Barnen har egna rum och jag har ett kontor då jag jobbar hemifrån.
    Nu från ingenstans har han fått för sig att hans son som bor hos mamman i en annan stad ska flytta in, för han har kommit in på en skola här. Jag upplever det inte som en fråga, utan mer ett konstaterande att "han flyttar in", att han har lika stor rätt att bo här som mina barn. Jag hade aldrig ens övervägt att flytta ihop om jag vetat att jag skulle få den 20-åriga sonen på köpet. Grabben har autism och är inte redo att bo ensam, men varför blev det plötsligt mitt ansvar? Han kan bo på skolan, vi kan söka stödboende eller något, varför är det så självklart att han ska flytta in? Jag påpekade att vi inte ens har plats... då sa han att vi har mitt kontor och att sonens behov trumfar mitt att ha ett eget rum för dator etc? Han har bott här några månader och anser sig ha rätten att bestämma något sånt?

Snälla någon, ge mig råd! Jag älskar honom, men jag känner mig helt överkörd.

• Svar på tråden Han vill att sonen ska flytta in
  • Anonym (XXX)
    Anonym (jury) skrev 2024-04-09 07:56:16 följande:

Om sonen får lov till att flytta in, oavsett om han får eget rum eller ej, kommer det nog inte gå lång tid förrän sambon vill lösa trångboddhetproblemen genom att 'vi' , och då med hjälp av TS ekonomi, skall flytta till något större.

Gå för allt i världen inte med till detta, i varje fall inte utan att göra ett samboavtal som skyddar din ekonomi, eftersom vi tydligen har att göra med en utspekulerad fullblodssnyltare.

Jo, det är vanligt. Och då hoppas den beräknande sambon även på, att partnern inte ska känna till sambolagen. D.v.s. att när ett par flyttar vidare till en ny bostad "för gemensamt bruk" så får båda lika rätt till den, oavsett vems pengar som betalade kontantinsatsen, eller vems köpoäng hos en hyresvärd det var som gav hyreslägenheten. Är det en ägd bostad så ska värdet av den delas vid separation.

Det är OBEGRIPLIGT att vi har en sådan lag, att man kan bli av med sin bostad och halva sin förmögenhet (de flesta amorterar ju bolånet i stället för att spara pengar), utan att ha skrivit på något avtal (som man ju gör när man gifter sig). Men nu ÄR lagen så, och då måste man undvika denna situation, om man är den som har pengar eller bostad från början.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (M2) skrev 2024-04-09 10:37:37 följande:
    Som sambo har man aldrig rätt till den andres ekonomi/pengar, varken vid en separarion eller dödsfall. Så samboavtal för den grunden är onödigt. 

Däremot är det alltid bra att ha avtal om man ska gå bort från det som står i sambolagen, ex art läge heten ska tillfalla den ena oavsett om den är inköpt för gemensamt bruk.
    Pengarna är ju oftast till stor del instoppade just i bostaden. Och då ska de delas vid separation.
  • Anonym (F)
    Anonym (Jag) skrev 2024-04-07 20:46:39 följande:
    Jag behöver helt enkelt rummet för att kunna sköta mitt jobb.
    Vad jobbar du med...? Varför inte på din arbetsplats? Vad behöver du så mycket utrymme till som ett helt rum?
  • Anonym (Hur gick diskussionen innan?)
    Anonym (Jag) skrev 2024-04-09 06:17:55 följande:
    Han valde att flytta in, han ville att vi skulle bli en familj. Ingen tvingade honom. Grabben kan som sagt bo i vardagsrummet om det är under begränsad tid, men ett eget rum får han inte. Han bor hos sin mamma och borde ha hört sig för innan han valde en skola i en annan stad.
    Nu har det några dagar sen du skrev inlägget och jag antar att ni nu pratat mer om det hela och kanske även med hans son, vad säger din sambo nu? 
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Hur gick diskussionen innan?) skrev 2024-04-09 11:46:25 följande:
    Nu har det några dagar sen du skrev inlägget och jag antar att ni nu pratat mer om det hela och kanske även med hans son, vad säger din sambo nu? 
    Vi pratar, men är inte överens. Finns inte så mycket nytt att säga. Han börjar inte skolan förrän i höst, så är ju ett tag kvar.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (F) skrev 2024-04-09 11:43:40 följande:
    Vad jobbar du med...? Varför inte på din arbetsplats? Vad behöver du så mycket utrymme till som ett helt rum?
    Vad menar du med "på din arbetsplats"? Det rummet ÄR min arbetsplats. Vad jag jobbar med är helt irrelevant.
  • Jemp
    Anonym (Jag) skrev 2024-04-09 12:06:47 följande:
    Vi pratar, men är inte överens. Finns inte så mycket nytt att säga. Han börjar inte skolan förrän i höst, så är ju ett tag kvar.
    Vi är nog många som förutsatt att det är universitetet eller annan typ av vuxenutbildning det gäller, stämmer det? 
  • Anonym (Jag)
    Jemp skrev 2024-04-09 12:10:09 följande:
    Vi är nog många som förutsatt att det är universitetet eller annan typ av vuxenutbildning det gäller, stämmer det? 
    Japp, det stämmer.
  • Jemp
    Anonym (Jag) skrev 2024-04-09 12:13:17 följande:
    Japp, det stämmer.
    Ok. Då antar jag att det gäller ?annan vuxenutbildning?.

För universiteten har inte sista ansökningsdag ens varit så pappan kanske bör diskutera alternativ med barnet i så fall. Men då kan han ju omöjligt fått antagningsbesked redan. 
  • Anonym (M2)

Anonym (C): Om man inte skriver avtal på att den inte ska delas utan enbart tillfalla ena parten. Som jag skrev, så kan man avtala bort sambolagen genom att skriva ett eget avtal. 

Svar på tråden Han vill att sonen ska flytta in