• Anonym (Jag)

Han vill att sonen ska flytta in

Min numera sambo flyttade in i höstas och bor nu med mig och mina barn. Barnen har egna rum och jag har ett kontor då jag jobbar hemifrån.
    Nu från ingenstans har han fått för sig att hans son som bor hos mamman i en annan stad ska flytta in, för han har kommit in på en skola här. Jag upplever det inte som en fråga, utan mer ett konstaterande att "han flyttar in", att han har lika stor rätt att bo här som mina barn. Jag hade aldrig ens övervägt att flytta ihop om jag vetat att jag skulle få den 20-åriga sonen på köpet. Grabben har autism och är inte redo att bo ensam, men varför blev det plötsligt mitt ansvar? Han kan bo på skolan, vi kan söka stödboende eller något, varför är det så självklart att han ska flytta in? Jag påpekade att vi inte ens har plats... då sa han att vi har mitt kontor och att sonens behov trumfar mitt att ha ett eget rum för dator etc? Han har bott här några månader och anser sig ha rätten att bestämma något sånt?

Snälla någon, ge mig råd! Jag älskar honom, men jag känner mig helt överkörd.

• Svar på tråden Han vill att sonen ska flytta in
  • fornminne

Rådet är att du står på dig eller att ni blir särbos. Sånt här måste man diskutera igenom innan man flyttar ihop.

Träffar man en partner med barn, kommer barnen på köpet. Nu handlar det dock om ett vuxet barn, om än med särskilda behov. Men nej, du har ingen skyldighet att ställa upp, särskilt inte om du behöver extrarummet för ditt arbete. Å andra sidan får ju din partner stå ut med dina barn?

Å tredje sidan var det han som flyttade in hos dig. Vem ville flytta ihop mest? Han eller du? Eller båda? 

• fornminne

Sen tycker jag att du ska vara ärlig mot din nyblivna sambo. Säga det du har skrivit här. Att du älskar honom men att du aldrig hade låtit honom flytta in om du hade vetat att hans vuxna son skulle bo hos er. Att han får skaffa annat boende om han vill bo med sin son.

Ärlighet varar längst, även om det blir jobbigt. 

• Anonym (Au)

Hade nog själv blivit lite besviken om mitt autistiska barn blev nekad att bo hos mig för att min sambo inte ville det. Barnen ingår ju i köpet och vill man inte så är det bättre att vara särbos . 

• Tow2Mater

Han kanske planerade detta redan i hostas utan att säga något till TS.

Han får flytta ut igen och hitta eget boende for sig och sonen.

• Anonym (F)

I grunden har sambon flyttat in hos DIG, så därför har du rätt att säga nej. Även om ni hade något gemensamt så väger ett nej alltid tyngst.

Han får skaffa eget boende åt sig och sonen, eller betala boende för sonen ur egen ficka.

• Anonym (F)
    Anonym (Au) skrev 2024-04-07 17:20:46 följande:

Hade nog själv blivit lite besviken om mitt autistiska barn blev nekad att bo hos mig för att min sambo inte ville det. Barnen ingår ju i köpet och vill man inte så är det bättre att vara särbos . 

Barn som redan var inplanerade ja, inte såna som egentligen ska flytta hemifrån. Eller möjligen till ett boende i det här fallet.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Au) skrev 2024-04-07 17:20:46 följande:

Jag nekar inte på grund av hans diagnos, att jag nämnde den var bara för att förklara varför han inte kan bo ensam än.
  • Jemp

Jag kan förstå er båda.
    Han hade definitivt kunnat lägga fram det snyggare och det är såklart något som måste diskuteras.
    För de flesta föräldrar är det nog dock självklart att barnet får flytta hem i ett sånt läge. 

Jag reflekterar över att du verkar tycka han har mindre att bestämma över för att han flyttat in till dig nyligen, stämmer det? Svårt att leva ihop om man inte bor på samma villkor i sitt hem tänker jag. 

• Jemp

Jag hade velat diskutera hur sambon tänker om framtiden i så fall. Är förhoppningen att sonen ska kunna bo själv om ett par år, eller kommer det vara stödboende som gäller? Vad tänker sambon i så fall om framtiden?

Kanske är det ett tecken på att ni inte ska bo ihop. 

• Anonym (Jag)
    Jemp skrev 2024-04-07 17:27:26 följande:

Jag kan förstå er båda.
    Han hade definitivt kunnat lägga fram det snyggare och det är såklart något som måste diskuteras.
    För de flesta föräldrar är det nog dock självklart att barnet får flytta hem i ett sånt läge. 

Jag reflekterar över att du verkar tycka han har mindre att bestämma över för att han flyttat in till dig nyligen, stämmer det? Svårt att leva ihop om man inte bor på samma villkor i sitt hem tänker jag. 

Han är med och bestämmer saker i vardagen, men att ta mitt kontor ifrån mig går jag inte med på. Det är inte ett krav han kan ställa.

Jag visste inte ens att sonen sökt skola här, men nu när han gjort det så blir vi tvugna att hjälpa honom hitta boende, men jag vill inte ha honom boendes här.
Svar på tråden Han vill att sonen ska flytta in