• Tow2Mater

Han vill att sonen ska flytta in

Han kanske planerade detta redan i hostas utan att säga något till TS.

Han får flytta ut igen och hitta eget boende for sig och sonen.

• Tow2Mater
    Anonym (Betty) skrev 2024-04-09 19:25:22 följande:
    Ok. Vad är hans argument för att han ska få flytta in?  Vad säger du för argument. 

Har båda barn sedan tidigare och väljer att flytta ihop får man räkna med att den andras barn kan bli inblandade. Det finns de som har varannan vecka till en början. Plötsligt vill nåt barn bo heltid hos ena föräldern. Det måste man ha med i beräkningen när man flyttar ihop med någon som har barn. Ena föräldern kan dö eller vad som helst. 

Och har ni bestämt er för att flytta ihop i din lägenhet. Ja då tycker jag inte att man kan använda som argument att "det var DU som flyttade till MIG så det är mest min lägenhet". Utan då får man se det som bådas (även om den ena i praktiken nu står på kontraktet). Man kan inte välja att flytta ihop på lika villkor och sedan ska det ändå inte vara så. Betalar ham för sig osv så har ni båda samma rättigheter och skyldigheter.

Han ska inte känna det som att han bor hemma hos dig. Han ska känna att han bor hemma hos er. Så det argumentet tycker jag inte att du kommer nån vart med.

Men ändå förstår jag dig i den här situationen. Han har en vuxen son som bor i en annan stad. Då kan jag förstå att man inte räknat med att han ska komma inflyttandes. Då tänker man väl snarare att det är dags att flytta hemifrån snart. Så man fattar det inte var med i beräkningen när ni flyttade ihop och att du hade sagt nej om du visste det. Pratade ni om det innan? Att du inte kunde tänka dig ett ev sådant scenario? Det hade varit det bästa om du var ärlig med det från början. Så att han visste kriterierna när han flyttar in. 

Du får vara tydlig med honom. Säga att du förstår att man på sätt och vis även tackar ja till någons barn om man flyttar ihop. Men att du i detta specifika fall inte trodde det då han är "stor" och bor i en annan stad. Och att om du visste att det skulle kunna komma så hade du inte flyttat ihop/hade ni behövt större. Och att ni båda borde ha haft ett ansvar att prata om detta scenario innan ni flyttade ihop, att du är ledsen att detta missades men du inte kan tänka dig annat än högts temporärt att bo med en annan vuxen. 

Jag fattar också att det är många unga vuxna som fortfarande bor hemma. Många bor hemma medan de fortfarande är 21, 22, 23, 24. Men jag tycker ändå inte riktigt att det går att likställa med att få en 20 åring som plötsligt flyttar hem till en. För ts blir ju detta som att plötsligt  bo med en tredje vuxen som jag dessutom gissar att hon inte känner så bra (då han bott hos mamman i annan stad). Så det är inte ett dugg samma som att flytta ihop med någon som har mindre barn.

De flesta (i alla fall de vettiga) med mindre barn ser till att lära känna varandra också innan man flyttar ihop. Så att det ska bli bekvämt för både barn och bbonus. Och frågan är saom sagt hur bekväm ts är med bonusen. Hur mycket har de ungåtts och blivit introducerade.

Och de flesta med barn i utflygningsbar ålder väntar faktiskt med att flytta ihop tills barnen just är utflyttade. Tror absolut inte att det är det vanligaste att någon med en 22 åring hemma drar med den till nya partnern och den nya partnern är nog inte så intresserad av att bli bonsförälder åt en 22 åring heller. Utan de allra flesta är särbo tills de stora barnen är utflugna.

Så nej jag hade verkligen inte heller räknat med att vara tre vuxna under samma tak och jag hade aldrig gått med på att flytta ihop om jag visste att det var aktuellt. 
    FLs AI har talat. Bara typ 2 av styckena är relevanta for TS situation.
Svar på tråden Han vill att sonen ska flytta in