• Anonym (Jag)

Han vill att sonen ska flytta in

Min numera sambo flyttade in i höstas och bor nu med mig och mina barn. Barnen har egna rum och jag har ett kontor då jag jobbar hemifrån.
    Nu från ingenstans har han fått för sig att hans son som bor hos mamman i en annan stad ska flytta in, för han har kommit in på en skola här. Jag upplever det inte som en fråga, utan mer ett konstaterande att "han flyttar in", att han har lika stor rätt att bo här som mina barn. Jag hade aldrig ens övervägt att flytta ihop om jag vetat att jag skulle få den 20-åriga sonen på köpet. Grabben har autism och är inte redo att bo ensam, men varför blev det plötsligt mitt ansvar? Han kan bo på skolan, vi kan söka stödboende eller något, varför är det så självklart att han ska flytta in? Jag påpekade att vi inte ens har plats... då sa han att vi har mitt kontor och att sonens behov trumfar mitt att ha ett eget rum för dator etc? Han har bott här några månader och anser sig ha rätten att bestämma något sånt?

Snälla någon, ge mig råd! Jag älskar honom, men jag känner mig helt överkörd.

• Svar på tråden Han vill att sonen ska flytta in
  • Anonym (Jag)

Sonen behöver stöd idag, men jag är säker på att han kommer klara sig mer eller mindre själv om några år.

• Jemp
    Anonym (Jag) skrev 2024-04-07 17:34:36 följande:

Sonen behöver stöd idag, men jag är säker på att han kommer klara sig mer eller mindre själv om några år.

Då låter det ju ännu rimligare att han flyttar in. Men är du tydlig med att du vägrar blir det ju upp till din sambo att prioritera och välja om han hellre flyttar ut. 
  • Anonym (Hur gick diskussionen innan?)

När sonen och föräldrarna sökte till denna skola vilken var du tanken om boende?
    Var sonen införstådd att han kunde bo på skolan? finns det garanterat boende där?
    Att få stödboende på annat sätt kan ta ett tag och inget man oftast får omedelbart speciellt om sonen är skriven i en annan kommun än där skolan och ni bor. Så om det skulle gälla tillfälligt är det ju en sak.
    Men dom måste ju ha diskuterat boenden när han sökte skolan.
    Vad vill sonen själv?

• Anonym (Jag)
    Jemp skrev 2024-04-07 17:36:53 följande:
    Då låter det ju ännu rimligare att han flyttar in. Men är du tydlig med att du vägrar blir det ju upp till din sambo att prioritera och välja om han hellre flyttar ut. 
    Vadå ännu rimligare att han flyttar in?
  • Jemp
    Anonym (Jag) skrev 2024-04-07 17:38:14 följande:
    Vadå ännu rimligare att han flyttar in?
    Som förälder hade mitt barn självklart varit välkommen att bo hos mig om hen inte var redo att flytta hemifrån. Det hade varit prio. 
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Hur gick diskussionen innan?) skrev 2024-04-07 17:37:21 följande:

När sonen och föräldrarna sökte till denna skola vilken var du tanken om boende?
    Var sonen införstådd att han kunde bo på skolan? finns det garanterat boende där?
    Att få stödboende på annat sätt kan ta ett tag och inget man oftast får omedelbart speciellt om sonen är skriven i en annan kommun än där skolan och ni bor. Så om det skulle gälla tillfälligt är det ju en sak.
    Men dom måste ju ha diskuterat boenden när han sökte skolan.
    Vad vill sonen själv?

Han är vuxen och sökte själv. Huruvida mamman visste vet jag inte, men vi var inte informerade innan han kommit in. Han verkar ha tagit för givet att han kan bo här och tydligen är det självklart för pappan också...
  • Anonym (Jag)
    Jemp skrev 2024-04-07 17:40:16 följande:
    Som förälder hade mitt barn självklart varit välkommen att bo hos mig om hen inte var redo att flytta hemifrån. Det hade varit prio. 
    Hade du kört över din partner? Tvingat hen att ge upp sitt kontor?
  • Anonym (Mx)
    Anonym (Jag) skrev 2024-04-07 17:41:53 följande:
    Hade du kört över din partner? Tvingat hen att ge upp sitt kontor?
    Om man får välja på att ens eget barn, med vissa svårigheter dessutom, ska få ett eget rum. Kontra att ens sambo ska få behålla ett rum som kontor, så hade nog alla päron valt att hjälpa sitt barn.
  • Anonym (I)

Mina barn är mina barn hela livet. Oavsett hur gamla dom är så kan dom någon gång i livet behöva flytta hem igen. Och den dörren kommer alltid stå öpppen. Jag anser att det hör till föräldraskapet och om det var dina barn skulle du förmodligen tänkt samma. Där av tycker nog mannen att det är självklart. 

Tycker det är konstigt att du inte hade det med i beräkningen. Förälder är man livet ut och det kan hända såna här saker. 

Självklart har du rätt att säga nej om lägenheten endast är din. 

• Anonym (Aldg)

? Jag hade också tagit för givet att mitt unga vuxna barn kan få hjälp med boende ett år eller tre ifall det behövts. Och hade tagit för givet att mitt barn skulle veta om att hen alltid är välkommen om hen behöver.

Om min sambo inte höll med hade vi haft så olika värderingar att vi inte passat ihop. Synd att det inte framgick innan ihopflytt, men tänker att lösningen är att antingen flytta isär eller (om din sambo tolkar det som en värderingsfråga på det sätt jag gör) gå isär. 

Svar på tråden Han vill att sonen ska flytta in