• Anonym (Jag)

Han vill att sonen ska flytta in

Min numera sambo flyttade in i höstas och bor nu med mig och mina barn. Barnen har egna rum och jag har ett kontor då jag jobbar hemifrån.
    Nu från ingenstans har han fått för sig att hans son som bor hos mamman i en annan stad ska flytta in, för han har kommit in på en skola här. Jag upplever det inte som en fråga, utan mer ett konstaterande att "han flyttar in", att han har lika stor rätt att bo här som mina barn. Jag hade aldrig ens övervägt att flytta ihop om jag vetat att jag skulle få den 20-åriga sonen på köpet. Grabben har autism och är inte redo att bo ensam, men varför blev det plötsligt mitt ansvar? Han kan bo på skolan, vi kan söka stödboende eller något, varför är det så självklart att han ska flytta in? Jag påpekade att vi inte ens har plats... då sa han att vi har mitt kontor och att sonens behov trumfar mitt att ha ett eget rum för dator etc? Han har bott här några månader och anser sig ha rätten att bestämma något sånt?

Snälla någon, ge mig råd! Jag älskar honom, men jag känner mig helt överkörd.

• Svar på tråden Han vill att sonen ska flytta in
  • Anonym (Jag)
    Anonym (C) skrev 2024-04-07 18:35:05 följande:
    Om han flyttar ut får du förstås stå för hela kostnaden för ditt och barnens boende. Det gjorde du väl fram tills i höstas?
    Han har ändå inte råd. Han står inte i någon kö, så han skulle behöva köpa. Staden han bodde i innan är mycket billigare än den här, men då måste han flytta tillbaka och det löser inte situationen.
  • Anonym

Konstigt hur vanligt detta fenomen är på FL= att 19-23åriga söner vill flytta in till pappans nya sambos hemma men det går inte att prata om.

• Hermis123
    Anonym (Mia) skrev 2024-04-07 18:38:18 följande:
    Det här med arbetsrummet är inget jag hade kunnat kompromissa med. Jobbar ibland hemifrån 3 dagar/vecka och har oftast möten hela dagarna, det är ett måste för mig med ett arbetsrum. Min särbo hade aldrig propsat på det heller, är ingen hemlighet hur mkt jag pratar i möten. Inte en chans att det hade gått att göra vid köksbordet t ex. med barn som kommer hem från skolan.
    Du har särbo? Är det inte skillnad ?
  • Anonym (HmJ)

Om han behöver stödboende så är det det bästa alternativet

• Anonym (Jag)
    Hermis123 skrev 2024-04-07 18:41:00 följande:
    Fast du är egoistisk,  din gamla relation har inget med saken att göra, och du blir Inte överkörd för att din partner ger sin son tak över huvudet under sina studier! Det är självklart att man ställer upp för sina barn! Om du inte ville, att din partner ska se ditt hem som hans, så ska han ha samma rättigheter! Återigen betalar inte han hemma? Bor din man gratis?
    Om jag tvingas ge upp mitt kontor så ja, då kör han över mig. Vad har hyran med saken att göra? Har han mer rätt att bestämma för det?
  • Anonym (Mia)
    Hermis123 skrev 2024-04-07 18:42:13 följande:
    Du har särbo? Är det inte skillnad ?
    Om man tänker steget längre att min särbo blir sambo, sambon säger att sonen kan ta över mitt arbetsrum för arbeta behöver jag väl inte....eller?
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Hermis123 skrev 2024-04-07 18:38:05 följande:
    Fast det är inte att få allt serverat Att erbjuda sitt eget barn tak över huvudet i starten på sitt nya liv som är plugg! Dom flesta vettiga människorna hade gjort det! Han kommer komma upp på fötter Och sedan söka något nytt!
    Att hjälpa sitt barn är en sak. Att bara ta för givet att sonen ska flytta in, samt propsa på att sonen ska få TS arbetsrum, är något helt annat. Var ska TS sitta och jobba menar du? Sonen har särskilda behov och kan bli kvar i flera år. TS har redan skrivit att det finns andra alternativ, t ex kan man tydligen bo på skolan. Sonen kommer INTE att hamna på gatan.

Jag skulle aldrig låta mina barn bli hemlösa, det skulle ingen vettig förälder. Men varför ska 20-åringen ha TS arbetsrum?
  • Hermis123
    Anonym (Mia) skrev 2024-04-07 18:44:58 följande:
    Om man tänker steget längre att min särbo blir sambo, sambon säger att sonen kan ta över mitt arbetsrum för arbeta behöver jag väl inte....eller?
    Fast om inte ens bor ihop, så finns inget att diskutera om det! Eller?  Du får diskutera med din sambo om hur ni kommer göra ifall ni flyttar ihop. 
    Men i tS fall är dom redan sambos,   utan kommunikation innan verkar det som, med tanke på deras olika ståndpunkter i detta!!
  • Anonym (Au)
    Anonym (Jag) skrev 2024-04-07 18:43:36 följande:
    Om jag tvingas ge upp mitt kontor så ja, då kör han över mig. Vad har hyran med saken att göra? Har han mer rätt att bestämma för det?

Finns lösning också att ni använder vardagsrummet som sovrum. Då får du ditt kontor kvar. 

Men det kanske är bäst att din sambo tar sitt pick och pack och flyttar från dig. Då kan ju alla få som de vill. 

• Hermis123
    Anonym (Jag) skrev 2024-04-07 18:43:36 följande:
    Förmodligen ditt hem hans hem nu också ?  Kanske kan sonen dela rum med ett av dina barn ?   Du flyttade ihop med en man, utan att kommunicera innan om hur ni ska ha det, du tog bara förgivet  att det Kommer ske på dina villkor. Men han har också krav, liks Mycket som dina barn bor i ett hem som han betalar, vill han nu låta sitt barn bo där ett tag! 
Svar på tråden Han vill att sonen ska flytta in