• Anonym (Jag)

Han vill att sonen ska flytta in

Min numera sambo flyttade in i höstas och bor nu med mig och mina barn. Barnen har egna rum och jag har ett kontor då jag jobbar hemifrån.
    Nu från ingenstans har han fått för sig att hans son som bor hos mamman i en annan stad ska flytta in, för han har kommit in på en skola här. Jag upplever det inte som en fråga, utan mer ett konstaterande att "han flyttar in", att han har lika stor rätt att bo här som mina barn. Jag hade aldrig ens övervägt att flytta ihop om jag vetat att jag skulle få den 20-åriga sonen på köpet. Grabben har autism och är inte redo att bo ensam, men varför blev det plötsligt mitt ansvar? Han kan bo på skolan, vi kan söka stödboende eller något, varför är det så självklart att han ska flytta in? Jag påpekade att vi inte ens har plats... då sa han att vi har mitt kontor och att sonens behov trumfar mitt att ha ett eget rum för dator etc? Han har bott här några månader och anser sig ha rätten att bestämma något sånt?

Snälla någon, ge mig råd! Jag älskar honom, men jag känner mig helt överkörd.

• Svar på tråden Han vill att sonen ska flytta in
  • Anonym (Mx)
    Anonym (G) skrev 2024-04-07 21:26:28 följande:
    Hur skulle han ha löst sonens boende om du inte bodde där du bodde? 
    Han får väl flytta tillbaka till staden han kom ifrån. Låter ju som en mesig strulpelle  den där mannen.
  • Anonym (G)
    Anonym (Jag) skrev 2024-04-07 20:43:15 följande:
    Utan min inkomst skulle vi tvingas flytta. Jag tjänar många gånger mer än han.
    Bäst att mannen flyttar ut. Han kanske hittar någon annan kvinna att bos hos billigt.

Han betalar väl inte vad det skulle kosta att hyra en egen lägenhet till sig själv och sonen? 
  • Dimisi

TS, jag tror situationen kan förklaras av att sonen har autism. Jag har också en son med autism som börjar bli vuxen. Han skulle också kunna planera något sådant och ta för givet att det ska bli som han har tänkt, utan att betänka hur det drabbar andra. Det är det som är autism.

Som förälder är det lätt att bli lite medberoende. Hindrar man en autistisk persons planer blir hen upprörd. 

Sonen har rätt till boendestöd. Det är rätt läge nu att stötta honom i att lära sig bo själv. Med stöd från kommunen och er kommer han att klara det. Du kan stötta din sambo i att tryggt vägleda sonen till detta. Det kommer bli tufft för både far och son.

• Anonym (Alexandra)
    Anonym (Mx) skrev 2024-04-07 20:27:35 följande:
    För att män lättare ses som elaka och om mannen tog beslutet att kvinnans barn med behov inte kunde flytta in så skulle han anses vara en skitstövel här.
    Absolut inte. Kön här spelar absolut ingen roll. Det hade varit en sak om bonusen varit typ 10, eller i alla fall omyndig. Men nu pratar vi om en myndig 20-årig vuxen man. Då är det normalt att peppa det unga vuxna barnet att flytta hemifrån. Det vore ju betydligt bättre för honom att bo på skolan eller i ett stödboende för att få eget space, bli mer självständig och vuxen och samtidigt ha pappa i samma stad som kan hälsa på ofta eller som stöd ifall något händer. 

Men han ryms inte i lägenheten, och det hade han inte gjort oavsett om TS varit en man eller en kvinna.
  • Anonym (A)
    Dimisi skrev 2024-04-07 21:35:40 följande:

TS, jag tror situationen kan förklaras av att sonen har autism. Jag har också en son med autism som börjar bli vuxen. Han skulle också kunna planera något sådant och ta för givet att det ska bli som han har tänkt, utan att betänka hur det drabbar andra. Det är det som är autism.

Som förälder är det lätt att bli lite medberoende. Hindrar man en autistisk persons planer blir hen upprörd. 

Sonen har rätt till boendestöd. Det är rätt läge nu att stötta honom i att lära sig bo själv. Med stöd från kommunen och er kommer han att klara det. Du kan stötta din sambo i att tryggt vägleda sonen till detta. Det kommer bli tufft för både far och son.

BALANSERAT SVAR.
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (Fia) skrev 2024-04-07 21:29:19 följande:
    Stor skillnad på ett 20-årigt barn och en annan släkting eller vän. I unga 20-årsåldern är det ju många som fortfarande pluggar och kommer hem på lov och somrar. Det kan hända saker, en relation spricker eller ett hyreskontrakt sägs upp som gör att barnet behöver någonstans att bo en kort tid. Vi kommer ha plats för mina och sambons barn långt förbi 20 år.
    Absolut, men nu verkar det ju inte handla om "en kort tid". Då hade det ju fungerat att killen sov på soffan. Nu ska han ju ha eget rum och mer eller mindre flytta in permanent i minst ett par år. Det är inte rimligt eller ens möjligt i dagsläget. 
  • Anonym (Nej nej nej)
    Anonym (Fia) skrev 2024-04-07 21:29:19 följande:
    Stor skillnad på ett 20-årigt barn och en annan släkting eller vän. I unga 20-årsåldern är det ju många som fortfarande pluggar och kommer hem på lov och somrar. Det kan hända saker, en relation spricker eller ett hyreskontrakt sägs upp som gör att barnet behöver någonstans att bo en kort tid. Vi kommer ha plats för mina och sambons barn långt förbi 20 år.
    Fast här pratar vi enligt TS inte om en kort tid, utan pappan har seriöst tänkt att sonen ska flytta in på riktigt i flera år. Hos en kvinna som han delat bostad med I ETT HALVÅR.
  • Anonym (Mx)

Det blev ett rätt hett ämne det här med många olika åsikter.

TS för helt enkelt ta sitt beslut och mannen får väl ta sitt beslut utifrån det läget som råder då.

• Anonym (Klara)

För mig hade det varit en självklarhet att  man välkomnar allas barn oavsett ålder, speciellt om den har specialbehov. Varför inte glädjas att sonen tagit ett stort steg och sökt och kommit in på en skola. 

ni får sätta er ner och reda ut hur ni ska göra det praktiskt och om ni kan ha ditt kontor på annan plats.

Om du är så pass egoistisk att du inte kan förstå pappans behov att finnas där för sonen i detta så får du väl be om separation. Men så länge ni är sambos så bestämmer ni båda lika mycket, bara för att han flyttade in till dig så har han inte en mindre bestämmanderätt gällande sånt här. När man blir sambos så är man väl medveten om att saker och ting kan ändras och att barnens bästa alltid kommer först (allas barn).

det går utmärkt och sätta upp en datorhörna i andra rum och jobba hemifrån där. // från en som jobbar hemma 4-5 dagar i veckan och har barn som ofta är närvarande innan och efter skola.

• Anonym (Undrar)

Vad är det för stödboende folk pratar om? 

Svar på tråden Han vill att sonen ska flytta in