Inlägg från: Anonym (Alexandra) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Alexandra)

Han vill att sonen ska flytta in

Anonym (Jag) skrev 2024-04-07 18:37:15 följande:

Jag är inte egoistisk som behöver mitt kontor. Hade det rört sig om en kortare tid kanske vi kunnat lösa det med extrasäng i vardagsrummet, men det här kan bli tal om år och props om att han måste ha eget rum. Jag levde många år i ett förhållande där mina åsikter inte betydde något alls och jag vägrar låta mig bli överkörd igen. Sonen har agerat ansvarslöst och vi får lösa det på nåt sätt, men det är inte samma sak som att jag ska offra det jag behöver.

Jag håller med dig. Jag tycker inte att det är en självklarhet att ens partners myndiga barn ska få flytta in hur som helst utan diskussion, autism eller inte. Speciellt om ni inte har plats i bostaden då du faktisk behöver ditt kontor och arbetsplats. Det är inte ett extra sovrum som ni kan ge hans son.

Stå på dig! Jag skulle nog föreslå särboskap om han absolut vill bo med sin vuxne son ett tag. 

• Anonym (Alexandra)
    Hermis123 skrev 2024-04-07 18:55:44 följande:
    Förmodligen ditt hem hans hem nu också ?  Kanske kan sonen dela rum med ett av dina barn ?   Du flyttade ihop med en man, utan att kommunicera innan om hur ni ska ha det, du tog bara förgivet  att det Kommer ske på dina villkor. Men han har också krav, liks Mycket som dina barn bor i ett hem som han betalar, vill han nu låta sitt barn bo där ett tag! 
    Missade du att sonen är 20 år..? Varför skulle någon av TS barn behöva bo med sambons vuxne son?
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (Mx) skrev 2024-04-07 20:27:35 följande:
    För att män lättare ses som elaka och om mannen tog beslutet att kvinnans barn med behov inte kunde flytta in så skulle han anses vara en skitstövel här.
    Absolut inte. Kön här spelar absolut ingen roll. Det hade varit en sak om bonusen varit typ 10, eller i alla fall omyndig. Men nu pratar vi om en myndig 20-årig vuxen man. Då är det normalt att peppa det unga vuxna barnet att flytta hemifrån. Det vore ju betydligt bättre för honom att bo på skolan eller i ett stödboende för att få eget space, bli mer självständig och vuxen och samtidigt ha pappa i samma stad som kan hälsa på ofta eller som stöd ifall något händer. 

Men han ryms inte i lägenheten, och det hade han inte gjort oavsett om TS varit en man eller en kvinna.
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (Fia) skrev 2024-04-07 21:29:19 följande:
    Stor skillnad på ett 20-årigt barn och en annan släkting eller vän. I unga 20-årsåldern är det ju många som fortfarande pluggar och kommer hem på lov och somrar. Det kan hända saker, en relation spricker eller ett hyreskontrakt sägs upp som gör att barnet behöver någonstans att bo en kort tid. Vi kommer ha plats för mina och sambons barn långt förbi 20 år.
    Absolut, men nu verkar det ju inte handla om "en kort tid". Då hade det ju fungerat att killen sov på soffan. Nu ska han ju ha eget rum och mer eller mindre flytta in permanent i minst ett par år. Det är inte rimligt eller ens möjligt i dagsläget. 
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (Fia) skrev 2024-04-07 22:48:40 följande:

Anonym (Nej nej nej) skrev 2024-04-07 21:44:47 följande:
    Fast här pratar vi enligt TS inte om en kort tid, utan pappan har seriöst tänkt att sonen ska flytta in på riktigt i flera år. Hos en kvinna som han delat bostad med I ETT HALVÅR.
    Visst är det så, men har man ett barn med npf kan ju behoven vara större och det borde de varit medvetna om innan den här situationen uppstod. Jag menar inre att mannen gör rätt. Men jag tycker inte ts hanterar det bra heller då hon uppenbarligen betraktar hemmet som hennes och inte deras. 
    Det spelar ingen roll att killen har autism. Han är 20, myndig och bor inte med pappan. Hade det varit aktuellt att han skulle flytta in med pappan igen, borde ju pappan varit tydlig med det innan ihopflytt med TS och dessutom inte flyttat någonstans där sonen inte ryms. 

Och självklart måste man diskutera stora grejer med varandra, oavsett om hemmet är bådas? Jag och min man äger vårt hem 50/50. Ingen av oss bodde här innan, vi har lagt in lika mycket pengar i det. Oavsett det, skulle jag såklart inte kunna bestämma att jag vill ha en stor hund och låta den hunden bo med mig, utan att även diskutera det med min man. Det fungerar ju såklart inte. Det är helt irrelevant om jag äger huset eller inte, det handlar om en stor förändring som påverkar alla som bor i bostaden, då måste man kunna diskutera det och vara överens innan. TS är inte ett dugg orimlig här, hon blir ju överkörd och hon bör inte acceptera att sonen flyttar in.
  • Anonym (Alexandra)
    EpicF skrev 2024-04-08 12:34:36 följande:
    Mer rätt har väl inte men har har också rättigheter att bestämma i sitt egna boende. 
    Nja, man bör ju diskutera stora förändringar som påverkar alla i bostaden med sin partner oavsett? Är ju sak samma vilka rättigheter man har, självklart kan han inte bestämma att sonen flyttar in hur som helst.
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (F) skrev 2024-04-09 11:43:40 följande:
    Vad jobbar du med...? Varför inte på din arbetsplats? Vad behöver du så mycket utrymme till som ett helt rum?
    Varför skulle det vara så absurt att behöva ett kontor för att kunna jobba? Alla kan inte bara ha en laptop på köksbordet, utan behöver mer utrymme än så. Kan ju också vara rimligt att kunna ha ett rum att kunna stänga in sig i, för att kunna vara ifred bl.a. för möten. 

TS kan ju också vara egen företagare, så kontoret i lägenheten är den enda arbetsplats hon har.
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (F) skrev 2024-04-09 13:19:41 följande:
    Kan hit och kan dit, man kan också svara på frågan så att de i tråden vet hur situationen ser ut.
    Anonym (F) skrev 2024-04-09 13:18:49 följande:
    Det är högst relevant eftersom man undrar om du verkligen behöver rummet eller inte. Är du egenföretagare eller jobbar du på distans eller vad? Och varför så känsligt att besvara frågan?

Nja, det är ju mest bara rätt barnsligt att hålla på sådär och försöka tvinga TS att beskriva sitt jobb i detalj för att kreti och pleti ska kunna döma huruvida TS faktiskt behöver sitt arbetsrum eller inte.

TS har sagt att hon behöver rummet, då är det så. Det är helt irrelevant att fortsätta tjata om det när TS redan sagt att hon behöver rummet för att kunna utföra sitt jobb.

• Anonym (Alexandra)
    Anonym (Kim) skrev 2024-04-09 15:22:48 följande:

Grabben ingår i flocken vare sig du vill eller inte. Utbildningen är inte en hel evighet. Har du ens pratat med grabben. Har ni diskuterat eget boende? Du kan hitta en annan hörna i huset alt slänga upp en friggebod, göra om garaget eller hyra rum i kontorshotell. Hur svårt kan det vara?? 

Anonym (Vad säger du Kaffedraken?) skrev 2024-04-09 15:39:25 följande:

Du menar alltså att en högavlönad kvinna skall vara beredd att avstå något till en fattig student med särskilda behov? Det är helt orimligt och omöjligt enligt majoriteten här inne. 

I detta fall gäller juridisk rätt högre än moralisk rätt.

Lill-killen är ju ändå 20 år, vuxen och myndig. Det är fullt normalt att peppa honom att hitta en egen bostad, än att tränga in sig med pappan, TS och TS yngre barn. 

Om han kunde bo på skolan eller ha möjlighet att få stödboende vore ju det bättre för alla inblandade, men främst för killen själv.

• Anonym (Alexandra)
    Anonym (Kim) skrev 2024-04-09 17:01:19 följande:
    Lönen spelar ingen som helst roll. Grabben finns och i går i mannens bagage. Visst känns det rätt knepigt att det kom just i nuläget. Sniket planerat från mannens sida. Det jag vänder mig starkt emot är att jag uppfattar det som om hon inte vill ha något alls med grabben att göra. Han ingår i flocken han med. Hon får lösa sin arbetsplats på annat sätt. 
    Var får du det till att hon inte vill ha nåt med honom att göra alls? Hon skriver ju att han är absolut välkommen att bo hos dem en kort period - och då sova på soffan. Att det inte finns ett sovrum över till honom är bara fakta. Han ryms inte i deras nuvarande lägenhet. Så är det bara. Hon behöver sin arbetsplats. Pappan, sonens mamma och sonen själv får fixa hans boplats på annat sätt. 
Svar på tråden Han vill att sonen ska flytta in