• Anonym (Jag)

Han vill att sonen ska flytta in

Min numera sambo flyttade in i höstas och bor nu med mig och mina barn. Barnen har egna rum och jag har ett kontor då jag jobbar hemifrån.
    Nu från ingenstans har han fått för sig att hans son som bor hos mamman i en annan stad ska flytta in, för han har kommit in på en skola här. Jag upplever det inte som en fråga, utan mer ett konstaterande att "han flyttar in", att han har lika stor rätt att bo här som mina barn. Jag hade aldrig ens övervägt att flytta ihop om jag vetat att jag skulle få den 20-åriga sonen på köpet. Grabben har autism och är inte redo att bo ensam, men varför blev det plötsligt mitt ansvar? Han kan bo på skolan, vi kan söka stödboende eller något, varför är det så självklart att han ska flytta in? Jag påpekade att vi inte ens har plats... då sa han att vi har mitt kontor och att sonens behov trumfar mitt att ha ett eget rum för dator etc? Han har bott här några månader och anser sig ha rätten att bestämma något sånt?

Snälla någon, ge mig råd! Jag älskar honom, men jag känner mig helt överkörd.

• Svar på tråden Han vill att sonen ska flytta in
  • Anonym (Varför?)
    Hermis123 skrev 2024-04-07 19:17:43 följande:
    Lägg av, det finns massor med fall där kvinnor själva typ blir försörjda av sin man för att dom har skulder, sjuksrivna eller låg lön, men vägrar hans barn!    Mer ofta! Men detta är ett kommunikations problem mellan dom.  Men denna man betalar för sitt boende hos henne, hon försörjer inte honom, vad jag har förstått!  Han har lämnat Sitt Hem för att  bo Med henne och nu inser han att det hem som skulle bli hans hem är han bara gäst i! För inte så att ts heller vill diskutera med mannen, utan hon har också vara bestämt sig för att hon inte vill!  Hon sitter och skriver till oss på familjeliv  istället för att diskutera med sin sambo!  Kanske passar dom Inte ihop? kanske har dom olika värderingar! 
    Precis, hon borde dumpa mannen och absolut inte lyssna på galningar som dig :)
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    fornminne skrev 2024-04-07 19:17:17 följande:
    Det var nån tråd för några månader sen om en vuxen son som inte ville bo hos pappan, för pappan hade bara en etta, eller om det var en liten tvåa. Men när pappan flyttade in hos sin partner, som hade en stor och fin lägenhet och bra ekonomi, då ville sonen plötsligt bo där, trots att han var 20+. Att skaffa eget fanns tydligen inte på kartan, inte att försöka hitta jobb heller, han satt mest framför datorn.

Exemplen är många ja. 
    Var det tråden om den 21-årige bonussonen som absolut inte kunde sova i vardagsrummet, utan pappan tyckte att han skulle få ett av de andra barnens rum? De andra barnen skulle då dela. De var 11 och 13 eller nåt sånt. 

Denne pappa hade också flyttat in hos sin sambo och hennes barn bara några månader tidigare. 

Vissa är inte lite fräcka.
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Lägg av, det finns massor med fall där kvinnor själva typ blir försörjda av sin man för att dom har skulder, sjuksrivna eller låg lön, men vägrar hans barn!    Mer ofta! Men detta är ett kommunikations problem mellan dom.  Men denna man betalar för sitt boende hos henne, hon försörjer inte honom, vad jag har förstått!  Han har lämnat Sitt Hem för att  bo Med henne och nu inser han att det hem som skulle bli hans hem är han bara gäst i! För inte så att ts heller vill diskutera med mannen, utan hon har också vara bestämt sig för att hon inte vill!  Hon sitter och skriver till oss på familjeliv  istället för att diskutera med sin sambo!  Kanske passar dom Inte ihop? kanske har dom olika värderingar! 
    Lägg av själv.
  • ciann

Seriöst. Vilken 20-åring vill flytta hem till pappa med sin nya familj? Vilken 20- åring vill inte hellre bo på skolan? 

Det måste ju vara mycket bättre för sonen att starta sitt eget liv (med stöd) än att flytta in i en barnfamilj. Ser på min egen 20-åring som inte hellre vill än ha sitt eget bortom sina föräldrar. Även om han egentligen inte är mogen utan går på alla pumpar som går. Men han växer med erfarenheten av att bo hemmifrån.

• fornminne
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-04-07 19:22:01 följande:
    Var det tråden om den 21-årige bonussonen som absolut inte kunde sova i vardagsrummet, utan pappan tyckte att han skulle få ett av de andra barnens rum? De andra barnen skulle då dela. De var 11 och 13 eller nåt sånt. 

Denne pappa hade också flyttat in hos sin sambo och hennes barn bara några månader tidigare. 

Vissa är inte lite fräcka.
    Jag tror det.
  • fornminne
    Det finns alla varianter. Ingen har påstått att det bara är män som utnyttjar sina partners.
  • Hermis123
    Anonym (Varför?) skrev 2024-04-07 19:21:30 följande:
    Precis, hon borde dumpa mannen och absolut inte lyssna på galningar som dig :)
    Galning? Tack för påhoppet! visar hur vuxna människor är! usch🤮 
  • Hermis123
    ciann skrev 2024-04-07 19:24:56 följande:

Seriöst. Vilken 20-åring vill flytta hem till pappa med sin nya familj? Vilken 20- åring vill inte hellre bo på skolan? 

Det måste ju vara mycket bättre för sonen att starta sitt eget liv (med stöd) än att flytta in i en barnfamilj. Ser på min egen 20-åring som inte hellre vill än ha sitt eget bortom sina föräldrar. Även om han egentligen inte är mogen utan går på alla pumpar som går. Men han växer med erfarenheten av att bo hemmifrån.

Kanske den som flyttar till en ny stad? Han kanske bara har sin pappa där,   när han börjar skolan lär han skaffa nya vänner och kommer säkert försöka flytta själv! Men lite stöd behövs i början!
  • Hermis123
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-04-07 19:23:12 följande:
    Lägg av själv.
    Tänker inte lägga av! Jag har rätt att skriva min åsikt om en person lägger ut sitt liv på familjeliv och vill ha andra människors kommenterar! Alla kan inte hålla med alla!
  • Anonym (jury)

Extrem fräckhet av denne nyblivne sambo att diktera att en 20 årig son skall flytta in i TS arbetsrum på obestämd tid som den största självklarhet i världen. Och detta efter bara några månaders samboskap i en bostad som inte är hans och där han inte yttrat ett ord omkring att detta behov skulle kunna uppstå. Har svårt att tro att han agerat i god tro när han inte tidigare aviserat TS att denna situation lätt kunde uppstå.

Det är helt ohållbart när sambon gör ett sånt kupp och ställer TS inför fullbordat faktum. Det gäller också om det inte fanns behov av att använda TS arbetsrum till ändamålet. Detta behov kan ju kvarstå i åratal. TS får helt enkelt spola tiden tillbaka ett halvår och be mannen flytta ut till annan bostad. Därefter kan evt. samboskap diskuteras på nytt när sambon först löst sonens boendeproblem, och därefter sitt egna attitydproblem.

Säg helt klart till sambon att han får välja att antingen flytta ut och bo med sonen någon annanstans, eller att fixa annat boende till sonen. Vill han vara engagerad förälder så får han göra det på egen bekostnad.

Svar på tråden Han vill att sonen ska flytta in