• Anonym (Jag)

Han vill att sonen ska flytta in

Min numera sambo flyttade in i höstas och bor nu med mig och mina barn. Barnen har egna rum och jag har ett kontor då jag jobbar hemifrån.
    Nu från ingenstans har han fått för sig att hans son som bor hos mamman i en annan stad ska flytta in, för han har kommit in på en skola här. Jag upplever det inte som en fråga, utan mer ett konstaterande att "han flyttar in", att han har lika stor rätt att bo här som mina barn. Jag hade aldrig ens övervägt att flytta ihop om jag vetat att jag skulle få den 20-åriga sonen på köpet. Grabben har autism och är inte redo att bo ensam, men varför blev det plötsligt mitt ansvar? Han kan bo på skolan, vi kan söka stödboende eller något, varför är det så självklart att han ska flytta in? Jag påpekade att vi inte ens har plats... då sa han att vi har mitt kontor och att sonens behov trumfar mitt att ha ett eget rum för dator etc? Han har bott här några månader och anser sig ha rätten att bestämma något sånt?

Snälla någon, ge mig råd! Jag älskar honom, men jag känner mig helt överkörd.

• Svar på tråden Han vill att sonen ska flytta in
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Hermis123 skrev 2024-04-07 19:30:21 följande:
    Tänker inte lägga av! Jag har rätt att skriva min åsikt om en person lägger ut sitt liv på familjeliv och vill ha andra människors kommenterar! Alla kan inte hålla med alla!
    Då tycker jag att du ska sluta skriva att andra ska lägga av.
  • fornminne
    Hermis123 skrev 2024-04-07 19:27:46 följande:
    Kanske den som flyttar till en ny stad? Han kanske bara har sin pappa där,   när han börjar skolan lär han skaffa nya vänner och kommer säkert försöka flytta själv! Men lite stöd behövs i början!
    Ingen har påstått att han inte ska få stöd. TS har t om skrivit att de får hjälpa honom att fixa boende, trots att det egentligen inte är hennes ansvar utan pappans.
  • Anonym (Fia)

Åh, det där borde ni ju pratat om innan ni flyttade ihop. Även vuxna barn är barn och som förälder tycker jag att man har ett ansvar att ge plats om det krisar. Uppenbarligen är lägenheten för liten för era familjer.

Jag bor ihop med en man med barn i 20+ åldern. (Mina är lite yngre.) Vi köpte ett gemensamt nytt boende (mycket bättre än att flytta in hos någon och känna sig som gäst). Han var jättetydlig att bland hans behov fanns ett gästrum så om något av barnen behöver en säng så ska det finnas hos oss. Ett självklart önskemål tycker jag. 

• Hermis123
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-04-07 19:31:26 följande:
    Då tycker jag att du ska sluta skriva att andra ska lägga av.
    Lägga av med att hitta på saker! Om men som är låginkomstagare, som ska utnyttja kvinnor,  det finns lika många kvinnor om inte mer som beter sig så!  Dessutom har inte ts aldrig skrivit att mannen varken Är låginkomsttagare eller eller Inte kan försörja sig själv! Bara ett han inte kan betala för en extra lägenhet till sonen.  Dessutom så visste han säkert inte att sonen kom in på en skola, ansökningar sker under våren! 
  • Anonym (Louise)
    Hermis123 skrev 2024-04-07 19:27:46 följande:
    Kanske den som flyttar till en ny stad? Han kanske bara har sin pappa där,   när han börjar skolan lär han skaffa nya vänner och kommer säkert försöka flytta själv! Men lite stöd behövs i början!

Varför frågar han inte om det är ok? 

De har ingen plats samt där bor redan 3 mindre barn.

• Hermis123
    Anonym (Fia) skrev 2024-04-07 19:35:51 följande:

Åh, det där borde ni ju pratat om innan ni flyttade ihop. Även vuxna barn är barn och som förälder tycker jag att man har ett ansvar att ge plats om det krisar. Uppenbarligen är lägenheten för liten för era familjer.

Jag bor ihop med en man med barn i 20+ åldern. (Mina är lite yngre.) Vi köpte ett gemensamt nytt boende (mycket bättre än att flytta in hos någon och känna sig som gäst). Han var jättetydlig att bland hans behov fanns ett gästrum så om något av barnen behöver en säng så ska det finnas hos oss. Ett självklart önskemål tycker jag. 

Ja men det är självklart, från båda håll! Älskar man varande ska man respektera att den andre är förälder och kanske behöver ge tak över huvudet på sitt barn.  Konstigt att detta inte diskuterades innan man valde att flytta ihop! 
  • Anonym (Varför?)
    Hermis123 skrev 2024-04-07 19:37:02 följande:
    Lägga av med att hitta på saker! Om men som är låginkomstagare, som ska utnyttja kvinnor,  det finns lika många kvinnor om inte mer som beter sig så!  Dessutom har inte ts aldrig skrivit att mannen varken Är låginkomsttagare eller eller Inte kan försörja sig själv! Bara ett han inte kan betala för en extra lägenhet till sonen.  Dessutom så visste han säkert inte att sonen kom in på en skola, ansökningar sker under våren! 
    Oavsett om han visste eller inte kunde väl pappan öppnat käften innan? och kollat om det är OK att sonen eventuellt i framtiden flyttar in? så hade ts kunnat sagt nej till samboskap redan där och då. Låter som en oansvarig och oengagerad pappa, all attraktion hade försvunnit för en sådan man så han hade vackert fått flytta ut efter 3 månaders uppsägningstid
  • Hermis123
    Anonym (Louise) skrev 2024-04-07 19:38:06 följande:

Varför frågar han inte om det är ok? 

De har ingen plats samt där bor redan 3 mindre barn.

Förmodlingen trodde han att det var ok, eftersom det är ok för hans pappa!  Han kan inte veta att pappans nya partner ska vägra! 
  • Hermis123
    Anonym (Varför?) skrev 2024-04-07 19:39:59 följande:
    Oavsett om han visste eller inte kunde väl pappan öppnat käften innan? och kollat om det är OK att sonen eventuellt i framtiden flyttar in? så hade ts kunnat sagt nej till samboskap redan där och då. Låter som en oansvarig och oengagerad pappa, all attraktion hade försvunnit för en sådan man så han hade vackert fått flytta ut efter 3 månaders uppsägningstid
    Det kanske han inte alls är? Vi bara tar för givet att han är si och så för att han vill ge tak över huvudet på sitt barn ett tag! Hur som kommunicerade med varandra innan dom bestämde sig med samboskap kan ingen av oss veta Faktiskt!  Dom verkar Ha kommunikationsproblem, som inte bara kan skyllas på den ena!
  • Anonym (Louise)
    Hermis123 skrev 2024-04-07 19:39:34 följande:
    Ja men det är självklart, från båda håll! Älskar man varande ska man respektera att den andre är förälder och kanske behöver ge tak över huvudet på sitt barn.  Konstigt att detta inte diskuterades innan man valde att flytta ihop! 

Pappan kände nog på sig att det inte var läge att säga att sonen också ska få plats. Då hade ju TS nekat. Så därför höll han tyst. 

Svar på tråden Han vill att sonen ska flytta in